خبرگزاری کار ایران

وزیر امور خارجه در دیدار با همتای ترکمنستانی خود مطرح کرد؛

سقفی برای روابط دو جانبه نمی بینیم

کد خبر : ۱۳۸۲۹۷

مرزهای دو کشور مرز دوستی است و می‌تواند مرز توسعه هر دو کشور و مرز همکاری‌های منطقه‌یی و بین‌المللی باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور شرکت در سیزدهمین اجلاس وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در عشق‌آباد به سر می‌برد، صبح دوشنبه با رشید مرداف همتای ترکمنی خود دیدار و مذاکره کرد.

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف، در این دیدار حضور هیات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان را نشانه اهمیتی دانست که ایران برای روابط با ترکمنستان قائل است.

او با اشاره به این که ما از سطح بالای روابط دوجانبه خوشنود هستیم، اراده سیاسی رهبران دو کشور را مورد توجه قرار داد و گفت: اولویت سیاست خارجی دولت تدبیر و امید گسترش روابط با همسایگان است و سقفی برای روابط دوجانبه نمی‌بینیم و هرگونه همکاری بین ایران و ترکمنستان ممکن است.

ظریف با اشاره به این که فرصت‌های همکاری میان دو کشور فراوان است، اظهار کرد: مرزهای دو کشور مرز دوستی است و می‌تواند مرز توسعه هر دو کشور و مرز همکاری‌های منطقه‌یی و بین‌المللی باشد.

وی با اشاره به اهمیت همکاری‌های ترانزیت و امور مرزی برای مردم دو کشور، منافع مشترک همکاری‌های نفتی و گازی را در سطح منطقه و جهان یادآور شد و گفت: همکاری دو کشور در این حوزه‌ها می‌تواند در منطقه الگو باشد.

ظریف هم‌چنین آمادگی کشورمان برای حضور و مشارکت در حوزه‌های علمی – خدمات مهندسی و عمرانی و فن‌آوری در ترکمنستان را اعلام کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان هم‌چنین از دریای خزر به عنوان زمینه همکاری و دریای صلح و دوستی برای همه کشورهای ساحلی یاد کرد.

رشید مرداف نیز در این ملاقات سفر ظریف و هیات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران را فرصت مناسبی برای یافتن راه‌ها و مکانیزم توسعه بیش‌تر همکاری‌های توصیف کرد.

در این دیدار دو طرف هم‌چنین درباره موضوعاتی همانند تردد کامیون‌ها، همکاری‌های چندجانبه ترانزیتی زمینی، ریلی و دریایی از جمله کریدور ترانزیتی ایران – عمان و ترکمنستان و ازبکستان و هم‌چنین ایران – ترکمنستان و قزاقستان تبادل نظر کردند.

همکاری در حوزه مبادلات فرهنگی و علمی از جمله گردشگری و توریسم درمانی نیز از دیگر محورهای مذاکرات وزیران خارجه ایران و ترکمنستان بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز