خبرگزاری کار ایران

دیدارهای دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نیویورک

کد خبر : ۱۰۷۲۴۹

دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان بطور جداگانه با وزرای امور خارجه یونان، هلند، اسلواک، کرواسی، استرالیا، ایتالیا و سوئیس دیدار و گفتگو کرد.

دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که بمنظور شرکت در شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیویورک بسر می‌برد، پیش از ظهر دوشنبه ۱/۷ / ۹۲ بطور جداگانه با وزرای امور خارجه یونان، هلند، اسلواک، کرواسی، استرالیا، ایتالیا و سوئیس دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش ایلنا، در این دیدارها توسعه روابط دو جانبه، افزایش همکاریهای فیمابین در حوزه‌های دوجانبه، چندجانبه و منطقه‌ای و سایر موضوعات مورد علاقه بحثو تبادل نظر شد و پیرامون تحولات منطقه‌ای و بین المللی از جمله موضوعات مربوط به افغانستان، سوریه، خاورمیانه، تروریزم و افراط گرایی و مسئله هسته‌ای رایزنی و تبادل نظر شد.

دکتر ظریف در دیدار با وزیر امور خارجه یونان، با اشاره به روابط خوب تهران – آتن، از انجام رایزنی و مذاکرات سیاسی میان دو کشور استقبال کرد.

وزیر امور خارجه یونان نیز در این دیدار، ضمن تبریک بمناسبت انتصاب دکتر ظریف به سمت وزیر امور خارجه به رابطه تاریخی دو کشور اشاره کرد.

وی با اشاره به آمادگی آتن برای همکاری با ایران در کلیه زمینه‌ها، علاقمندی کشورش را برای انجام مشورتهای سیاسی با ایران اعلام داشت.

در این ملاقات که تحولات منطقه‌ای بویژه سوریه و همچنین مسئله هسته‌ای مورد تبادل نظر قرار گرفت، وزیر امور خارجه یونان که کشورش از اول ژانویه ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپایی را به عهده می‌گیرد، اعلام کرد که یونان آماده است نقش سازنده خود را در خصوص روابط ایران و اتحادیه اروپایی ایفا نماید.

*****

دکتر ظریف در دیدار جداگانه با وزیر امور خارجه هلند با اشاره به روابط چندصدساله ایران و هلند، بر عمق این مناسبات فیمابین تاکید کرد.

وی با اشاره به زمینه‌های فراوان همکاری میان دو کشور در حوزه‌های دوجانبه و چندجانبه، افزود: در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی زمینه‌های فراوانی وجود دارد که بتوانیم در مورد آنها مذاکره کنیم.

دکتر ظریف رایزنی پیرامون مسائل منطقه‌ای و بین المللی از جمله اوضاع سوریه، افغانستان و وضعیت اقلیتها در اروپا را از دیگر موضوعات مورد توجه دو طرف دانست و نسبت به توسعه افراط گرایی در منطقه که می‌تواند به سایر بخشهای جهانی تسری یابد ابراز نگرانی کرد و ضرورت همکاری برای مهار آنرا یادآور شد.

وزیر امور خارجه هلند نیز در این دیدار فرهنگ، تمدن و تاریخ و پرافتخار ایران را مورد تمجید قرار داد.

وی با ابراز علاقه کشورش برای استمرار مذاکرات سیاسی میان دو کشور، مشارکت گسترده مردم ایران در انتخابات اخیر ریاست جمهوری و روی کار آمدن دولت جدید را مورد توجه قرار داد و به تشریح سیاسی کشورش در قبال اقلیتهای مختلف از جمله اقدام به مسلمانان مقیم هلند پرداخت.

در این دیدار پیرامون آخرین وضعیت سوریه و مسئله هسته‌ای نیز رایزنی بعمل آمد.

*****

راههای توسعه بیشتر مناسبات ایران و اسلواک نیز در دیدار جداگانه وزرای امور خارجه ایران و اسلواکی مورد بحثو تبادل نظر قرار گرفت.

دکتر ظریف در این ملاقات با اشاره به زمینه‌های فراوان همکاری دو کشور، آمادگی ایران را برای توسعه همکاریها در کلیه زمینه‌ها اعلام داشت.

وی با اشاره به سفر آتی وزیر امور خارجه اسلواکی به تهران، حضور نمایندگان بخشهای خصوصی آن کشور در حوزه‌های صنعتی در این سفر و آشنایی آنها با امکانات و زمینه‌های همکاری در ایران را مثبت و سازنده خواند.

وزیر امور خارجه اسلواکی نیز ضمن تبریک مجدد بمناسبت انتصاب دکتر ظریف به سمت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، زمینه‌های همکاری دو کشور را فراوان دانست.

وی افزود برای گسترش بیشتر همکاریها در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی کارهای زیادی در پیش داریم.

وزیر خارجه اسلواکی نیز از حضور نمایندگان بخشهای خصوصی کشورش در سفر آتی وی به ایران و آشنایی با امکانات و توانمندیهای کشورمان استقبال کرد.

*****

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و کرواسی نیز طی دیداری روابط تهران – زاگرب در کلیه زمینه‌ها را نزدیک و مهم توصیف کردند.

دکتر ظریف در این دیدار با اشاره به دوران سخت جنگ بالکان، نقش جمهوری اسلامی ایران در کمک به خاتمه بحران بوسنی، همکاریها و مناسبات ایران و کرواسی را قوی، مهم و با ارزش خواند.

وی تصریح کرد: زمینه های همکاری فراوان است و لازم است متناسب با این ظرفیتها بتوان روابط را ارتقاء داد.

دکتر ظریف همچنین به روابط پارلمانی خوب دو کشور اشاره کرد و آمادگی ایران برای تقویت همکاریها در زمینه‌های مختلف انرژی، حمل و نقل و پروژه‌های مشترک را مورد تاکید قرار داد.

وزیر امور خارجه کرواسی نیز با تشریح اوضاع بالکان و روند سیاسی در کشورش، علاقمندی زاگرب برای توسعه مناسبات دو کشور و افزایش سطح همکارهای چندجانبه از جمله در افغانستان را مورد تاکید قرار داد.

وی با اشاره به روابط خوب پارلمان دو کشور دعوت رئیس مجلس کرواسی از دکتر لاریجانی برای سفر به این کشور و سفر آتی رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان کرواسی به تهران را خاطر نشان ساخت.

در این دیدار همچنین پیرامون آخرین تحولات منطقه‌ای از جمله، اوضاع خاورمیانه، سوریه و افغانستان رایزنی شود وزیر خارجه کرواسی ضمن تشریح فعالیتهای این کشور در افغانستان و ضرورت حل مشکلی سوریه از طریق گفتگو از نقش و نفوذ ایران در منطقه یاد کرد.

دکتر ظریف نیز به حساسیت سال سرنوشت ساز ۲۰۱۴ در افغانستان، مسئله خلع سلاح شیمیایی در سوریه و منطقه، خطرات دستیابی عوامل افراطی به سلاح شیمیایی و مخاطرات افراط گرایی اشاره کرد.

*****

وزیر امور خارجه استرالیا نیز در دیداری جداگانه، انتصاب دکتر ظریف به سمت وزیر امور خارجه را تبریک گفت.

وی ضرورت همکاری دو کشور را مورد توجه قرار داد. دکتر ظریف نیز اظهار داشت که دو کشور می‌توانند همکاری نزدیک و ثمربخش دانسته باشند.

در این دیدار نیز پیرامون تحولات منطقه بویژه سوریه رایزنی شد.

*****

توسعه روابط تهران – رم و گسترش رایزنیها و همکاریهای دو کشور در حوزه‌های منطقه‌ای و بین المللی بویژه در خصوص افغانستان محورهای مهم مذاکرات وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا بود.

دکتر ظریف در این دیدار با اشاره به روابط نزدیک تهران – رم، تصریح کرد که دو کشور در زمینه روابط دوجانبه می‌توانند کارهای زیادی انجام دهند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تحولات منطقه، از به ثمر رسیدن تلاشها در جهت جلوگیری از جنگ در سوریه و خلع سلاح شیمیایی در منطقه ابراز خرسندی کرد و نسبت به خطرات دستیابی گروههای افراطی به سلاح شیمیایی ابراز نگرانی نمود.

وزیر امور خارجه ایتالیا نیز با ابراز امیدواری به توسعه روابط دو کشور، در کلیه زمینه‌ها، علاقمندی کشورش را برای تقویت همکاریهای فرهنگی بویژه در زمینه میراثفرهنگی مورد تاکید قرار داد.

وی با ابراز نگرانی از تحولات جاری در منطقه بویژه در سوریه و افغانستان، به نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه از جمله در زمینه عراق و افغانستان اشاره کرد.

اضافه می‌شود در خاتمه این دیدار وزرای امور خارجه دو کشور یادداشت تفاهم همکاری در افغانستان را امضاء کردند.

براساس این یادداشت تفاهم دو کشور در زمینه کمک به بهبود اوضاع در افغانستان، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، ایجاد شرایط بازگشت پناهندگان افغانی، بازسازی افغانستان در ابعاد مختلف تاسیسات زیر بنایی و راهها و بهداشت همکاری مشترک خواهند کرد.

*****

در دیدار وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سوئیس نیز روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای مورد بحثو تبادل نظر قرار گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز