خبرگزاری کار ایران

یک تحلیلگر مسائل منطقه در گفتگو با ایلنا:

تغییر نگرش ترکیه در حل سیاسی بحران سوریه نوید مثبت است

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۶۶۴

در حال حاضر ترکیه، موضع ایران برای حل سیاسی بحران سوریه را پذیرفته است / ترکیه به عنوان کشوری که هزینه زیادی برای تغییرات سوریه با راه حل نظامی پرداخت کرده است می‌تواند اکنون درسی برای کشورهای دیگر باشد.

یک کار‌شناس ارشد مسائل منطقه، با اشاره به تاثیر سفر وزیر امور خارجه کشورمان به ترکیه، تغییر نگرش این کشور در راه حل بحران سوریه از طریق راه حل سیاسی را نویدبخش مذاکرات بهتری در ژنو عنوان کرد.

صادق ملکی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص سفر اخیر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به ترکیه اظهار کرد: سفری که وی به ترکیه برای شرکت اجلاس در ادامه آن در سفر به آنکارا داشته‌اند نوعی رایزنی دو جانبه بود که به دعوت داود اوغلو رئیس پارلمان ترکیه صورت گرفت.

وی ادامه داد: ایران و ترکیه با توجه به اینکه دو کشور قدرتمند و تاثیرگذار در منطقه هستند در موارد مختلف به ویژه درباره موضوعات مربوط به سوریه، رایزنی‌هایی داشته و دارند.

ملکی خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه ارتباط ایران با ترکیه در سال‌های اخیر به دلایل مختلف با کاهش مواجه بود اما سفر ظریف به این کشور نوید این را می‌دهد که اختلاف اندک آن‌ها درباره مسئله سوریه کاهش پیدا کرده است.

این کار‌شناس مسائل منطقه یادآور شد: سفر به ترکیه و ارتباط با جهان از اولویت‌های مطرح دولت یازدهم به شمار می‌رود. لذا طبیعی است که روابط ما بر مبنای الزامات جغرافیایی و سیاسی به وابستگی بیشتر این دو کشور منجر شود.

وی خاطرنشان کرد: هر تحولی که در منطقه رخ می‌دهد به طور حتم در دو کشور ایران و ترکیه تاثیر می‌گذارد و اگر به این مسئله توجه بیشتری شود می‌توان علاوه بر پیشبرد تمایلات سیاسی هر دو طرف، منافع ملت و دولت آن‌ها را به تأیید رساند.

به گفته ملکی، ترکیه درباره مسائل سوریه به راه حل سیاسی اعتقاد نداشت و بیشتر به راه حل نظامی بها داد. حتی در این خصوص هزینه‌های گزافی پرداخت. اما علیرغم این مسئله به تازگی شاهد هستیم مسئولان کشور ترکیه پی به این مسئله بردند که به چالش کشیدن کشورهای منطقه نمی‌تواند راه حل مناسبی باشد.

وی افزود: اگر به طور شفاف بگوییم که اکنون این نگرش به چالش کشیده شده است می‌توان با قطع یقین گفت که اکنون ترکیه راه حل سیاسی برای سوریه را به خوبی درک خواهد کرد و دیگر به راه حل نظامی گرایش پیدا نمی‌کند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه یادآور شد: در حال حاضر ترکیه، موضع ایران برای حل سیاسی بحران سوریه را پذیرفته و این نقطه، می‌تواند نقطه شروع تعاملات در بین دو کشور باشد. البته لازم به ذکر است ستون روابط ایران و ترکیه با مکانیزم‌های مختلفی تنظیم شده و به مرور زمان به همکاریهای دو کشور این مکانیزم‌ها نیز بروز پیدا می‌کند.

وی اذعان کرد: به طور حتم رفتن ظریف به ترکیه یک آمدنی از سوی اوغلو و یا رئیس جمهور این شرکت خواهد داشت و می‌تواند به تعاملات و ارتباطات دو سویه آن‌ها تاثیرگذار باشد.

ملکی درخصوص تاثیر این ملاقات در مذاکرات ژنو ۲ خاطرنشان کرد: ترکیه به عنوان کشوری که هزینه زیادی برای تغییرات سوریه با راه حل نظامی پرداخت کرده است می‌تواند اکنون درسی برای کشورهای دیگر باشد.

این کار‌شناس مسائل منطقه تصریح کرد: بار‌ها از سوی کار‌شناسان مختلف ترکیه اعلام شد که کشورشان مأمن تروریست‌ها شده و علیه سوریه و به نفع آمریکا اقداماتی را عملی می‌کنند، اما هم اکنون که این تجربه با شکست مواجه شده وقایع مختلفی مانند نارضایتی علویان علیه تصمیمات دولت را در این کشور حاکم کرده است می‌تواند نوید مثبتی برای کشورهایی مانند عربستان، قطر و یا اردن باشد و یا این کشور‌ها را به تغییر نسبی مواضع خود دعوت کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز