خبرگزاری کار ایران

افخم در نشست خبری: / پایانی /

مذاکرات سری بین ایران و کشورهای دیگر صحت ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۷۲۹

متناسب با تغییر فضای بین‌المللی و رویکرد تعامل سازنده در دولت یازدهم طیف وسیعی از کشورها علاقه‌مند به همکاری با ایران هستند که بخشی از آنها تجاری و اقتصادی است / ظریف هفته آینده به دعوت وزیر خارجه هند به آنجا می‌رود.

سخنگوی وزارت خارجه انجام هرگونه مذاکرات سری و مخفیانه میان ایران، عربستان و آمریکا در خصوص بحران سوریه را تکذیب کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه افخم در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران که پیش از ظهر امروز در وزارت خارجه برگزار شد، در پاسخ به این سوال که یک مقام ارشد در سازمان ملل متحد ادعا کرده است که مذاکرات سری میان ایران، عربستان و آمریکا در حال برگزاری است، گفت: مذاکرات سری بین ایران و کشورهای دیگر صحت ندارد.

وی با بیان اینکه موضوع سوریه باید از طریق راهکار سیاسی ادامه یابد، خاطر نشان کرد: ما بر این مسئله تاکید داریم و این مسیر باید واقع‌بینانه و بر اساس واقعیات سوریه باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: عدم حصول بعضی از توافقات فرافکنی است. رویکرد ما برای حل مسئله سوریه، سیاسی است و همواره تلاش و عزم خود را برای حل و فصل بحران سوریه اعلام کرده ایم.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه شنیده می‌شود شاهزادگان عربستانی در تاسیسات هسته‌ای پاکستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند و قصد انتقال بمب هسته‌ای به خاک عربستان را دارند، ارزیابی شما نسبت به این مسئله چیست؟، تصریح کرد: این مسئله یک گمانه‌زنی است ما در این باره مستنداتی نداریم و نمی‌توانیم بر اساس برخی از نقل قول‌ها موضع‌گیری داشته باشیم و من در این باره نظر خاصی ندارم.

وی در خصوص اینکه آیت‌الله هاشمی اعلام کرده‌اند که در صورت تمایل می‌توانند به عربستان سفری داشته باشند، آیا مناسبات جدیدی در روابط ایران و عربستان شکل گرفته است؟، خاطرنشان کرد: این مسئله هم گمانه‌زنی است و هیچ تغییر و تحولی خاصی صورت نگرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آیا ایران و روسیه در ماه می سال ۲۰۱۴ رزمایش مشترک خواهند داشت، اذعان داشت: من سخنگوی وزارت خارجه و مسئول سیاست خارجه هستم و نباید در این باره تایید یا تکذیب کنم.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه وزیر کشور دیروز گفته است ما برای آزادسازی ۵ سرباز ربوده شده به پاکستان به خاک این کشور یک حمله امنیتی خواهیم داشت، آیا تعهدات بین‌المللی اجازه چنین حمله‌ای را می‌دهد؟، اظهار داشت: برای آزادسازی مرزبانان اقداماتی در جریان است ما برای آزادسازی سربازان‌مان گفته‌ایم که آماده هستیم هرگونه همکاری را داشته باشیم که هم مانع از تردد تروریست‌ها به داخل مرزها و هم کنترل مرزی شود.

وی با بیان اینکه اقدامات ما در دست بررسی است، خاطر نشان کرد: ممکن است اظهاراتی هم بشود آنچه مسلم است بازگرداندن سالم مرزبانان است و از ارزش بسیاری برخوردار است.

افخم تاکید کرد: اینکه به طور قطع چه می‌شود و چه نمی‌شود من در مقام پیش بینی نیستم. باید صحبت‌های آقای رحمانی فضلی را دقیق دید و همه نهادها در حال پیگیری این موضوع هستند.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا آقای ظریف به هند سفری خواهند داشت و این سفر به هند برای مذاکره در خصوص بدهی‌های نفتی این کشور به ایران است، گفت: آقای ظریف هفته آینده به دعوت وزیر خارجه هند به آنجا می‌روند. ما و کشور هند دارای روابط دو جانبه‌ای هستیم و روابط‌مان تاریخی است.

وی ادامه داد: حوزه‌های گسترش روابط دو جانبه بسیار فراگیر است و مباحثانرژی ترانزیت و صنعت مورد بحثقرار می‌گیرد. همچنین آقای ظریف در یک مرکز تحقیقاتی سخنرانی خواهد داشت و این سفر می‌تواند حوزه جدیدی برای همکاری‌های دو جانبه ایجاد کند و آثار خوبی به جا بگذارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص سفر هیات‌های تجاری و اقتصادی اروپایی به ایران گفت: متناسب با تغییر فضای بین‌المللی و رویکرد تعامل سازنده در دولت یازدهم طیف وسیعی از کشورها علاقه‌مند به همکاری با ایران هستند که بخشی از آنها تجاری و اقتصادی است.

افخم با تاکید بر اینکه این سفرها نماینگر استقبال عمومی از دولت یازدهم و تحولات چند ماه گذشته است، خاطر نشان کرد: بسیاری از سفرهای هیات‌های اقتصادی برای بررسی زمینه‌های همکاری است و کاری که دستگاه سیاست خارجی می‌تواند بکند این است که زمینه فضاسازی‌های لازم را برای ارتباطات بیشتر فراهم کنند.

وی ادامه داد: البته اراده‌ای هم برای جلوگیری از سفر این هیات‌های تجاری و اقتصادی وجود دارد تا غیر واقعی، قدیمی و ناکارآمد است.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص وزیر خارجه امور بلژیک اظهار داشت: معاون نخست وزیر و چند تن از وزرای بلژیک نیمه اول اسفند ماه به تهران می‌آیند و انجام این نوع سفرها به دلیل تحولات رو به افزایش است.

افخم افزود: بلژیک در اتحادیه اروپا از جایگاه خوبی برخوردار است. ما درباره روابط دو جانبه و روابط اروپایی بحث‌هایی خواهیم داشت و امیدوارم دور جدید گفت‌وگوها بتواند بر اساس روابط برابر و احترام متقابل شکل جدیدی به خود بگیرد و روابط بیش از بیش شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز