خبرگزاری کار ایران

درنشست مشترک ظریف و پیلدگویچ مطرح شد:

امیدواری ظریف برای به نتیحه رسیدن مذاکرات هسته‌ای

asdasd
کد خبر : ۱۶۲۰۷۱

خواست و اراده دو کشور برای گسترش روابط است و ان شاء الله با به نتیجه رسیدن مذاکرات وین، این روابط گسترده‌تر هم خواهد شد.

وزرای امور خارجه ایران و لتونی به گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور تاکید کردند و خواستار ادامه گفت‌وگو‌ها در این زمینه شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری خود با واندرس پیلدگویچ که ظهر امروز وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: خوشحالم که وزیر امور خارجه لتونی امروز در تهران حضور دارد.

وی با بیان اینکه روابط ایران و لتونی روابطی دیرینه‌ای است، اظهار داشت: سابقه این روابط به دهه ۱۹۲۰ برمی‌گردد که ما هیچگاه اشغال لتونی را قبول نکردیم و این روابط دیرینه تاکنون ادامه داشته است.

وزیر امورخارجه ادامه داد: حضور وزیر امور خارجه لتونی، اولین حضور وزیر امور خارجه این کشور در ایران است و خوشبختانه چندی پیش نیز اولین سفر غیرمقیم این کشور نیز استوارنامه‌اش را به ما ارائه کرد.

ظریف با تاکید بر اینکه امکان گسترش روابط در حوزه‌های سیاسی اقتصادی و فرهنگی وجود دارد، تصریح کرد: لتونی در سال ۲۰۱۴ پایتخت فرهنگی اتحادیه اروپاست و ما بر گسترش روابط فرهنگی، ‌ علمی و آموزشی صحبت کردیم.

وی با اشاره به همراه بودن هیاتی از بازرگانان و فعالان اقتصادی لتونی با وزیر امور خارجه این کشور یادآور شد: همراه بودن این هیات اقتصادی می‌تواند به گسترش روابط اقتصادی و تجاری کمک کند.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه همه موضوعات در روابط دو جانبه در این دیدار مرور شد، اذعان داشت: خواست و اراده دو کشور برای گسترش روابط است و ان شاء الله با به نتیجه رسیدن مذاکرات وین، این روابط گسترده‌تر هم خواهد شد.

ظریف با بیان اینکه درباره وضعیت کشورهای اکراین، سوریه، عراق و افغانستان نیز صحبت شد، ابراز کرد: لتونی در سال ۲۰۱۵ ریاست اتحادیه اروپا را برعهده می‌گیرد و ما دیدگاه‌هایمان را در رابطه با این کشور‌ها بیان کردیم.

وی با اشاره به حضور لتونی در افغانستان خاطرنشان کرد: این کشور در منطقه تاجیک‌نشین و ازبک‌نشین افغانستان حضور داشته و سابقه بسیار خوبی در کمک به مردم افغانستان دارد.

وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به ضرورت گسترش گفت‌وگو‌ها و احترام دوجانبه در خصوص مباحثحقوق بشر و جامعه مدنی افزود: ما درباره مسائل حقوق بشر بحث‌های جدی و مبنایی داشتیم که این موارد باید گسترش یابد.

در ادامه، واندرس پیلدگویچ وزیر امور خارجه لتونی ضمن اظهار خوشحالی برای حضور در ایران گفت: این اولین سفر به ایران است.

وی با اشاره به سابقه دیرینه دو کشور اظهار داشت: ما سفیر غیردائممان را به ایران فرستاده‌ایم که در ترکیه مقیم است و سفیر غیردائم شما نیز در استکهلم سوئد قرار دارد.

واندرس پیلدگویچ با بیان اینکه ما در مسئله اکراین، عراق، ‌ افغانستان و سوریه صحبت‌هایی داشتیم، خاطرنشان کرد: اولویت ما در سیاست خارجی با کشورهای حوزه قفقاز و خاورمیانه ثبات و امنیت است.

وزیر امور خارجه لتونی با اشاره به گفت‌وگوهای خود با محمد جواد ظریف درباره گسترش روابط با اتحادیه اروپا به مذاکرات ایران و گروه ۱ + ۵ اشاره کرد و افزود: خوشبختانه مذاکرات به خوبی جلو می‌رود و امیدواریم که این گفت‌وگو‌ها به نتیجه برسد. تا روابط سیاسی و اقتصادی به سطوح بالاتری برسد.

وی با بیان اینکه باید سطوح رایزنی میان ایران و اتحادیه اروپا بالا‌تر رود، ابراز داشت: ‌ باید گفت‌وگو‌ها در خصوص همه مسائل و از جمله مسئله حقوق بشر ادامه یابد.

وزیر امور خارجه لتونی با بیان اینکه ما درباره مباحثآموزشی و فرهنگی در دیدار امروز صحبت کردیم، یاد‌آور شد: لتونی امسال پایتخت فرهنگی اتحادیه اروپاست و ما خواستار حضور هر چه بیشتر ایران در کشورمان هستیم.

پیلدگویچ در پایان با بیان اینکه اولین دیدار بسیار سازنده بود، تصریح کرد: اعتقاد داریم که گفت‌وگو‌ها باید گسترش یابد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز