خبرگزاری کار ایران

کاهش شدید رطوبت خاک، بحران امسال استان سمنان است

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۸۸۸

بین ۵۰ تا ۸۳ درصد خشکسالی در نقاط مختلف این استان رصد شده و کاهش شدید رطوبت خاک بحران امسال این استان است.

ایلنا: بین ۵۰ تا ۸۳ درصد خشکسالی در نقاط مختلف این استان رصد شده و کاهش شدید رطوبت خاک بحران امسال این استان است. رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان در نشست ستاد مدیریت بحران استان سمنان خاطرنشان کرد: رطوبت خاک در عمق صفر تا ۲۰ سانتیمتری از سال گذشته تاکنون از ۱۲/۸۹ به ۶/۲۹ رسیده که به طور متوسط ۵۰ درصد کاهش رطوبت خاک را نشان می‌دهد.
به گزارش ایلنا، نصرت الله حسنی ادامه داد: رطوبت خاک از عمق ۲۰ تا ۴۰ سانتیمتری نیز از ۱۵/۱۲ در سال گذشته به هفت درصد در سال جاری افت کرده است که گیاهان بوته‌ای و ریشه دار از کاهش رطوبت در این عمق، بیشترین آسیب را می‌بینند.
وی با بیان اینکه از ۱۱ سال گذشته، استان سمنان شش سال دچار خشکسالی بوده است و شدید‌ترین خشکسالی در سال ۸۰ رخ داد، افزود: به این ترتیب، خشکسالی پدیده عادی استان سمنان شده و بر اساس اطلاعات به دست آمده، از نیمه فروردین تا آبان استان سمنان در خشکی به سر می‌برد.
وی پایش اقلیمی و خاکی و پوشش گیاهی را سه نوع پایش برای بررسی دقیق تغییرات اقلیمی و تاثیرگذار عنوان و تصریح کرد: بررسی میزان جذب آب توسط خاک و بررسی میزان رطوبت در خاک در پایش خاکی انجام می‌شود.
حسنی با اشاره به اینکه در مناطق خشک مرغوبیت خاک به معنای میزان نفوذپذیری آب در آن، مهم‌تر از میزان بارندگی است، ادامه داد: سرعت نفوذ آب در خاک در استان سمنان ۸/۹۸ سانتی‌متر در ساعت اندازه گیری شده که در مناطق گرمسار و بیارجمند شاهد بیشترین میزان نفوذ آب در خاک هستیم.
وی به کارایی رطوبت و تاثیر آن در میزان تولید اشاره و تصریح کرد: به ازای هر یک درصد رطوبت، ۱۳/۵۷ کیلوگرم محصول تولید می‌شود.
وی به نیاز مرکز تحقیقات کشاورزی و هوا‌شناسی استان سمنان به دستگاه پرتابل هوا‌شناسی اشاره کرد و افزود: این دستگاه برای بررسی میزان تغییر رطوبت خاک بسیار مفید است که پایش لحظه‌ای در هر نقطه و به کمینه رسیدن اعمال سلیقه از بهترین ویژگی‌های آن است. وی اظهار داشت: پایش اقلیمی در استان سمنان از طریق ۱۹ ایستگاه هوا‌شناسی کلیماتولوژی و سینوپتیک انجام می‌شود.
رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان با بیان اینکه این استان ۱۲ نوع اقلیم از گرم، سرد، مرطوب و نیمه مرطوب را داراست، افزود: با این تنوع اقلیمی، استان سمنان یک قاره درون خود دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز