خبرگزاری کار ایران

خزاعی اقدام تروریستی روز گذشته بیروت را به شدت محکوم کرد

کد خبر : ۱۴۷۲۹۸

اقدامات تروریستی اخیر زنگ خطری جدی برای ثبات و امنیت منطقه و جهان است. امروز بسیاری از نمایندگان حاضر در جلسه در کمال تعجب شنیدند که نماینده رژیم اسرائیل، دولت جمهوری اسلامی ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرد. آنچه مایه شگفتی است، شنیدن این اتهامات از زبان نماینده رژیمی است که بطور گسترده حقوق ساکنان سرزمین فلسطین را پایمال می‌کند.

محمد خزاعی - سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد - در سخنانی در شورای امنیت سازمان ملل، اقدام تروریستی و بمب‌گذاری دیروز در بیروت را به شدت محکوم کرد و آن را از جمله اقدامات سلسله‌وار تروریستی اخیر در هدف قرار دادن جان و مال افراد بیگناه دانست که با نیت اختلاف و تفرقه‌انگیزی میان مردم مسلمان منطقه صورت می‌گیرد.

به گزارش ایلنا، خزاعی ضمن ابراز تسلیت دولت و مردم ایران به دولت لبنان و بازماندگان قربانیان این اقدام شوم در لبنان که به گفته وی با قصد ضربه‌زدن به فضای مثبتی که امروزه بواسطه تشکیل دولت فراجناحی در این کشور بوجود آمده، انجام شده است، از جامعه جهانی و بویژه شورای امنیت سازمان ملل خواست تا نسبت به اقدام عملی علیه موج جدید خشونت و افراطی‌گری از هیچ کوششی فروگذار نکند.

وی اقدامات تروریستی اخیر را زنگ خطری جدی برای ثبات و امنیت منطقه و جهان دانست و اظهار کرد: امروز بسیاری از نمایندگان حاضر در جلسه در کمال تعجب شنیدند که نماینده رژیم اسرائیل، دولت جمهوری اسلامی ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرد. آنچه مایه شگفتی است، شنیدن این اتهامات از زبان نماینده رژیمی است که بطور گسترده حقوق ساکنان سرزمین فلسطین را پایمال می‌کند. از سوی دیگر غیر انسانی بودن سیاست‌های بکار گرفته شده از سوی رژیم اسرائیل علیه فلسطینیان به اندازه‌ای است که چیزی جز عبارت حکومت آپارتاید نمی‌توان در توصیف آن بکار برد. آنها این رویه تبعیض نژادی و آپارتاید را در حال حاضر علیه اعراب ساکن سرزمین‌های اشغالی و در داخل محدوده این رژیم بکار می‌برند.

وی ادامه داد: فلسطینیان ساکن آن مناطق با محدودیت‌های بی‌شماری از جمله ممانعت از سکونت در مناطقی خاص تحت عنوان شهرک‌های یهودی‌نشین، کنترل هویتی و ایست و بازرسی، محدودیت تردد توسط دیوارهای حائل و ممانعت از حق دسترسی به بهداشت و همچنین حضور در سرزمین آبا و اجدادی خود روبرو هستند. در همین ارتباط طی سال‌های متمادی گذشته نزدیک به دو میلیون نفر از ساکنان نوار غزه تحت شدیدترین محاصره‌ها قرار داشته که بواسطه آن حتی حق دسترسی به مایحتاج اولیه از آنها سلب شده و به میزان کمتری این محدودیت علیه ساکنان کرانه باختری نیز از سوی این رژیم اعمال شده است. کلیه این اقدامات غیرقانونی نشأت گرفته از نادیده گرفتن حق تعیین سرنوشت بعنوان حق اولیه فلسطینیان از سوی این رژیم است.

خزاعی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود ضمن پر اهمیت خواندن موضوع حاکمیت قانون، فرآیند حفظ صلح را از جمله دستاوردهای شاخص سازمان ملل در مدیریت بحران و پاسداری از صلح و ثبات و کمک به حصول توسعه سیاسی و اقتصادی پایدار دانست و افزود: در حال حاضر ۱۹ نمایندگی میدانی سازمان ملل با سازوکارهای مرتبط با حاکمیت قانون در نقاط مختلف جهان فعالیت می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران معتقد است ایجاد اختیارات در خصوص فعالیت‌های مرتبط با حاکمیت قانون در جوامع خارج شده از بحران باید همسو با اصول و اهداف منشور ملل متحد و مفاد حقوق بین‌الملل از جمله تمامیت ارضی، احترام به اصل برابری و عدم مداخله در امور داخلی کشورها صورت گیرد.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: کشورهای خارج شده از بحران همزمان با شروع پروسه دشوار بازسازی داخلی و ایجاد بهبود موثر در وضعیت اقتصادی و اجتماعی خود انتظار مشارکت در این فرآیند را داشته و افزون بر آن، ظرفیت‌سازی ملی و تقویت دانش و مهارت ملی در زمینه حاکمیت قانون مستلزم رعایت انتظار مشارکت ملی در سطح کشورهاست که باید بصورت نمادی از واقعیت و نه یک امر انتزاعی در این کشورها به ظهور برسد.

سفیر کشورمان با اشاره به اعمال صورت گرفته توسط برخی کارکنان سازمان ملل در عملیات حفظ صلح گفت: ارتقاء حاکمیت قانون نیازمند اتخاذ رویه‌ای است که بر اساس آن افراد وابسته به این سازمان در برابر هرگونه عمل مجرمانه پاسخگو باشند.

خزاعی ضمن اشاره به پیشرفت‌های مطلوبی که در زمینه لغو مصونیت در قبال ارتکاب اعمال مجرمانه حاصل شده است، تاکید کرد که اتخاذ تدابیر سختگیرانه در این زمینه، اعتبار مأموریت‌های حفظ صلح سازمان ملل را ارتقا خواهد بخشید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز