خبرگزاری کار ایران

معدن گوگرد سمنان در فهرست میراثملی ثبت شد

asdasd
کد خبر : ۲۳۲۳۶۳

مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان از ثبت معدن گوگرد سمنان در فهرست میراثملی خبر داد.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان اظهار داشت: معدن گوگرد سمنان به شماره ۳۱۱۴۱ به فهرست میراثملی اضافه شد.

به گزارش ایلنا، محمدحسین بحرالعلومی با بیان اینکه این اثر مربوط به دوره صفویه - قاجاریه است، گفت: معدن گوگرد در ۳۰ کیلومتری جنوب سمنان، بعد از روستای دلازیان واقع شده است.

بحرالعلومی با اشاره به اینکه این معدن از دوره صفویه به‌شکل غیررسمی و در دوران قاجار و پهلوی به‌طور رسمی مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفته، افزود: در اطراف این معدن بناهایی برای اسکان افراد، انبار محصولات و کوره‌های ذوب وجود دارد.

وی گفت: در زمان بهره‌برداری از معدن در دوران قاجار و پهلوی، گوگرد استخراج و برای مصارف دارویی، کشاورزی و صنعتی به کارگاه‌ها، کارخانجات و سایر تأسیسات خارج از شهر سمنان منتقل می‌شده است.

وی افزود: از شواهد و آثار و سفال به دست آمده بر روی تپه‌ و محوطه‌ تاریخی معدن گوگرد می‌توان به قدمت معدن پی برد به طوری که در این محوطه آثار و نمونه‌های ابزار سنگی تراش خورده یافت می‌شود که قدمت این محوطه تاریخی را می‌توان همزمان با «تپه‌های تاریخی می‌رک و دلازیان» در نظر گرفت.

وی گفت: سفال‌های لعاب‌دار آبی نیز در قسمت‌های مختلف محوطه معدن به چشم می‌خورد که مربوط به دوره قاجار و بعد از آن است.

مدیر کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: این معدن علاوه بر ارزش تاریخی، جزء ۵ معدن گوگرد خاورمیانه است که خلوص بالایی دارد.

بر اساس ماده ۵۶۰ قانون مجازات اسلامی هر کس بدون اجازه از سازمان میراثفرهنگی کشور یا با تخلف از ضوابط مصوب و اعلام شده از سوی سازمان مذکور در حریم آثار فرهنگی _ تاریخی مذکور در این ماده مبادرت به عملیاتی نماید که سبب تزلزل بنیان آن‌ها شود، یا در نتیجه آن عملیات به آثار و بناهای مذکور خرابی یا لطمه وارد شود، علاوه بر رفع آثار تخلف و پرداخت خسارات وارده به حبس از یک تا سه سال محکوم می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز