خبرگزاری کار ایران

جواد هروی در گفت‌وگو با ایلنا:

ظریف قطار زنگ زده دیپلماسی را به حرکت در آورده است

asdasd
کد خبر : ۱۶۶۰۳۸

اگر بخواهیم روابطمان را با کشورهای خارجی قطع کنیم باید دلواپس باشیم زیرا آن زمان ممکن است هر حادثه‌ای بر سر ما بیاید / دست اندرکارانی که نسجیده سیاست خارجی ما را مختل کردند و نگاهی شبیه کره شمالی را برای ما ایجاد کردند امروز نگران هستند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس سنگ اندازی مخالفان دیپلماسی دولت یازدهم را امری طبیعی قلمداد کرد و گفت: کسانی که در قبال حرکت قطار زنگ زده دیپلماسی خارجی نگران هستند حق دارند اما اگر تا مقطع نگران بودن باشد خوب است اما اخلال در امور وزارت خارجه و دستگاه دپیلماسی پذیرفته نیست.

جواد هروی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه کلیت مجلس و نمایندگان با مواضع دستگاه دیپلماسی خارجی موافق هستند، اظهار کرد: دستگاه دیپلماسی در دولت یازدهم بسیار سنجیده حرکت می‌کند و گامهای خود را به درستی به پیش می‌برد و به سمت مواضع مشخصی حرکت می‌کند.

وی در خصوص مخالفت عده‌ای از نمایندگان در خصوص روند دیپلماسی کشور گفت: نگرانی و دلواپسی اقلیتی که در مجلس هستند در جای خود شایسته و بایسته است و ایرادی بر آن نیست اما این دلواپسی زمانی باید صورت می‌گرفت که ما درهای سیاست خارجی را بسته بودیم و در حال قطع کردن روابط با دنیا بودیم و با کشورهای پیشرفته غربی انقطاع روابط کرده بودیم.

نماینده مردم قاینات و زیرکوه افزود: اگر بخواهیم روابطمان را با کشورهای خارجی قطع کنیم باید دلواپس باشیم زیرا آن زمان ممکن است هر حادثه‌ای بر سر ما بیاید اما زمانی که دولت یازدهم تلاش می‌کند قطار زنگ زده دیپلماسی خارجی را به حرکت در آورد و چند ماهی است دولت یازدهم آن را رو به جلو می برد نباید دلواپس شد.

وی ادامه داد: دلواپسان منتقد متاسفانه به قطار دیپلماسی سنگ می‌زنند و می‌خواهند مانع حرکت آن شوند

وی مداخله و ایجاد اخلال در کار دولت را امری ناپسند توصیف کرد و ابرازداشت: مواضع این دوستانی که بر دیپلماسی خارجی ایراد می‌گیرند قابل سرزنش نیست و این حق کسانی است که در قبال حرکت قطار زنگ زده دیپلماسی خارجی نگران باشند و اگر تا مقطع نگران بودن باشد خوب است اما اخلال در امور وزارت خارجه رئیس جمهور و دستگاه دپیلماسی پذیرفته نیست.

هروی در پاسخ به این سوال که مطرح می‌شود جوانانی هستند که اگر توافقات هسته‌ای بر وفق مراد آن‌ها نباشد اجازه بازگشت به تیم مذاکره کننده را نمی‌دهند بیان کرد: ‌‌ همان جوان‌هایی که با شور چنین تفکراتی را در ذهن خود دارند انرژی ملی محسوب می‌شوند اما باید توجیه منطقی شوند و توجیه منطقی این است که به تاریخ ایران نگاه بیاندازند و ببینند هر زمان که سیاست درهای بسته مطرح بوده و در لاک درونی خود رفته‌ایم صدماتی دیده‌ایم که گاهی صد‌ها سال تلاش نیاز داشته که این صدمات راجبران کنیم.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته ورود به دیپلماسی خارجی و ایجاد رابطه دلواپسی‌هایی هم دارد که بخاطر قطع روابط در گذشته است اما باید از منظر آن دیده می‌شد که چرا در گذشته چنین خطایی کردیم که امروز از برقراری ارتباط واهمه داریم؟ واهمه و دلواپسی دوستان از گشایش درب روابط خارجی وجود موجهایی از مخالفت‌ها، ترس‌ها و مسائل مطرح نشده است که این چند سال روی هم انباشت شده‌اند و در این صورت دست اندرکارانی که نسجیده سیاست خارجی ما را مختل کردند و نگاهی شبیه کره شمالی را برای ما ایجاد کردند امروز نگران هستند.

نماینده مردم قاینات و زیرکوه قطع ارتباط با دنیا را غیر ممکن دانست و گفت: امروز که در هزاره سوم قرار داریم اصلا توان اینکه بخواهیم به لاک خود فرو رویم را نداریم و نمی‌توان انتظار داشت بگوییم در جهانی که در هر لحظه هزاران ماهواره القائات خودشان را به خورد مردم می‌دهند بگوییم ایمن هستیم و نباید با دنیا در ارتباط باشیم.

وی ادامه داد: امروز دنیا به سرعت مسائل فرهنگی خود را در هم ادغام می‌کند و تصور اینکه بگوییم ما با دنیا کاری نداریم پس دنیا نیز با ما کاری ندارد اولین اشتباه و گام بزرگی در اشتباهاتمان است که ما را امروز به اینجا رسانده است.

هروی تنهار راه ممکن برای برون رفت از وضعیت فعلی کشور را نگاه به درون و ایجاد تعامل مناسب و گسترده ارزیابی کرد و خاطر نشان کرد: اگر هر چه زود‌تر بتوانیم هوشمندانه و سنجیده‌تر وارد این معادله بشویم و بتوانیم حقوق خودرا برگردانیم ضرر نکرده‌ایم اما اگر قرار باشد با دلواپسی‌ها، نا‌امنی‌ها و با حرکتهای ملامت آمیز مواجه شویم ممکن است در مفاد مذاکره هیچ راهی برای شنا کردن برای خود نداشته باشیم.

وی در پاسخ به این سئوال که تیم ظریف تاکنون چه عملکردی داشته است تصریح کرد: تیم مذاکره کننده ایران تاکنون بسیار قوی عمل کرده است که یکی از عوامل این عملکرد خبره بودن وزیر امرو خارجه است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز