خبرگزاری کار ایران

ظریف در نشست خبری با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی:

اظهارات شرمن فضای رسیدن به راه‌حل را سد می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۲۰۰

در دیداری که با وزیر خارجه آمریکا داشتم موضوع گفت‌وگو متمرکز بر موضوع هسته‌یی بود. ما تاکید کردیم که نه این که اختیار نداریم در مورد سوریه صحبت کنیم بلکه سیاست ما این است که با آمریکا فقط درباره موضوع هسته‌یی صحبت کنیم. برخی به اشتباه این موضوع را تفسیر به رای کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا درباره تعطیلی سایت‌های اراک و فردو و تاسیسات آب سنگین، گفت: فکر می‌کنم آقای اوباما در مصاحبه‌ای که در حدود دو ماه پیش در یکی از مراکز در واشنگتن انجام داد به خوبی بیان کرد که آمریکا آرزوهایی دارد و این آرزوهایش شدنی نیست و چون شدنی نبوده به دنبال مذاکره با ایران و دستیابی به راه‌حل بر اساس واقعیات است.

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف صبح چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، گفت: فکر می‌کنم خوب باشد که خانم شرمن هر چند وقت یک‌بار این واقعیات را مرور کند و از حرف‌هایی که شدنی نیست حتی برای مصرف داخلی هم امتناع کند. برخی حرف‌ها حتی در زمانی که برای مصرف داخلی مصرف می‌شوند فضای مناسب برای رسیدن به راه‌حل را سد می‌کنند و وارد حوزه‌هایی می‌شوند که یقینا نمی‌توانند کمکی به راه‌حل کنند.

وی تاکید کرد: ما به‌صراحت گفته‌ایم که فن‌آوری هسته‌یی ایران قابل مذاکره نیست. بحث‌هایی که درباره تاسیسات هسته‌یی مطرح می‌شود بی‌مورد است.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: ایران از طریق مذاکره و رسیدن به فهم مشترک به دنبال دسترسی به روش‌هایی است که اهداف صلح‌آمیز ایران از برنامه صلح‌آمیزش را برای دیگران که مایل هستند با این اهداف آشنا شوند آشکار کند.

ظریف ادامه داد: ما بر اساس این موضوع مذاکره می‌کنیم اما مردم ما و طرف‌های مذاکره ما می‌دانند و یقین دارند که هیات ایرانی ذره‌ای از حقوق مردم ایران کوتاهی نخواهد کرد و آن را واگذار نمی‌کند. همان‌طور که در گذشته ناگزیر شدند که امیال و آرزوهای‌شان را کنار بگذارند و در این مذاکرات هم به این نتیجه خواهند رسید.

وی درباره این که آیا در مذاکرات با مقامات آمریکایی موضوعات دیگری غیر از بحثهسته‌یی نیز مطرح شده، گفت: در دیداری که با وزیر خارجه آمریکا داشتم موضوع گفت‌وگو متمرکز بر موضوع هسته‌یی بود. ما تاکید کردیم که نه این که اختیار نداریم در مورد سوریه صحبت کنیم بلکه سیاست ما این است که با آمریکا فقط درباره موضوع هسته‌یی صحبت کنیم. برخی به اشتباه این موضوع را تفسیر به رای کردند.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: وزارت امور خارجه این اختیار را دارد که در مورد همه موضوعات سیاست خارجی با طرفین مربوط گفت‌وگو کند اما سیاست ایران این است که تنها در موضوع هسته‌یی با آمریکا گفت‌وگو می‌کند و سایر موضوعات را مربوط به مذاکرات دوجانبه با آمریکا نمی‌دانیم. مذاکرات دوجانبه ما بر اساس تصمیمی که نظام گرفته است فقط محدود به موضوع هسته‌یی است.

وزیر امور خارجه کشورمان هم‌چنین در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره اظهارات وندی شرمن در خصوص برخی مسائل داخلی اقتصادی ایران، گفت: نیاز نداریم هر کسی هر حرف نامربوطی بزند به آن پاسخ دهیم. ایران به درجه‌ای از قدرت و اقتدار رسیده است که حرف‌های نامربوط نیاز به پاسخی نداشته باشد. آن‌ها می‌دانند که مردم ایران چه کسی را مسوول فشارهایی که در اثر تحریم‌های ناعادلانه بر این مردم وارد شده، می‌دانند. بیش‌تر بحث‌هایی که به خاطر پاسخ دادن به فشارهای داخلی در ایالات متحده و راضی کردن گروه‌های فشار که با اصل موضوع توافق هسته‌یی و مذاکرات مخالفند و آینده خود را در اختلاف و ناامنی در این منطقه می‌بینند مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: هیات مذاکره‌کننده آمریکایی متاسفانه گاهی احساس می‌کنند که نیاز دارند با مطرح کردن بحث‌هایی که ارتباطی به مذاکرات و آن‌ها ندارد پاسخگوی این فشارهای نامربوط باشد. به دوستان خود در رسانه‌های داخلی هم توصیه می‌کنم که با اقتدار به این حرف‌های نامربوط نگاه کنند و نه با نگرانی.

وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد: ما با آمریکا و ۱ + ۵ فقط درباره موضوع هسته‌یی صحبت می‌کنیم و درباره سایر موضوعات مذاکره‌ای نداریم. البته کلیه تحریم‌های آمریکا را غیرقانونی، غیرموثر و غیرمفید می‌دانیم و تاکید کردیم تنها نتیجه تحریم‌ها بی‌اعتمادی مردم ایران و هجده هزار سانتریفیوژ کشورمان بوده است.

ظریف تاکید کرد: ما در این مذاکرات فقط درباره موضوع هسته‌یی صحبت می‌کنیم و موضوع دیگری در مذاکرات ما نیست.

وزیر امور خارجه کشورمان هم‌چنین درباره نقش سازمان همکاری اسلامی گفت: این سازمان می‌تواند نقش مهمی در حل مشکلات جهان اسلام ایفا کند و در موضوعات منطقه‌یی موثر باشد. ما همواره خواهان ایفای این نقش از سوی سازمان همکاری اسلامی بوده‌ایم و اصولا این سازمان برای برخورد با مشکل فلسطین ایجاد شده است و ما امیدواریم با وحدت کلمه‌ای که تمام کشورهای جهان اسلامی خواهند داشت بتوانیم این معضل بزرگ جهان اسلام را با احقاق حقوق مردم فلسطین حل کنیم و نقش اساسی در این سازمان داشته باشیم.

وی تاکید کرد: سازمان کنفرانس اسلامی این توانمندی را داراست که بتواند چنین نقشی ایفا کند و ایران در ایفای چنین نقشی حتما در کنار این سازمان خواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از نشست مطبوعاتی مشترکش با ایاد مدنی، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی که برای دیدار با مقامات کشورمان به تهران سفر کرده است، ضمن خیرمقدم به وی که حدود یک ماه از این مسوولیت را بر عهده گرفته، گفت: ایاد مدنی از شخصیت‌های برجسته سیاسی و فرهنگی دولت دوست و برادر عربستان سعودی بودند که از اواسط ژانویه ۲۰۱۴ مسوولیت سازمان همکاری اسلامی را بر عهده گرفتند و اطمینان دارم در سایه مدیریت پرتوان وی در این سازمان مهم برای همه ۵۷ کشور عضو نقش برجسته‌ای در پیشبرد اهداف جهان اسلام ایفا می‌کنند.

ظریف در ادامه با بیان این که سازمان همکاری اسلامی توان و ظرفیت بالایی دارد، ادامه داد: ایران به عنوان عضو قدیمی و موسس سازمان و به عنوان کشوری که مبانی این سازمان را به عنوان مبانی سیاست خارجی خود همواره مورد توجه قرار داده است، بسیار به این سازمان اهمیت می‌دهد و همان‌طور که در برگزاری هشتمین اجلاس سران سازمان حضور فعالی داشته است.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به مذاکراتش با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، آن را مثبت ارزیابی کرد و گفت: درباره پیگیری و پیشبرد اهداف مشترک در سازمان کنفرانس همکاری اسلامی به ویژه در موضوعات مهم برای جهان اسلام از جمله در حوزه حقوق بشر، مبارزه با فرقه‌گرایی و نگرانی‌های ناشی از اختلافات فرقه‌یی و کمک به توسعه و تقویت کشورهای اسلامی که هدف همه کشورهای موسس بوده است رایزنی انجام داده‌ایم. هم‌چنین درباره ادامه موضوعی که مبنای تاسیس سازمان کنفرانس اسلامی بوده است و آن حمایت از آرمان فلسطین و قدس شریف به عنوان قبله نخست مسلمانان و سومین حرم مقدس اسلامی و پایتخت دولت مستقل فلسطینی است بحث‌های خوبی داشتیم.

ظریف با اشاره به برنامه‌های دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در تهران، گفت: امیدوار است در این سفر مبانی روابط و همکاری بین ایران و این سازمان هر چه بیش‌تر تقویت شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز