خبرگزاری کار ایران

شمس‌الواعظین در گفت‌وگو با ایلنا:

شاهد تعرض به دستگاه سیاست خارجی از سوی برخی جناح‌ها هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۵۳۵۵۹

عدم بهبود روابط دیپلماتیک ایران و عربستان موجب ایجاد چالش بزرگ‌‌تری از وضعیتی که در آن قرار داریم می‌شود. / در عربستان همانند ایران تنوع جناح و تفکر سیاسی داریم اما برخلاف کشورمان شاهد تنوع اراده نیستیم به این معنا که اگر دولت عربستان سیاستی را اتخاذ کرد، مابقی جناح‌ها نیز آن اراده و سیاست را دنبال می‌کنند.

یک تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه این روزها شاهد تعرض به دستگاه سیاست خارجی کشور هستیم، گفت: مشاهده می‌کنیم بعضی از جناح‌ها و گروه‌ها مسئله سیاست خارجی و منافع ملی را به منفعت‌ها و مسائل سیاست داخلی و حزبی‌شان گره زده‌اند و این برای کشور خطرناک است.

ماشاءالله شمس‌الواعظین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص بهبود وضعیت دیپلماتیک ایران و عربستان گفت: در سال‌های اخیر در روابط ایران و عربستان، به بحران کاذبی رسید که تنها کسانی که از این بحران کاذب ساخته شده سود بردند، دو گروه بودند؛ یکی آمریکا و دیگر نیروهای القاعده و افراطی‌ها.

وی با اشاره به سخن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مبنی بر اینکه ایران و عربستان دو بال جهان اسلام هستند، خاطرنشان کرد: این دو کشور باید هر چه سریع‌تر روابط‌شان به حالت عادی و دوستانه برگردانند، چراکه تیرگی روابط ایران و عربستان عمق زیادی در خاورمیانه پیدا می‌کند.

این تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه و دنیای عرب با تاکید بر اینکه بهبود روابط دیپلماتیک ایران و عربستان به حل مسائل منطقه‌ای کمک می‌کند، اظهار داشت: ‌ عدم بهبود روابط دیپلماتیک ایران و عربستان موجب ایجاد چالش بزرگ‌‌تری از وضعیتی که در آن قرار داریم، می‌شود.

شمس‌الواعظین با بیان اینکه ایران و عربستان به این مسئله آگاهند که روابط‌شان نمی‌تواند حتی در حالت زرد باشد و باید هرچه زودتر روابط‌شان را در حالت سفید قرار بدهند، تصریح کرد: آنها می‌دانند که اگر روابط‌شان در حالت قرمز باشد کل منطقه ناآرام و بی‌ثبات خواهد بود و اولین کسانی هم که از این وضعیت ناآرام و بی‌ثبات ضرر خواهد کرد، همین دو کشور خواهند بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در عربستان برای گسترش روابط با ایران مخالفتی وجود ندارد، یادآور شد: در عربستان همانند ایران تنوع جناح و تفکر سیاسی داریم، اما برخلاف کشورمان شاهد تنوع اراده نیستیم، به این معنا که اگر دولت عربستان سیاستی را اتخاذ کرد، مابقی جناح‌ها نیز آن اراده و سیاست را دنبال می‌کنند.

این روزنامه‌نگار با بیان اینکه این روزها شاهد تعرض به دستگاه سیاست خارجی کشور هستیم، گفت: مشاهده می‌کنیم بعضی از جناح‌ها و گروه‌ها مسئله سیاست خارجی و منافع ملی را به منفعت‌ها و مسائل سیاست داخلی و حزبی‌شان گره زده‌اند و این برای کشور خطرناک است.

شمس‌الواعظین با اشاره به در پیش گرفتن سیاست تعامل سازننده از سوی دولت تدبیر و امید اذعان داشت: ‌ امید است که در دولت یازدهم، پل‌هایی که در سال‌های قبل تخریب شد، نه تنها بازسازی شود، ‌ بلکه پل‌های جدیدی نیز در روابط دیپلماتیک‌مان با سایر کشورها ساخته شود و شاهد بهبود و گسترش روابط‌مان با کشورهای دنیا باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز