خبرگزاری کار ایران

افخم در پاسخ به ایلنا مطرح کرد:

آمادگی ایران برای گسترش روابط با همسایگان و کشورهای عربی

asdasd
کد خبر : ۱۵۲۵۷۱

درباره سفر آقای روحانی به عربستان بعضی از رسانه‌ها اخباری را منتشر کرده اند که تایید نمی‌شود / آقای ظریف در سفری که به بعضی از کشورهای حوزه خلیج فارس و سپس کشورهای عربی داشتند مراتب ابراز تمایل برای حضور در عربستان را اعلام کردند که در آن زمان آمادگی وجود نداشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید براینکه جمهوری اسلامی ایران آمادگی خودرا برای ایجاد و گسترش روابط خود با همسایگان و کشورهای عربی اعلام می‌کند، خاطر‌نشان کرد: ما اولویت خود را در گسترش روابط با همسایگان برنامه ریزی کرده‌ایم که عربستان نیز از جمله این کشورها است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه افخم در نشست خبری خود با خبرنگاران که صبح امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی براینکه با توجه به اینکه برخی از رسانه های خارجی مدعی شده اند که مقامات عربستان آقای روحانی رئیس‌جمهوری را به این کشور دعوت کرده‌اند و ایشان نیز در بهار سال آینده به این کشور سفر می‌کند و چندی پیش نیز آقای ظریف و آیت الله هاشمی رفسنجانی نسبت به سفر به این کشور ابراز تمایل کرده‌اند آیا مقامات ایرانی برنامه‌ای برای سفر به این کشور خواهند داشت، گفت: درباره سفر آقای روحانی به عربستان بعضی از رسانه‌ها اخباری را منتشر کرده‌اند که تایید نمی‌شود.

وی در خصوص ابراز تمایل محمدجواد ظریف برای سفر به عربستان اظهار داشت: آقای ظریف در سفری که به بعضی از کشورهای حوزه خلیج فارس و سپس کشورهای عربی داشتند مراتب ابراز تمایل برای حضور در عربستان را اعلام کردند که در آن زمان آمادگی وجود نداشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید براینکه جمهوری اسلامی ایران آمادگی خودرا برای ایجاد و گسترش روابط خود با همسایگان و کشورهای عربی اعلام می کند خاطر‌نشان کرد: ما اولویت خودرا در گسترش روابط با همسایگان برنامه‌ریزی کرده‌ایم که عربستان نیز از جمله این کشورها است.

افخم در ادامه نشست خبری خود با اصحاب رسانه، در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص انتشار اخباری مبنی بر تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران در پی سفر اشتون به تهران گفت: درباره تاسیس دفتر اتحادیه اروپا هیچ گونه بحثی مطرح نشده است. وی در خصوص دیدار مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا با برخی از فعالان حقوق زنان اظهار داشت: برای این دیدار هیچ‌گونه هماهنگی صورت نگرفته بود و ما نیز مراتب ناخرسندی خود را برای این دیدار به سفیر اتریش اعلام کردیم و سفیر اتریش نیز مطابق با موازین دیپلماتیک ابراز تاسف کرده است.

وی ادامه داد: بعد از مدت‌ها که روابط اتحادیه اروپا و ایران به خاطر فشارهای یک طرفه و ناعادلانه تحریم‌ها در حال گشایش است، با‌ید براساس موازین و چارچوب‌های دیپلماتیک رفتارها صورت گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره مفقود شدن هواپیمای مالزیایی و حضور دو سرنشین ایرانی در این هواپیما تصریح کرد: در درجه اول باید مراتب همدردی خود را با خانواده‌های مسافران و خدمه این هواپیما اعلام کنیم. بسیاری از کشورها با دلهره و نگرانی این مسئله را دنبال می‌کنند.

افخم با بیان اینکه اخباری در خصوص حضور چند ایرانی در این هواپیما را دریافت کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: در حال پیگیری این مسئله هستیم و مراتب پیگیری و نگرانی خود را به سفارت مالزی اعلام کردیم که آنها اخبار این مسئله را از مقامات مالزیایی دریافت کنند.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه ما مراتب اعلام آمادگی برای پیگیری این مسئله را به مقامات مالزیایی نیز انتقال داده‌ایم، اذعان داشت: در این مسئله بحثگذرنامه‌های جعلی و قاچاق انسان که از دغدغه‌های جدی ما است بار دیگر مطرح شد و امیدواریم در این خصوص اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

افخم درخصوص ادعاهای مقامات رژیم صهیونیستی درباره توقیف یک کشتی ایرانی که حامل اسلحه به سوریه بوده است، گفت: رفتار های رژیم صهیونیستی، رفتارهایی شناخته شده و تکراری استوی ادامه داد: این ادعای مطرح شده یک سناریو پردازی و قصه تکراری است که همزمان با برگزاری لابی این رژیم صورت گرفت و ما مواضعمان را اعلام کردیم که این مسئله ساختگی و تکراری است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه تناقض در گفته‌های مقامات رژیم صهیونیستی بدیهی است، در خصوص اهداف ادعاهای آنها ابراز داشت: آنها از شرایط جدید به وجود آمده، وضعیت ما درمنطقه، ‌گفت‌وگو‌ها و مذاکرات وشرایط و گشایش جدیدی که در حال پیشرفتن است ناراحت هستند و برای همین از شیوه‌ها و روشهای قدیمی‌شان استفاده می‌کنند.

افخم با اشاره به اینکه ایران بحثقاچاق اسلحه و انتقال آنها به گروه‌های تروریستی از جمله گروههای تروریستی فعال در سوریه و سلاح های شیمیایی را از پیش مطرح کرده بود، بیان کرد: بی‌اساس بودن این مدعا در باره ایران بدیهی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در باره سفر رئیس‌جمهور به عمان نیز اذعان داشت: با توجه به دعوت رسمی پادشاه عمان از آقای دکتر روحانی این سفر صورت می‌گیرد.

وی افزود: ایشان فردا یک سفر رسمی دو روزه به عمان انجام می دهد که در پاسخ به سفر پادشاه عمان در شهریور ماه به ایران است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه مناسبات ایران و عمان، ‌یک مناسبات خوب، دوستانه و ممتاز در منطقه است، ‌خاطر‌نشان کرد: تلاش‌های ایران و عمان برای دوستی و گسترش روابط در منطقه بدیهی است.

افخم با بیان اینکه یک هیات عالی رتبه رئیس جمهور را در این سفر همراهی می‌کنند، گفت: در پی این سفر ملاقاتهای دوجانبه متعددی پیش بینی شده و چند توافق نیز به امضا می رسد.

وی ادامه داد: امیدوارم که در پی این سفر، ‌شاهد یک دوره جدید در مناسبات ایران و عمان باشیم و طلیعه ای برای روابط گسترده ایران نه تنها عمان، بلکه با کشورهای عربی باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران، در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه خانم اشتون یکی از اهداف سفر خویش به تهران را بررسی موضوع حقوق بشر اعلام کرده بودند موضع شما در این رابطه چست؟ گفت: روابط ایران و اتحادیه اروپا در طی سالهای اخیر تحت تاثیر رفتارهای یک جانبه در یک دوره نسبتا راکد شده بود اما شاهد شروع تماسهای جدید برای گسترش روابط هستیم.

وی با بیان اینکه سفر خانم اشتون به تهران اولین سفر در خصوص روابط دوجانبه اتحادیه اروپا با ایران در طی سالهای اخیر بوده است، اظهار داشت: سفرهای قبلی با توجه به پرونده هسته‌ای مربوط به این مسئله بود و این سفر شامل ابعاد و نگاه جدید در خصوص روابط ایران و اتحادیه اروپا بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به ملاقاتهای کاترین اشتون با مسئولان کشورمان خاطر‌نشان کرد: مسئولان در این دیدار ها سیاستها و نظرات کشورمان را درباره روابط برابر و تحریمهای نا‌عادلانه بیان کردند.

افخم ادامه داد: روابط ایران و اتحادیه اروپا می تواند خوب و سازنده و مبتنی بر اراده سیاسی و متقابل باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید براینکه بزرگنمایی در‌باره یک بخش از اهداف سفر گویای همه روابط اتحادیه اروپا وایران نیست، تصریح کرد: ایران کشوری مهم و با نفوذ در منطقه است که نقش مهمی را درعرصه بین المللی بازی می کند که در تمام ملاقاتهای صورت گرفته مقامات خارجی با مسئولان کشورمان، آنها به این نقش و جایگاه اعتراف کردند.

افخم با بیان اینکه روابط ایران و اتحادیه اروپا باید مبتنی بر و اقعیتها و ظرفیتها شکل بگیرد، تاکید کرد: اروپا برای ایران همواره یک شریک تجاری بوده و زمینه‌های گسترده‌ای برای همکاری دو طرفه وجود دارد.

وی افزود: مسئله حقوق بشر از جمله دغدغه های ما نیز است و ما آمادگی خودرا برای گفتگوهای حقوق بشری اعلام کرده ایم کما اینکه با بعضی از کشورهای دیگر مانند ژاپن گفتگوهای حقوق بشری صورت می گیرد و در سفر اخیر به اندونزی نیز کمیته ای در این رابطه تشکیل شد.

مرضیه افخم، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره صحبت‌های دیروز سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر ایکه ایران همچنان ناقض حقوق بشر و حامی ترویست‌هاست، گفت: موضوع مذاکرات ایران و ۱ + ۵ درباره موضوع هسته‌ای است و اگر این موضوع به موضعات دیگر پیوند بزنیم درست نیست. وی ادامه داد: ما درباره ادعاهای غربی‌ها درباره حمایت ایران از تروریسم اعلام موضع کردیم و همواره تروریسم را محکوم کردیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه تا زمانی که تروریسم را سیاسی و با معیارهای ۲ گانه و گزینشی مطرح شود، هر کشوری می‌تواند در این باره ادعا بکند، خاطرنشان کرد: این نگاه و برخورد به حل و فصل مسئله تروریسم کمک نمی‌کند.

افخم افزود: ادعاهای مقامات آمریکایی براساس زیاده‌خواهی است که مداوم تکرار می‌شود و همواره اعلام کرده‌ایم که با هرگونه زیاده‌خواهی دیگران مخالفیم.

وی با بیان اینکه ما به غرب بی‌اعتمادیم، تصریح کرد: آنها باید برای حل نگرانی‌ها و بی‌اعتمادی ما گام‌های جدی و اساسی برداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره روابط ایران و جمهوری آذربایجان اذعان داشت: روابط ایران و آذربایجان طبیعی، دوستانه و در حال گسترش است و دو طرف گسترش روابط ۲ جانبه را دنبال می‌کنند.

افخم درباره دعوت روحانی از رئیس جمهور آذربایجان برای حضور در ایران بیان کرد: این دعوت و حضور ایشان براساس برنامه کاری صورت می‌گیرد و سفر روسای دو جمهور نقطه عطف روابط ایران و جمهوری آذربایجان خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره موضع ایران درخصوص فعالیت گروه‌های تروریستی در عراق گفت: طی چندماه گذشته بخشی از برنامه و انرژی دولت عراق صرف مبارزه با گروه‌های ترویستی در عراق شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: آقای نوری المالکی نیز دیروز سخنانی داشتند و به کشورهای دیگر متذکر شدند که حواسشان به فعالیت‌ گروه‌های تروریستی باشد.

افخم درباره موضع ایران در بحران اوکراین اظهار داشت: ما مواضع‌مان در این رابطه اعلام کردیم. امیدوارم این مسئله خارج از لفاظی‌ها و روش‌هایی که مربوط به جنگ سرد است دنبال نشود تا روند دستیابی به حل مسئله، خارج از عرف دیپلماتیک دور از دسترس نباشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار یک رسانه مخالف و منتقد دولت و وزارت خارجه مبنی بر اینکه شما در هر مسئله موضع روشن و صریحی نداشته‌اید و با دیدار خانم اشتون با برخی از فعالان حقوق زنان امنیت و استقلال کشور زیر سوال رفت، اذعان داشت: اینکه سخنگویی من باب طبع و نظر شما باشد، شدنی نیست.

افخم با تاکید بر اینکه روابط ایران با سایر کشور بر اساس منافع و امنیت ملی صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: دولت آقای روحانی تاکید دارد که با همه ملت صادق باشد و در خصوص این دیدار نیز هیچ گونه هماهنگی‌ای صورت نگرفته بود و مواضع ما صریح و برمبنای صداقت با ملت است.

وی با بیان اینکه رویکرد دولت یازدهم مبتنی بر تعامل سازننده با جهان است، ابراز داشت: برنامه‌های دولت بر این اساس برنامه‌ریزی شده و وزارت خارجه نیز با هوشمندی و ذکاوت این مسئله را پیگیری می‌کند و اینکه وزارت خارجه با یک ساده‌اندیشی با مسائل برخورد می‌کند، غیرواقعی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ابراز کرد: من در جایگاه حقوقی‌ام به همه دیدگاه‌ها مطرح در عرصه شیوه‌های اجرایی احترام می گذارم به هرحال دولت یک رویکرد را داراست و مخالفان و منتقدان نیز رویه دیگری را دنبال می‌کنند و این هم مخصوص به ایران نیست.

افخم با اشاره به اینکه رویکرد ما براساس منافع ملی است و عزت و منافع ملی ما با یکدیگر تنگاتنگ پیش میروند، تاکید کرد: تاکنون عزت ما مورد خدشه واقعه نشده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز