خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه؛ / کامل /

صحبت درباره بازگشایی سفارت انگلیس زود است / شرایط مناسب باشد؛ هاشمی به عربستان می‌رود

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۹۰۴

کاردار غیرمقیم انگلیس امروز وارد تهران شد / ۱۸ و ۱۹ آذر، مذاکرات کارشناسان ایران و ۱ + ۵ در ژنو برگزار خواهد شد / سعی می‌کنیم پرواز مستقیم ایران به آمریکا بدون نگاه کارشناسی و مقطعی انجام نشود / پیمان‌نامه امنیتی افغانستان و آمریکا برای منطقه مفید نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا سفارتخانه‌های ایران و انگلیس بازگشایی می‌شوند، گفت: درحال حاضر در این مورد کار کارشناسی انجام می‌دهیم و ترجیح می‌دهیم در زمینه بازگشایی سفارتخانه‌ها گام به گام پیش برویم و هنوز صحبت در مورد زمان این اقدام زود است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه افخم در نشست خبری پیش ازظهر امروز(۱۲ آذر)، در مورد سفر ظریف به قم گفت: جمعه هفته گذشته دکتر ظریف سفری به شهر قم داشت و در آن دیدارهایی با مراجع عظام و اعضای جامع مدرسین قم انجام دادند. وزیر امور ‌خارجه کشورمان در این دیدارها گزارشی از رویکرد سیاست خارجی دولت ارائه داد و به‌صورت مبسوط به تشریح اقدامات مذاکرات ژنو ۲ پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: در این دیدارها موضوعاتی همچون وضعیت کنونی جهان و دیدگاه‌ها و رویکردها مطرح شد.

وی با بیان اینکه وزرات امور خارجه همواره در اقدامات خود برای عملی ساختن توصیه‌ها و گفته‌های مراجع؛ توجه ویژه‌ای داشته است، گفت: ما همواره از پشتیبانی و حمایت مراجع از دولت در مذاکرات ژنو قدردانی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به برگزاری اجلاس ۲۱ سازمان همکاری‌های اکو، اظهار داشت: ایران؛ ریاست این سازمان را به مدت یک سال برعهده گرفته است. در این اجلاس، ظرفیت‌های سازمان اکو به منظور بکارگیری و استفاده از تجارب دو دهه گذشته و ورود به انجام اصلاحات در دهه سوم مورد بحثو بررسی ‌قرار گرفت.

وی در ادامه سخنان خود به سفر ظریف به کشورهای کویت؛ عمان و قطر اشاره کرد و افزود: رویکرد ایران ایجاد صفحه‌ای جدید در مناسبات با همسایگان جنوبی است. معتقدیم باید شکل جدیدی از همکاری‌ها برای صلح و ثبات منطقه شکل بگیرد و این امر اولویت‌ما در روابط با همسایگانمان خواهد بود.

افخم؛ از تشکیل دومین کمیسیون عالی همکاری‌های ایران و کویت پس از یک وقفه‌ی شش ساله خبر داد و گفت: این کمیسیون به ارتقای روابط سیاسی اقتصادی و کنسولی کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در این کمیسیون تفاهمات و مذاکرات خوبی صورت گرفته؛ ابراز امیدواری کرد که دور جدیدی از مذاکرات با کویت را شاهد باشیم.

افخم با اشاره به مذاکرات با کشورهای قطر و عمان گفت: رویکرد ما تقویت ثبات و امنیت در منطقه است و در این میان نقش اثر گذار ایران مهم است و امیدواریم رویکرد کار و تلاش جمعی بین کشورهای منطقه را بیش از گذشته شاهد باشیم.

گزارش منتشر شده روی سایت کاخ سفید؛ روایت آمریکایی است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشور در بخش دیگری از این نشست خبری درباره آنچه در FACT SHEET(سایت کاخ سفید) آمده است؛ گفت: این مطلب آن چیزی نیست که در توافق‌نامه ژنو بوده؛ و این یک روایت آمریکایی از توافق‌نامه مذکور است.

وی ادامه داد: متن اصلی این توافق‌نامه ساعاتی بعد روی سایت اتحادیه اروپا در بخش ویژه سیاست خارجه قرار گرفت و اکنون نیز قابل مشاهده است. کما اینکه وزرات خارجه ایران نیز نسخه ترجمه شده ۴ صفحه‌ای توافق‌نامه ژنو را روی سایت خود منتشر کرده است.

وی تاکید کرد: آنچه که در توافق‌نامه ژنو مهم است، انجام اقدامات مشترک است.

کاردار غیرمقیم انگلیس وارد تهران شد

افخم در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار داشت: کاردار غیرمقیم انگلیس امروز وارد تهران شده و قرار است از اماکن و ساختمان‌های مربوط به انگلیس در ایران بازدیدی داشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین آقای حجت الله زاده(کاردار غیرمقیم ایران در انگلیس) مدتی دیگر در راس یک هیات عازم لندن خواهد شد و از اماکن و ساختمان‌های متعلق به ایران در انگلیس بازدید خواهد کرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا سفارتخانه‌های ایران و انگلیس بازگشایی می‌شوند، گفت: درحال حاضر در این مورد کار کارشناسی انجام می‌دهیم و ترجیح می‌دهیم در زمینه بازگشایی سفارتخانه‌ها گام به گام پیش برویم و هنوز صحبت در مورد زمان این اقدام زود است.

زمان اجرای فاز اجرایی توافق‌نامه ژنو

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد زمان اجرایی شده توافقات ژنو گفت: طی روزهای ۱۸ و ۱۹ آذر، مذاکرات کارشناسان ایران و ۱ + ۵ در ژنو برگزار خواهد شد. هدف این مذاکرات تفاهم اعضا برای برنامه اقدام مشترک توافق‌نامه ژنو است.

وی ادامه داد: کارشناسان و مدیران سازمان انرژی اتمی در این مذاکرات به عنوان ناظر حضور خواهند داشت که هدف از این حضور سهم دقیق و درست آژانس از تفاهم‌نامه است.

به گفته وی؛ لازم است دیدارهایی انجام شود و مذاکراتی صورت گیرد. اینکه چه زمانی توافق‌نامه اجرایی خواهد شد به آمادگی تمام طرف‌ها بستگی دارد. به نظر می‌آید مذاکرات کارشناسی ژنو به زمان‌بندی درست کمک می‌کند.

ظریف چهارشنبه به امارات سفر می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود درمورد سفرهای آتی وزیر امور خارجه کشورمان به کشورهای منطقه گفت: دکتر ظریف فردا؛ چهارشنبه به امارات سفر می‌کند و مذاکراتی را در ابوظبی و دبی با مقامات امارات انجام خواهد داد. همچنین دیدار با جامعه ایرانیان مقیم دبی در دستور کار ایشان قرار دارد.

تعیین پیش شرط برای ایران در ژنو ۲ تعجب‌آور است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اینکه حضور ایران در اجلاس ژنو۲ مربوط به بحران سوریه چگونه خواهد بود، گفت: ایران اعلام آمادگی کرده که برای کمک به مذاکرات و حل مشکلات سوریه آماده است و تعیین پیش شرط از سوی آمریکا برای حضور ایران تعجب آور است.

وی تاکید کرد: حضور ما در ژنو۲ بدون پیش شرط خواهد بود.

افخم درمورد شرکت ایران در اجلاس منامه نیز گفت: دعوت‌نامه حضور ایران در این اجلاس دریافت شده و مشاور دکتر ظریف یعنی دکتر سجادپور در این اجلاس شرکت خواهند کرد.

وی با اشاره به جایگاه مهم عربستان در منطقه گفت: عربستان یک کشور تاثیرگذار در منطقه است و رویکرد ما بر مبنای همکاری و گفتگو و تبادل نظر و حل و فصل بحران‌های منطقه است و نقش عربستان در این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

به گفته وی؛ سفر به عربستان در زمان‌بندی مناسب انجام خواهد شد و غیر از آن فعلا سفری در حوزه منطقه در دستور کار وزارت امور خارجه نیست.

افخم درمورد پیش‌بینی ایران درمورد اقدامات غرب درخصوص توافقات ژنو۲ گفت: مجددا تاکید می‌کنم جلسات کارشناسی میان کارشناسان ایران و ۱ + ۵ جهت آماده سازی اقدامات اولیه با حضور کارشناسان آژانس انرژی هسته‌ای آغاز می‌شود که زمینه‌ساز اجرای تعهدات ژنو خواهد بود در هر صورت نسبت به آن پیش داوری نمی‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات مقامات غیرمسئول و نزدیک به برخی محافل سعودی نیز گفت: دیدگاه ما تلاش بر اعتمادسازی و انجام دیدارهایی با سران کشورهای منطقه است و چنین اظهارنظرهایی؛ تلاش بدخواهان برای واگرایی میان کشورهای همسایه در منطقه است. چنین اظهارنظرهایی از سوی مقامات رسمی این کشورها نداشته‌ایم.

وی همچنین خبر سفر اوباما به ایران را تکذیب و آن را یک خبرسازی از سوی منابع خبری غیرمعتبر اعلام کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه پس توافقات ژنو استقبال عمومی از این رویکرد به عمل آمده است، گفت: با این اقدام جمهوری اسلامی؛ این بحران غیرضروری از دستور کار خارج شده. رویکرد گسترده و اصلی ما همکاری با همه کشورهای جهان به جز رژیم صهیونیستی است و عزم ایران برای همکاری با کشورهای منطقه خواهد بود و امیدواریم که این رویکرد که براساس رویکرد اعتدال است؛ به تدریج آثار خود را نشان دهد.

وی درخصوص حوادثاوکراین نیز گفت: ما همواره بر لزوم حفظ امنیت تاکید کرده‌ایم و رویکرد خشونت آمیز را تائید نمی‌کنیم و امیدواریم ثبات و امنیت در اوکراین حاکم شود.

پرواز مستقیم ایران و آمریکا در دستور کار

افخم در پاسخ به سوالی در مورد پرواز مستقیم ایران به آمریکا نیز گفت: سعی مسئولین بر این است که این کار بدون نگاه کارشناسی و مقطعی انجام نشود و نیازمند زمان بندی مناسب است. بخشی از این اقدام برعهده سازمان هواپیمایی کشوری است. همچنین شورای عالی ایرانیان خارج کشور هم نگاهی به این رویکرد دارد و در مجموع همه به این اقدام با توجه به زمینه‌های اجرایی و فنی خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین از سفر نوری المالکی در روز چهارشنبه هفته جاری به ایران خبر داد و گفت: ایشان در راس یک هیات عالی رتبه فردا(چهارشنبه؛ ۱۳ آذر) وارد ایران خواهند شد و در زمینه همکاری‌های مشترک بین ایران و عراق با رئیس جمهور کشورمان به بحثو تبادل نظر خواهند پرداخت.

وی درمورد حادثه تروریستی سفارت ایران در لبنان نیز گفت: دولت لبنان این موضوع را در دستور کار و پیگیری قرار داده و طی تماس تلفنی ما با لبنان؛ جدیت ایران برای روشن شدن این موضوع مشخص است.

وی با بیان اینکه لبنان از شناسایی دو نفر از عاملین این اقدام تروریستی خبر داد و گفت: گزارشات هنوز نهایی نشده قضاوت و پیش‌داوری در مورد آن تا وصول گزارش نهایی نمی‌تواند صورت بگیرد.

وی همچنین از سفر حامد کرزای طی هفته آینده به ایران خبرداد و گفت: روابط ایران و افغانستان در همه ابعاد بسیار فراگیر است و تبعا موضوع پیمان‌نامه امنیتی افغانستان و آمریکا یکی از مباحثی خواهد بود که در سفر کرزای به ایران با مقامات ایرانی مورد بحثو بررسی قرار خواهد گرفت.

سخنگوی وزیر امورخارجه کشورمان در مورد پیمان امنیتی افغانستان و آمریکا‏، اظهار داشت: ما با مقامات افغانستان ملاقات و دیدار داشته‌ایم و نظراتمان را به آنها اعلام کرده‌ایم. ما معتقدیم که این پیمان نامه برای منطقه مفید نیست و تاثیری منفی در موضوعات منطقه دارد. توافق موجود را برخلاف مصالح درازمدت مردم افغانستان می‌دانیم و امیدواریم تصمیمی اتحاذ شود که مصالح مردم افغانستان رعایت شود.

اگر شرایط مناسب باشد؛ هاشمی به عربستان می‌رود

وی در پاسخ به پرسشی درمورد امکان سفر آیت اله هاشمی رفسنجانی به کشور عربستان اظهار داشت: علاقمندی از طرف کشور عربستان و آیت اله هاشمی رفسنجانی مطرح شده است و چنانچه شرایط مناسب باشد؛ سفر مذکور انجام خواهد شد. در هر صورت برای اعلام جزئیات و اینکه چه هیاتی به همراه آقای رفسنحانی اعزام خواهد شد؛ زود است.

افخم خاطرنشان کرد: اکنون مرحله جدیدی در مناسبات جمهوری اسلامی و غرب شروع شده و امیدواریم گام‌های جدی برای برداشتن دیوار بی‌اعتمادی از سوی کشورهای غربی برداشته شود و از این فرصت‌ها غرب به خوبی استفاده کند و در مسیر جلب اعتماد ایرانیان گام جدی بردارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز