خبرگزاری کار ایران

ظریف در دیدار با وزیر امورخارجه کویت:

فتنه طایفی چالش‌ اصلی امنیت منطقه است

کد خبر : ۱۲۵۴۴۳

جمهوری اسلامی ایران از هر اقدامی برای کمک به خاتمه جنگ و یافتن راه حل سیاسی و کمک‌های انسان‌دوستانه دریغ نخواهد کرد.

وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و کویت راه‌های تقویت همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های مختلف را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند.

به گزارش ایلنا، محمد جواد ظریف و شیخ صباح خالد الصباح روز یک‌شنبه در مذاکراتی در کویت بر ضرورت رایزنی‌های منظم سیاسی در سطوح مختلف در جهت طراحی و تنظیم همکاری‌های دو کشور تاکید کردند.

ظریف در این دیدار تصریح کرد: ما معتقدیم دوران جدیدی در روابط ایران و منطقه آغاز شده و باید با اهتمام همه کشورهای منطقه به فصل جدیدی از روابط صمیمانه تبدیل شود.

وی با اشاره به این‌که روحانی همواره پس از انتخابات بر اهمیت روابط ایران با کشورهای منطقه تاکید داشته است، روابط ایران و کویت را خوب توصیف کرد و افزود: علاوه بر عامل جغرافیایی، علقه‌های دینی و فرهنگی نیز ما را به یکدیگر پیوند می‌دهد و همه کشورهای همسایه باید از این فضای مساعد استفاده کنند.

ظریف تصریح کرد که ما همسایگان را بر همه ترجیح می‌دهیم، چرا که روابط ما و همسایگان به هم تنیده است.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به افراط گرایی و فتنه طایفی در منطقه به عنوان چالش‌های اصلی امنیت منطقه، گفت: این آتشی است که در یک جا محصور نشده و همه منطقه را فرا می‌گیرد، از این رو لازم است با همکاری جمعی همه کشورهای منطقه مانع شویم که این آتش فراگیر شود.

ظریف سپس با اشاره به همکاری‌های دو جانبه ایران و کویت گفت: خوشحالیم که پس از هفت سال دومین اجلاس کمیسیون عالی مشترک اقتصادی دو کشور برگزار می‌گردد و لازم است با تماس‌ها و ارتباط منظم مسوولان دو کشور در سطوح مختلف در جهت اجرای توافق‌ها تلاش کنیم.

وی با تاکید بر این‌که اراده سیاسی و زمینه لازم برای گسترش مناسبات اقتصادی وجود دارد، آمادگی کشورمان را برای همکاری در کلیه زمینه‌ها از جمله سرمایه‌گذاری مشترک تجارت و انرژی اعلام داشت.

در این دیدار که پیرامون تحولات منطقه به ویژه بحران سوریه تبادل نظر صورت گرفت، وزیر خارجه کشورمان با اشاره به آتش افروزی افراطیون در سوریه و فاجعه انسانی و اسلامی ناشی از آن، خطرات تسری این مشکلات به منطقه را یاد آور شد و تاکید کرد، جمهوری اسلامی ایران از هر اقدامی برای کمک به خاتمه جنگ و یافتن راه حل سیاسی و کمک‌های انسان‌دوستانه دریغ نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه کویت نیز در این دیدار با اشاره به فرصت خوب رایزنی با مقامات ایرانی برای گسترش روابط تاکید کرد: ما به روابط با ایران از دید استراتژیک می‌نگریم و به اعتقاد ما پایه این مناسبات، مشترکات دو کشور است.

وی افزود: با ایران همسایه نه تنها در منافع مشترک بلکه در سرنوشت هم شریک هستیم و از این رو علاقه‌مندیم با تماس‌ها و رایزنی‌های مستمر در سطوح گوناگون مناسبات دو جانبه را تقویت کنیم.

صباح الخالد با اشاره به فرصت‌های گسترش مناسبات در حوزه‌های تجاری سرمایه‌گذاری و انرژی بر هماهنگی دو کشور در محافل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله جنبش غیرمتعهد‌ها، سازمان همکاری اسلامی و سایر موسسات تخصصی سازمان ملل متحد تاکید کرد.

وی رایزنی و همکاری‌های دو کشور را در جهت منافع دو کشور و منطقه توصیف کرد.

وزیر خارجه کویت نیز از بحران سوریه و تاثیرات آن بر منطقه به عنوان یک چالش بزرگ نام برد و افزود که ما بر ضرورت حل این مساله از طریق راه‌حل سیاسی تاکید داریم و بر نقش ایران به عنوان کشوری تاثیر‌گذار برای کمک به حل آن حساب می‌کنیم.

یاد آور می‌شود وزیر امور خارجه کشورمان در خاتمه سفر خود با بدرقه شیخ صباح خالد الصباح همتای کویتی خود عصر روز یک‌شنبه این کشور را به مقصد عمان ترک کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز