خبرگزاری کار ایران

در همایش روز جهانی مقابله با بیابان زایی در سمنان مطرح شد:

از بین رفتن جنگل‌ها و بریدن درختان نوعی بیابان‌زایی جدید است

asdasd
کد خبر : ۱۷۷۸۳۰

آب بستن به دریاچه ارومیه فایده ندارد زیرا هرچه آب ببندند از زیر خراب می کند و از نظر اقتصادی و زیست محیطی مفید نیست.

پروفسور پرویز کردوانی، پدر کویرشناسی ایران نجات دریاچه ارومیه را ناممکن دانست و گفت: با وجود اینکه این دریاچه را مثل فرزند خودم دوست دارم، ولی برای نجات این دریاچه از نظر من کاری نمی‌شود کرد.

به گزارش ایلنا، پدر کویرشناسی ایران در همایش ویژه روز جهانی مقابله با بیابانزایی در سمنان، افزود: دریاچه ارومیه مرضی گرفته که دیگر نمی شود زنده نگه‌اش داشت.
وی با تاکید بر اینکه دریاچه ارومیه را نباید آب ببندند و این کار اشتباه است، خاطرنشان کرد: آب بستن به دریاچه ارومیه فایده ندارد زیرا هرچه آب ببندند از زیر خراب می کند و از نظر اقتصادی و زیست محیطی مفید نیست.
کردوانی احداثچاه های آب اطراف دریاچه را در سالهای گذشته، عامل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه عنوان کرد و افزود: گله دارم که چرا به رییس جمهور نمی گویند دریاچه ارومیه قابل زنده نگهداشتن نیست.
وی با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه زمانی حوزه آبریز آبهای سطحی و زیرزمینی بوده است اظهار داشت: زمانی آبهای زیرزمینی به دریاچه ارومیه می ریخت، دور دریاچه ارومیه ۵۳ هزار حلقه چاه زده شد و امروز با وجود این تعداد چاه دیگر آبهای زیرزمینی به دریاچه نمی ریزد و به این وضعیت دچار شده است.
وی تخلیه ۲۰۰ روستا و از بین رفتن دو هزار هکتار زمین کشاورزی اطراف دریاچه ارومیه را از نتایج خشک شدن دریاچه ارومیه دانست.
پروفسور کردوانی با اشاره به تالیف منابع و مسائل آب در ایران در سال ۱۳۶۶، تاکید کرد: ۳۰ سال پیش بحثمعایب و نتایج چاه های غیرمجاز در ایران را مطرح کردم و آن را غارت آب نامیدم ولی به آن توجهی نشد.

وی با اشاره به وجود امکان استفاده از کویر، ادامه داد: اگر جمهوری اسلامی به حرف من گوش کند، می شود از مجموع روستاهای حاشیه کویر که با استفاده از آب شور و قنات حیات دارند، زنجیره وار از آنها شهرهای صنعتی و توریستی ایجاد کرد.
وی با اشاره به ارائه طرح های از نظر وی تخیلی قبل و بعد از انقلاب جمهوری اسلامی در ایران، اظهار داشت: تغییر اقلیم محور بیشتر اینگونه طرح ها بوده که به علت هوای پرفشار منطقه ای در کشور تغییر اقلیم امکان پذیر نیست.
کردوانی از بین رفتن جنگلها به علت آتش سوزی، اجرای پروژه ها، بریدن درختان برای سوخت و آفت را نوعی بیابانزایی جدید در کشور دانست.
وی احداثچاه را از آفت های بزرگ برای کشور عنوان کرد و گفت: احداثچاه۲۰مساله مختلف برای کشور ایجاد می کند و امروز شاهدیم که به دلیل حفر چاه های زیاد، دسترسی آب در شهری مثل جهرم که در سال۱۳۴۷در عمق۲۷متری بوده اکنون به۴۵۰متری در عمق زمین رسیده است.
وی با اشاره به فواید و ضررهای احداثسد، تاکید کرد: بهره گیری از آب سدها را باید مدیریت کرد تا فقط برای شرب انسان مصرف نشود و باتلاق و بخش کشاورزی باید سهم از آب سدها ببرند.
پرویز کردوانی ایجاد گرد و غبار را پدیده جدید برای کشور و منطقه دانست و گفت: رس پاشی باید در کشور به جای مالچ پاشی که مضرات نفتی دارد در مناطقی که پوشش گیاهی ندارد جایگزین شود.
در ادامه این آیین لباس همیار طبیعت بر تن پروفسور پرویز کردوانی پوشانده شد.
برخی از مدیران و مسئولان و کارشناسان دستگاه های اجرایی، استادان دانشگاه، پژوهشگران مراکز تحقیقاتی و صاحب نظران در همایش روز جهانی مقابله با بیابانزایی در سمنان حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز