خبرگزاری کار ایران

وزیر امور خارجه در نشست خبری مشترک با همتای ایتالیایی: / ۳ /

باید به توافق ژنو در قالب تصویر اینده روابط ایران و اروپا نگاه کرد

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۰۷۹

ما امیدواریم طرف مقابل با تعهد به آنچه توافق شد کار را به پیش ببرد و مانع از ورود موضوعاتی شود که می تواند مساله ساز شده و کار را با دشواریهای همراه کند.

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: ما معتقدیم که توافق ما برای دستیابی به اقدام مشترک در ۲۴ نوامبر امسال در ژنو یک تحول بسیار مهم است که باید در قالب تصویر کلان اینده روابط ایران و اروپا به آن نگاه کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ادامه کنفرانس مطبوعاتی وزاری خارجه ایران و ایتالیا خبرنگاری از امابونینو در خصوص این که وی در مصاحبه با یک روزنامه ایتالیایی عنوان کرده بود پس از توافق ایران و ۱ + ۵ مسابقه ای بین کشورها برای ایجاد مناسبات بیشتر با ایران صورت گرفته است پرسید که وی عنوان کرد: مسابقه دوستانه ناظر بر همکاری است و خوشحال هستیم که اگر در این مسابفه برنده باشیم. اما قطعاً در صورتی که دور نمای کار بهتر باشد مسابقه دهنده‌گان بیشتری وارد عر صه می شود، این ر قابت هم اکنون وجود دارد.

هم چنین وزیر امور خارجه کشورمان نیز در خصوص این که گفته می شود گفت گوی کارشناسان ایران و ۱ + ۵ که هم اکنون در وین برگزار می شود به کندی پیش می‌رود، اظهار داشت: ما معتقدیم که توافق ما برای دستیابی به اقدام مشترک در ۲۴ نوامبر امسال در ژنو یک تحول بسیار مهم است که باید در قالب تصویر کلان اینده روابط ایران و اروپا به آن نگاه کرد.

ظریف هم چنین خاطرنشان کرد: برای ایجاد زمینه لازم به منظور تبدیل بی‌اعتمادی‌های دهه گذشته به اعتماد متقابل ضرورت دارد تا ایران و ۱ + ۵ آنچه را که توسط وزرای خارجه مورد توافق قرار گرفت با جدیت و دقت و حسن نیت اجرایی کند. وظیفه همکاران ما که هفته گذشته در وین و این هفته در ژنو مذاکره می کنند دست یابی به راهکارهای اجرایی است ودقت بر اینکه سوءتفاهمی پیش نیاید.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر این که قطعا این مذاکره راحتی نیست، یاد آور شد: باید در این مذاکرات به تمام ریزه‌کاریها توجه کرد. روند با کندی به سوی جلو پیش می رود، ما امیدواریم طرف مقابل با تعهد به آنچه توافق شد کار را به پیش ببرد و مانع از ورود موضوعاتی شود که می تواند مساله ساز شده و کار را با دشواریهای همراه کند. امیدوارم با همین روش به نتیجه برسیم در این صورت دیر یا زود بودن آن تفاوتی نخواهد داشت.

وزیرامور خارجه ایتالیا نیز در پاسخ به این سوال که ایتالیا در کنفرانس ژنو دو برای حل بحران سوریه چه نقشی بازی خواهد کرد و نظر کشورش در خصوص حضور ایران در کنفرانس ‌چیست، اظهار داشت: کنفرانس ژنو دو برآمده از خواست سیاسی برای حل بحران سوریه است.

وی ادامه داد: چند روز پیش برای اینکه چه کشورهایی در این کنفرانس حضور داشته باشند تصمیم گیری شده ما تلاش کردیم تاکید کنیم که کشورهای پر نفوذ منطقه باید برای پایانتراژدی سوریه قبول مسئولیت کرده و در این راستا تلاش کنند.

بونینو با تاکید بر اینکه در راستای بیان مواضع قاطعانه خود در خصوص بحران سوریه تلاش خواهیم کرد، گفت: همچنین برای حضور ایران در این نشست تلاش خود را می کنیم و امیدواریم که همه کشورهایی که نفوذی در منطقه دارند بتوانند در پیدا کردن راه حلی برای بحران سوریه نقش داشته باشند.

همچنین ظریف در خصوص برگزاری نشست ژنو دو با تاکید بر این که تنها راهکار پایان بحران سوریه راه‌حل سیاسی است که مبتنی بر واقع بینی باشد، گفت: این راهکار باید همچنین مبتنی بر جدیت برای پایان خشونت و افراط بوده و بر حضور مردم در تعیین سرنوشت سوریه تاکید کند. دیگران تنها می توانند به مردم سوریه برای این هدف کمک کند اما نمی تواند به جای آن تصمیم بگیرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچین خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران امادگی خود را اعلام کرده تا در تلاشهای منطقه ای برای پیدا کردن راه حل سیاسی به منظور حل بحران سوریه حضور موثر داشته باشد. ما معتقدیم دیدگاهی که مانع ایفای نقش مثبت ایران در این خصوص شود مبتنی بر واقع‌نگری نیست و کمکی به حل مشکل سوریه نمی کند.

وی ادامه داد: این دیدگاه تلاش می‌کند تا یک سو‌نگرانه به موضوع سوریه توجه کنند، که این یا به دلیل برخی از ملاحظات سیاسی است و یا این که متاثر از فشارهای است که نظر مثبتی برای راهحل سوریه نداشتند و کمکی به آن نیز نکردند.

وی ابراز امیدواری کرد که تلاش‌های برای راه‌حل سیاسی در منطقه به نتیجه برسد واعلام کرد که‌ از هرتلاشی که مبتنی بر واقع‌نگری از ایران با رعایت احترام متقابل ملت ایران برای حل بحران سوریه دعوت شود استقبال خواهیم کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز