خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در روسیه:

نگاه ما به خزر به عنوان یک هویت اوراسیایی است

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۶۷۰

باید از نظامی کردن دریای خزر خودداری نمود و به نظر ما نظامی کردن خزر موجب شکنندگی آن می‌شود / تقویت همکاری‌های پارلمانی و تشکیل مجمع ‌پارلمانی مشترک میان کشورهای حاشیه دریای خزر موجب افزایش همکاری‌ها می شود.

سفیر ایران در روسیه گفت: نگاه ما به خزر به عنوان یک هویت اوراسیایی است

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی سنایی در همایش دریای خزر که صبح امروز در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع مصلحت نظام برگزار شد، در خصوص اجلاس کشورهای ساحلی دریای خزر گفت‌: دور بعدی این اجلاس در اوایل مهر‌ماه در قالب اجلاس سران برگزار می‌شود‌. اما در ابتدای سال آتی وزرای امور‌خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر نشستی خواهند داشت‌.

وی افزود‌: ‌ عمده اطلاع‌ رسانی که درباره خزر در فضای سایبری به زبان روسی تولید می‌شود، توسط یک کشور کوچک است که دیدگاههای متفاوتی با کشور ما دارد.

سفیر ایران در روسیه با بیان اینکه بناست در اجلاس سران سه سند به امضا برسد، خاطر‌نشان کرد‌: اولین سند موافقتنامه همکاری در منابع زنده در دریای خزز است، دومین سند؛ سند همکاری در شرایط اضطراری است که توافقات لازم صورت گرفته و سومین سند بیانیه سران است که در این مورد مذاکرات فشرده‌ای در حال انجام است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در خصوص دریای خزر نگاه همگرایانه‌ای دارد، اظهار داشت: از نظر حقوقی قرار دادهای ۱۹۲۱و ۱۹۴۱ باید مبنای همکاری باشد و تا وقتی که سندی امضا نشده است آن اسناد پا برجا ست.

سنایی با تاکید بر اینکه جلوگیری از کشورهای بیگانه در دریای خزر باید مورد توجه قرار گیرد؛ بیان کرد: هرگونه حضور و ورود چه از نظر نظامی و چه از نظر انرژی عنصری واگرایانه تلقی می‌شود. از نظر نظامی سازی باید از نظامی کردن دریای خزر خودداری نمود و به نظر ما نظامی کردن خزر موجب شکنندگی آن می‌شود.

سفیر ایران در روسیه با اشاره به مسائل محیط زیستی دریای خزر افزود‌: کمترین آلودگی توسط ماست، اما از آنجایی که ما در جنوب این دریا قرار داریم بیشترین صدمه را ما می‌بینیم. سال قبل میان ۵ کشور موافقت نامه‌ای در حوزه محیط زیست امضا شد که می‌تواند گامی جدی در اجرای طرح همکاری کشورهای خزر باشد.

وی با بیان اینکه طراز اقتصادی کشورهای ساحلی دریای خزر از سوی ایران در دهه ۱۹۹۰ ارائه شد، تصریح کرد: هنوز این طرح شکل واقعی به خود نگرفته است.

سنایی توسعه کریدورهای شمال وجنوب؛ مبارزه با خطرات رو به گسترش تروریسم؛ افراط گرایی؛ مهاجرت غیر قانونی و انتقال مواد مخدر را از دیگر سیاست‌های همگرایانه‌ای دانست که می‌تواند موجب افزایش همکاری میان کشورهای حاشیه دریای خزر شود.

سفیر ایران در روسیه خاطرنشان کرد: همکاری‌های رسانه‌ای و ایجاد خبر گزاری مشترک از جمله مواردی است که قبلا مورد موافقت قرار گرفته اما اجرا نشده است. همکاری‌های دانشگاهی نیز محدود است و تنها دانشگاه گیلان و آستار‌خان با یکدیگر در ارتباط هستند.

سنایی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر احداثیک پایگاه نظامی توسط امریکا برای تامین تدارکات نیروهای ناتو ‌در افغانستان گفت: ایران احداثپایگاه نظامی را در حاشیه خزر مورد توجه قرار داده است و ما آن را تهدید می‌دانیم، هرچند که هیچ منبع رسمی ان را تایید نکرده است.

وی تقویت همکاری‌های پارلمانی و تشکیل مجمع ‌پارلمانی مشترک میان کشورهای حاشیه دریای خزر را از دیگر مواردی دانست که می‌تواند موجب افزایش همکاری‌ها شود.

وی ادامه داد: این مسئله امکان پذیر است‌‌ همان طور که در گذشته شاهد مجمع پارلمانی اکو بودیم.

سفیر ایران در روسیه افزایش همکاری‌های توریستی و فرهنگی را از جمله مواردی دانست که می‌تواند در دستور کار ۵ کشور حاشیه دریای خزر قرار بگیرد‌و‌ تاکید کرد: ‌ نگاه ما به خزر به عنوان یک هویت اوراسیایی است و امیدواریم نگاه استراتژیک به خزرجای خود را به نگاه هوینی ‌و تاریخی بدهد و زمینه‌های همکاری‌های گسترده فراهم شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز