خبرگزاری کار ایران

در آستانه روز ملی صادرات؛

از صادرکنندگان برتر استان سمنان تجلیل شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۲۲۷

در آستانه بیست و نهم مهر روز ملی صادرات اولین همایش تجلیل از صادرکنندگان برتر استان سمنان با حضور استاندار سمنان و مشاور تجارت خارجی وزیر صنعت، معدن و تجارت در اتاق بازرگانی سمنان برگزار شد.

ایلنا: در این همایش از ۹ صادرکننده بر‌تر استان سمنان در بخش‌های مختلف که بیشترین صادرات را در سال گذشته از این استان داشته‌اند به همراه جمعی از فعالان و مشوقان امر صادرات این استان تجلیل شد.
به گزارش ایلنا، صادرکنندگان نمونه استان سمنان در بخش‌های مختلف از جمله سیمان، مواد غذایی، فروسیلیس، مواد شوینده، کاشی و… صادرات گسترده‌ای داشته‌اند که بر اساس فاکتورهای تعیین شده از سوی سازمان تجارت انتخاب شده‌اند.
همچنین در این آیین اولین کارت بازرگانی هوشمند استان سمنان به نام علی اصغر جمعه‌ای رییس اتاق بازرگانی و صنایع معادن این استان صادر و رونمایی شد.
رییس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی استان سمنان با اشاره به مشکلاتی که در راه توسعه صادرات وجود دارد افزود: صادرکنندگان با مشکلات عدیده‌ای مواجه‌اند.
علی اصغر جمعه‌ای با بیان اینکه در دو ماه اخیر و پس از استقرار دولت امید و تدبیر بخشی از مشکلات برطرف شده است گفت: صادرکنندگان این استان به رغم مشکلات موجود سهم موثری در ارتقای صادرات غیرنفتی داشته‌اند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان نیز با اشاره به آمارهای ارائه شده از سوی گمرک ایران گفت: در نیمه اول امسال ۸۱ میلیون دلار کالا از استان سمنان به خارج صادر شده است که معادل ۵۰ درصد کل صادرات سال قبل است.
علی پورنبوی تراز تجاری استان سمنان را مثبت خواند و افزود: عمده کالاهای وارداتی استان سمنان نیز مواد اولیه و ماشین آلات تولید است که این نیز یک مزیت موثر به شمار می‌رود.
استاندار سمنان در این مراسم سیاست دولت تدبیر و امید را تحول گرا و اقتصاد محور دانست و گفت: مدیران استانی نیز باید همین گونه باشند و به توسعه تولید و صادرات کمک کنند.
محمد وکیلی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی افزود: اقتصاد مقاومتی از طریق اقتصاد تولید و صنعت محور تحقق می‌یابد.
وی با تاکید بر لزوم حذف مقررات و قوانین دست و پاگیر در امر تولید و صادرات تصریح کرد: قوانین تکراری و نبود ثبات در تصمیم گیری‌ها از مشکلات است و دولت و مجلس باید برای حل مشکلات این بخش‌ها یک قانون زدایی جدی داشته باشند.
وکیلی به اهمیت ممانعت از صدور مواد خام اشاره کرد و افزود: برای جلوگیری از صادرات مواد خام نیاز به صنایع تبدیلی، وابسته و فرودستی و فرادستی داریم.
استاندار سمنان صادرات را فرایندی پیچیده خواند و گفت: برای توسعه صادرات نیاز به آموزش صادرکنندگان، آشنایی به قوانین و مقررات بازارهای هدف، سلایق مصرف کنندگان و… دارد.
وی از رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان سمنان خواست با تشکیل کمیته‌ای قوانین و مسایل حقوقی و بین المللی را برای صادرکنندگان تبیین کند تا آنان به این مسایل آشنا و با شناخت بیشتر و بهتر وارد بازارهای جهانی شوند.
وکیلی بر حضور جدی بانک‌های تخصصی در امر کمک به تولید و صادرات، تامین منابع مالی مورد نیاز برای رفع مشکلات از طریق بانک‌های کشوری توسط بانک‌های استان، حضور مسوولان به ویژه مدیران صنعت و معدن در میدان‌های کاری و نه اتاق‌های دربسته و… تاکید کرد.
استاندار سمنان با تاکید بر نقش مردم در تحقق حماسه سیاسی در کشور خطاب به تولید کنندگان، مدیران و مسوولان استان گفت: تحقق حماسه اقتصادی بر دوش ما قرار دارد و باید در این عرصه نیز جدی وارد و فعالیت کنیم.
مشاور تجارت خارجی وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این آیین حجم صادرات انواع کالا از ایران در نیمه اول امسال را بیش از ۱۸ میلیارد دلار اعلام کرد.
حمید صاف دل افزود: در نیمه اول امسال ۴۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به خارج صادر شده است و در مقابل ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ارزش ۲۰ میلیارد دلار واردات صورت گرفته است.
وی گفت: از این مقدار صادرات ۷۵ درصد آن را صادرات غیر از معیانات گازی و پتروشیمی و شامل صادرات تولیدات صنعتی، معدنی و… است.
وی گفت: از کل صادرات امسال ۳۱ میلیون تن به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد دلار را صادرات سایر تشکیل می‌دهد.
وی پنج کشور چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و هند را پنج بازار عمده صادراتی ایران برشمرد و اظهار داشت: کشورهای پیرامونی و همسایه از مهم‌ترین بازارهای صادراتی ایران است و صادرات محدودی به کشورهای آفریقایی و اروپایی نیز انجام می‌شود.
صافدل صادرات را موتور محرکه اقتصاد ملی دانست و با تبریک روز ملی صادرات افزود: رونق فضای کسب و کار و رقابت پذیری از مهم‌ترین ویژگی‌های رونق صادرات است.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مهم‌ترین سیاست و اولویت وزیر صنعت و معدن و تجارت ارتقای سهم صادرات صنعتی است به طوری که این سهم در سبد صادراتی باید به ۴۵ درصد برسد.
وی الحاق به سازمان تجارت جهانی را از دیگر اهداف و برنامه‌ها برشمرد و اظهار داشت: باید با الحاق به این سازمان و ارتقای برند کالاهای صادراتی ایران نقش و جایگاه ایران را در بازارهای جهانی تثبیت کنیم.
وی با اشاره به فصل بودجه ریزی برای سال ۹۳ از استاندار و مسوولان استانی خواست تا در تدوین بودجه برای ارتقای صادرات و کمک به صادرکنندگان اعتباراتی را در سه بخش پیش بینی کنند.
مشاور تجارت خارجی وزیر صنعت، معدن و تجارت تعیین بودجه برای ایجاد زیرساخت‌های صادراتی نظیر نمایشگاه و پایانه‌های صادراتی، کمک به بخش‌های پشتیبان کننده صادرات از جمله بانک‌ها برای تامین تسهیلات صادراتی و ترویج تجارت خارجی از طریق برنامه‌های آموزشی، کمک به شرکت صادرکنندگان در نمایشگاه‌ها و… را خواستار شد.
معاون فناوری و اطلاعات اتاق بازرگانی ایران هم از آغاز فرایند صدور کارت بازرگانی هوشمند در کشور خبر داد و گفت: ۱۰ اتاق بازرگانی استان‌ها زیر پوشش سامانه صدور کارت هوشمند قرار گرفته‌اند.
محمودرضا اتفاقیان گفت: سمنان دهمین استانی است که مجهز به این سامانه شده است.
وی با اشاره ایجاد سامانه یکپارچه کارت هوشمند و مزایای صدور کارت هوشمند بازرگانی اظهار داشت: تسریع در صدور کارت، جلوگیری از رفت و آمد و مراجعات مکرر بازرگانان، یکسان سازی کارت‌های بازرگانی، ایجاد رضایتمندی و وحدت رویه در این امر از مزایای این کارت است.
وی گفت: در کشور قریب ۳۱ هزار کارت بازرگانی فعال وجود دارد که به تدریج به هنگام تمدید و یا تعویض از حالت دفترچه‌ای خارج و تبدیل به کارت هوشمند می‌شود.
وی گفت: هزینه‌های صدور کارت متوجه بازرگانان نیست بلکه از سوی اتاق‌های بازرگانی تامین شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز