خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه: / ۲ /

تحریم‌ها با هدف فشار بر ایران، اشتباه تحلیلی است

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۲۹۷

ایران هیچ گونه حضور نظامی در سوریه ندارد و اگر در حال حاضر بحران سوریه به نتیجه نمی‌رسد به این دلیل این که راه حل نظامی بر آن حاکم است در این شرایط نباید فرافکنی شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: تحریم ها بر ملت ایران هیچ تاثیری نگذاشته و اگر طرف مذاکره با این فکر به ایران به خاطر فشار پای میز مذاکره آمده کاملاً اشتباه است و بهتر است مبنای تحلیل خود از جمهوری اسلامی خود را به سمت اصلاح تغییر دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه‌ افخم در ادامه سخنان خود در نشست خبری پیش از ظهر امروز، در خصوص مذاکرات ۵ + ۱ گفت: این که همه گزینه ها روی میز است یک عبارت تکراری است و ما پیش از این هم نظر خود را اعلام کردیم و امیدواریم نظر مسئولان امریکایی مبنی بر واقع بینی باشد.

وی درباره اظهارنظر وزیر امور خارجه عربستان درباره نقش ایران در بحران سوریه گفت: ایران هیچ گونه حضور نظامی در سوریه ندارد و اگر در حال حاضر بحران سوریه به نتیجه نمی‌رسد به این دلیل این که راه حل نظامی بر آن حاکم است در این شرایط نباید فرافکنی شود.

وی در ادامه درباره روابط خوبی که بین ایران و عراق وجود دارد، گفت: روابط این دو کشور روبه گسترش است و ما شاهد بودیم که تعاملات خوبی بین ایران و عراق در سفر وزیر خارجه ایران به عراق مطرح شد.

افخم درباره محاکمه مرسی گفت: مصر یک جامعه تکثرگرا است و امیدواریم حقوق اساسی آنها از بین نرود و ضربه ای به آرمان های این ملت وارد نشود.

افخم درباره ادعای اخیر رسانه های برزیلی مبنی بر این که یکی از افراد ایرانی هدف جاسوسی در این کشور قرار گرفته است، گفت: ما با توجه به این بحثجاسوسی را محکوم می کنیم اما دنبال دریافت اطلاعات بیشتری هستیم و به محض دریافت این اطلاعات اظهارنظر می کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تاثیر رژیم صهیونیستی در تشدید تحریم ها که به تازگی مطرح شده است، گفت: تکرار چنین اظهاراتی نشان دهنده داشتن پیش زمینه اشتباه است. تحریم ها بر ملت ایران هیچ تاثیری نگذاشته و اگر طرف مذاکره با این فکر به ایران به خاطر فشار پای میز مذاکره آمده کاملاً اشتباه است و بهتر است مبنای تحلیل خود از جمهوری اسلامی خود را به سمت اصلاح تغییر دهند.

وی درباره نشست اخیر ظریف وزیر امور خارجه و اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس و این که نمایندگان قانع نشده‌اند، گفت: وزارت امور خارجه و مجلس ارتباطات خوبی دارند و در این راستا در جلسه اخیر ظریف به دو سوال با بندهای مختلف پاسخ هایی را ارائه کرد که از نظر اعضای کمیسیون منطقی به نظر می رسید اما باز هم آنها قانع نشدند و این حق قانونی آنها است که نظرات قانونی خود را اعلام کنند.

به گفته افخم هر زمانی که هیئت رئیسه مجلس اعلام کند آقای ظریف به صحن می رود و از سیاست های دستگاه دیپلماسی و وزارت امور خارجه با شفافیت صحبت می کند و ابهامات برخی از نمایندگان را برطرف می کند.

افخم همچنین درباره راهپیمایی ۱۳ آبان و حضور گسترده مردم گفت: ملت ایران یکی از پشتوانه های دستگاه سیاست خارجه است و همواره نسبت به توطئه هایی که در مسیر اصلاح طلبی است کاملاً هوشمند عمل می کند.

وی در پاسخ به این سوال که سفیر اسبق امریکا در سازمان ملل اعلام کرده است که برخی از تحریم ها باید باقی بماند تا به بحثتروریسم رسیدگی شود، گفت: مقامات مختلف، تحلیل ها و اظهارنظرهای مختلفی بیان می‌کنند ولی بنای ما بر این است که ملاک ما برای ارزیابی اظهارات فقط اظهارات مراجع رسمی تیم مذاکره کننده باشد.

افخم درباره وضعیت دانشجویان بورسیه خارج از کشور گفت: دراین خصوص وزارت امور خارجه پروسه اجرایی و کارشناسی خاص خود را انجام می دهد و به محض رسیدن به نتیجه خاصی اطلاعات نهایی آن اعلام می شود.

وی با اشاره به سفر اردوغان به تهران گفت: به دنبال سفر ظریف به ترکیه و رایزنی هایی که صورت گرفت برای تنظیم روابط بیشتر اردوغان نیز سفری به ایران خواهد داشت، اما زمان بندی آن هنوز مشخص نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز