خبرگزاری کار ایران

افخم در نشست خبری: / پایانی /

جزئیات نحوه اجرای توافقات ژنو در اختیار رئیس مجلس قرار گرفته است

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۴۵۹

کمیته امداد با دو دهه فعالیت دفتر خود را در آذربابیجان تعطیل کرد و این موضوع هیچ رنگ و بوی سیاسی ندارد / پیشگامی ایران برای مبارزه با تروریسم این زمینه را ایجاد می‌کند که با کشورهای مختلف همکاری کنیم تا گام عملی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی برداشته شود

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: نسخه‌هایی از برنامه اقدام مشترک در اختیار مقامات عالی کشور قرار گرفته است. نحوه اجرای این توافقات در مذاکرات شفاهی بیان شده و به شکل Non paper بوده که البته اطلاعات دقیق آن در اختیار ریاست مجلس قرار داده شده است که با صلاحدید وی در اختیار کمیسیون‌ها نیز قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا‌، مرضیه افخم در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص اظهارات بروجردی مبنی بر عضویت مجلس در دبیرخانه اجرای توافقات ژنو عنوان کرد: در این خصوص گفت‌وگوهایی صورت گرفته است که اجازه بدهید پیش از نهایی شدن این گفت‌وگوها در مورد آن اظهار نظری نداشته باشم.

وی درمورد برگزاری اجلاس بین المجالس در هفته آینده و اینکه آیا نماینده‌ای نیز از وزرات امور خارجه در آن حضور خواهد داشت، گفت: در خصوص این اجلاس همکاری اجرایی و مقدماتی بین وزارت امور خارجه و مجلس در جریان است و بخش‌های مختلف وزارت‌ امور خارجه در تدارک برای هرچه بهتر برگزار شدن این اجلاس با مجلس در ارتباط است. به گونه‌ای که ارسال بسیاری از دعوتنامه‌هایی که در اختیار روسای مجالس مختلف قرار گرفته است، توسط وزرات امور خارجه انجام شد که در اجرای این اجلاس هم کمیته های ذیربط فعال خواهند بود.

در ادامه خبرنگاری با بیان اینکه دولت یازدهم همواره بر نقدپذیری تاکید دارد، عنوان کرد که آیا ادبیات وزیر امور خارجه و مشاور پارلمانی او مبنی بر اینکه بعضی از منتقدین را همگام با صهیونیست ها تلقی کرده‌اند متناقض با این نقدپذیری نیست، که افخم گفت: من فکر نمی کنم هیچ گاه وزرات خارجه و شخص وزیر این ادبیات را به کار برده باشند ما بارها اعلام کرده‌ایم که این نقدها حتما دلسوزانه است. اینکه شیوه ارائه آن گاهاً با برخی اطلاعات نادرست همراه می‌شود باعثشده تا از سوی ما نیز بحث‌هایی مطرح شود. اما همسو خواندن منتقدین داخلی با صهیونیست‌ها به دلیل یک اشتباه در اظهارات است که در ادبیات و صراحت کلام ما هیچ گاه مورد نظر نبوده و مطرح نشده است.

وی در خصوص درخواست ۱۶۰ نماینده برای انتشار جزئیات اجرای توافقات مشترک گفت: علاوه بر اطلاع رسانی عمومی، برنامه اقدام مشترک در سایت وزارت امور خارجه قرار داده شده و نسخه‌هایی از آن نیز در اختیار مقامات عالی کشور قرار گرفته است. همان طور که گفتیم نحوه اجرای این توافقات در مذاکرات شفاهی بیان شده و به شکل Non paper بوده که البته اطلاعات دقیق آن در اختیار ریاست مجلس قرار داده شده است که با صلاحدید وی در اختیار کمیسیون‌ها نیز قرار می‌گیرد. با این حال وزارت امور خارجه این آمادگی را دارد تا اطلاع‌رسانی دقیق را در اختیار نمایندگان قرار دهد.

افخم در خصوص پرونده موشک‌های S۳۰۰ نیز گفت: این بحثدر تماس‌های صورت گرفته با مقامات روسی به شکل کلی مطرح شده اما در عین حال حوزه تصمیم‌گیری و اجرای آن تخصصی است که مقامات دفاعی در این خصوص با همتایان خود گفت‌و‌گوهایی را دارند که اگر به روند مشخصی بیانجامد، اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت.

وی در مورد موضع ایران نسبت به تشدید درگیری‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: مواضع ما در این مورد مشخص است البته اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد که موضوع جزئی تر از این است که طرف‌های دیگری بخواهند وارد آن شوند. ما امیدواریم که با گفتگوی دو کشور اوضاع به شرایط عادی باز گردد.

افخم همچنین با اشاره به بسته شدن کمیته امداد در باکو عنوان کرد: طی دو دهه گذشته کمیته امداد در شرایط خاصی که جمهوری ‌آذربایحان روزهای اولیه استقلال خود را تجربه می‌کرد، برای کمک به مردم این کشور در آن مستقر شد و فعالیت های انسان‌دوستانه خوبی را انجام داد که مقامات عالی رتبه آذری نیز همواره از آن تقدیر کردند. اما با تغییر شرایط این کشور پس از دو دهه موضوعیت استقرار این کمیته نیز تغییر کرد و تصمیم بر این شد که دفتر کمیته امداد آذربایجان به فعالیت خود خاتمه دهد. بنابراین کمیته امداد با دو دهه فعالیت دفتر خود را در آذربابیجان تعطیل کرد و این موضوع هیچ رنگ و بوی سیاسی ندارد.

افخم در واکنش به اظهارات خبرنگاری که عنوان می‌کرد در سفر اردوغان به تهران دو موضوع توافقات ایران و ترکیه بر سر مسئله سوریه و فساد مالی اخیر ترکیه که مرتبط با ایران است، مطرح خواهد شد، تاکید کرد: من فکر می‌کنم که برخی از رسانه ها در صدد هستند که این موضوعات را در دستور کار قرار دهند در حالیکه چنین مسئله‌ای در سطح رسمی مطرح نیست در مورد بحران سوریه تنها ملت سوریه باید تصمیم بگیرند و باید گفت‌وگوهای سوری انجام شود. اینکه دو کشور جداگانه بخواهند در مورد سوریه تصمیم بگیرند، مطرح نبوده است. گرچه کمک به حل بحران سوریه قطعاً مورد بحثو بررسی قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص درخواست شورای امنیت از کشورها برای مبارزه با تروریست ها که در واکنش به شهادت دیپلمات ایرانی در یمن صورت گرفت، گفت: در مورد این کار سازمان ملل تنها با پیگیری و اقدام جمعی کشورها می توانیم شاهد یک کار عملی و جمعی باشیم. جمهوری اسلامی به عنوان کشوری که قربانی تروریست بوده خواهان حل ریشه‌ای این معضل ضد بشری نیز هست و مواضع خود را در خصوص صلح طی مذاکراتی در اجلاس‌های مختلف منطقه‌ای و بین المللی اعلام کردیم.

افخم با تاکید بر اینکه باید اراده جمعی برای حل معضل تروریسم در جهان وجود داشته باشد، گفت: اگر قرار باشد صرفاً با دید تبعیض در این خصوص به کشورها نگاه شود، مسئله تروریسم شیوع پیدا می‌کند و کشورهای مختلفی قربانی آن می‌شود. بنابراین لازم است تا این مسئله مورد توجه همه کشورها قرار گیرد. ضمن اینکه باید تبلیغات رسانه‌ها نیز بیش از پیش بر این مسئله متمرکز شود.

وی افزود: سازمان ملل پیرو پیشنهاد رئیس جمهور گام اول را برای مبارزه با تروریسم برداشته که فکر می‌کنم پیشگامی ایران برای مبارزه با تروریسم این زمینه را ایجاد می‌کند که با کشورهای مختلف همکاری کنیم تا گام عملی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی برداشته شود ما از شکل‌گیری این دیدگاه در سازمان ملل استقبال می‌کنیم.

افخم در پاسخ به این سوال که جمهوری اسلامی چه میزان آمادگی دارد تا با فعالان کردستان عراق همکاری داشته باشد، گفت: گسترش روابط با کشور عراق در حوزه‌های منطقه‌ای به عنوان کشوری که با ما همسایه است و دارای مشترکات بسیاری هستیم برای ما اهمیت زیادی دارد. روابط ما با عراق به شکل جامع و کامل است که بخشی از آن نیز در حوزه مناسبات استانی ما تعریف می شود که مورد توجه جمهوری اسلامی قرار می‌گیرد. بهره‌مندی از پتانسیل منطقه‌ای کشور عراق از جمله حوزه کردنشین می‌تواند چهارچوب همکاری دو کشور را گسترش دهد. تسهیلات برای ارائه روادید و معافیت‌های گمرگی و تجاری از جمله همکاری‌های موردنظر است که قرار است بین دو کشور مقررات دست و پا گیر به حداقل برسد که این موجب رونق حوزه‌های تجاری خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز