خبرگزاری کار ایران

خوارقانی در گفت‌وگو با ایلنا:

احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات بسیار زیاد است

asdasd
کد خبر : ۱۶۲۸۲۴

در دولت قبل مسئولان فکر می‌کردند که با تقابل است که دنیا به قدرت ایران پی می‌برد این در حالی است که این تفکر اشتباه است و از ارتباطات است که موجب افزایش قدرت ما و رسیدن به جایگاه اصلی ما در دنیا می‌شود.

سفیر اسبق ایران در آلمان با بیان اینکه اروپا فارغ از نقش اقتصادی، از نقش بسیار مهمی در عرصه بین‌المللی هم برخودار است، تاکید کرد: ما در گذشته دارای یک روابط خوب سیاسی و تجاری با اروپا بوده‌ایم به طوری که در قبل از سال ۸۴ ما با سه کشور اروپایی در خصوص مسائل هسته‌ای مذاکره می‌کردیم که متاسفانه به خاطر تغییراتی که در عرصه سیاسی ایران و روی کار آمدن دولت نهم شکل گرفت، این مذاکرات به شکست انجامید.

شمس‌الدین خوارقانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص تاکید رئیس‌جمهور و وزیر امور‌خارجه مبنی بر گسترش روابط ایران با اتحادیه اروپا گفت: آقای روحانی و ظریف که عرصه سیاست خارجی کشور را مدیریت می‌کنند، این اعتقاد را دارند که ایران باید یک رابطه متعادل و متعاملی با کشورهای جهان داشته باشد.

وی با بیان اینکه از تعامل و تعادل است که ایران می‌تواند نیازهای خود را در عرصه‌های گوناگون تامین کند، اظهار داشت: در دولت قبل مسئولان فکر می‌کردند که با تقابل است که دنیا به قدرت ایران پی می‌برد‏، این در حالی است که این تفکر اشتباه است و از ارتباطات است که موجب افزایش قدرت ما و رسیدن به جایگاه اصلی ما در دنیا می‌شود.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به روابط ایران با اروپا در طی ۵۰۰ ساله اخیر خاطرنشان کرد: ایران و اروپا همواره از سالیان بسیار دور دارای روابط چه از نظر سیاسی و چه از لحاظ اقتصادی بوده‌اند و به غیر از هشت سال گذشته اروپا شریک اول تجاری ایران بوده است.

خوارقانی با بیان اینکه اروپا بزرگترین تاجر دنیاست، یادآور شد: در سال ۲۰۱۰ میزان واردات اروپا از کشورهای دنیا ۲ تریلیون یورو بوده که آمریکا ۱.۷ تریلیون یورو و چین ۱.۲ تریلیون یورو بوده است. از نظر صادرات نیز اروپا ۱.۹ تریلیون یورو، آمریکا و چین هر کدام جداگانه ۱.۳ تریلیون یورو صادرات داشته‌اند که این نشان می‌دهد اروپا به تنهایی یکی از قطب‌های اقتصادی بزرگ دنیاست.

وی با بیان اینکه ۸۰ کشور با اروپا شراکت مستقیم تجاری دارند و این در حالی است که آمریکا ۲۰ شریک مستقیم تجاری دارد، ‌ افزود: در سال ۲۰۱۰ میزان واردات ما از اروپا ۱۴ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۱،۱۲. ۵ میلیارد یورو و در سال ۲۰۱۳ میزان واردات ما ۷ میلیارد یورو بوده است و میزان صادرات ما هم در سال ۲۰۱۰،۱۶ میلیارد یورو، در سال ۲۰۱۱،۱۱ میلیارد یورو و در سال ۲۰۱۲،۵ میلیارد یورو بوده که این نشان از سقوط روابط تجاری ما با اروپاست.

سفیر اسبق ایران در آلمان با تاکید بر اینکه اروپا فارغ از نقش اقتصادی، از نقش بسیار مهمی در عرصه بین‌المللی هم برخودار است، اذعان داشت: دولت یازدهم اعتقاد دارد که برای ایفای نقش جدی‌تر در عرصه بین‌المللی و فراهم ساختن زمینه برای سرمایه‌گذاری خارجی در ایران می‌توان از نقش اروپا استفاده کرد.

خوارقانی با اشاره به مذاکره ایران با سه کشور اروپایی تصریح کرد: ما در گذشته دارای یک روابط خوب سیاسی و تجاری با اروپا بوده‌ایم به طوری که در قبل از سال ۸۴ ما با سه کشور اروپایی در خصوص مسائل هسته‌ای مذاکره می‌کردیم که متاسفانه به خاطر تغییراتی که در عرصه سیاسی ایران و روی کار آمدن دولت نهم شکل گرفت، این مذاکرات به شکست انجامید.

سفیر اسبق ایران در آلمان در پاسخ به این سوال که چقدر فکر می‌کنید که مذاکرات ایران با ۱ + ۵ به نتیجه برسد، ابراز داشت: به نظرم پیشرفت و به نتیجه رسیدن مذاکره ایران با ۱ + ۵، به این عامل بستگی دارد که دو طرف خواهان رسیدن به نتیجه باشند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی در پایان تاکید کرد: با توجه به عزم و اراده سیاسی میان طرفین برای به نتیجه رسیدن مذاکرات وجود دارد، احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات بسیار زیاد است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز