خبرگزاری کار ایران

قائم مقام سازمان نظام پرستاری در گفت‌‌وگو با ایلنا:

کارانه برخی خدمات پرستاری به پزشکان پرداخت می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۴۹۵۲۳

حداقل دستمزد پرستار در بخش خصوصی با شرایط فعلی نباید کمتر از ۲ میلیون تومان باشد، اما در برخی از بیمارستان‌های بخش خصوصی مبلغ ۸۰۰ هزار تومان به پرستان پرداخت می‌شود.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه با تصویب تعرفه‌ها، خدمات پرستاری هویت پیدا می‌کند، گفت: برخی خدماتی که از سوی پرستاران در بیمارستا‌ن‌ها ارائه می‌شوند، به دلیل اینکه به عنوان خدمات پرستاری شناخته نمی‌شوند، پول آن را پزشکان دریافت می‌کنند.

احمد نجاتیان در گفت‌وگو با ایلنا درباره نهایی شدن تعرفه‌های پرستاری گفت: طبق آخرین اطلاعات قرار است؛ جلسه ویژه شورای عالی سلامت تشکیل شود و تعرفه‌ها مورد تایید قرار بگیرد و ما امیدواریم که این موضوع تا روز پرستار نهایی شود.

وی افزود: قرار است که ۲۵۰ خدمت پرستاری در تعرفه‌های جدید پرستاری قرار بگیرد. این خدمات باید در کتاب ارزش‌های نسبی ثبت شود و بعد از آن مشخص می‌شود که هر خدمتی چه ارزشی دارد. بعد از طی این مراحل باید تعرفه‌ها در شورای عالی بیمه مورد تصویب نهایی قرار بگیرد.

نجاتیان تاکید کرد: با تصویب نهایی این خدمات در شورای عالی بیمه، اول تعرفه‌های مصوب خدمات پرستاری از نگاه شورای عالی بیمه مشروعیت پیدا می‌کند و دوم اینکه، پوشش بیمه‌ای این خدمات رقم می‌خورد.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری گفت: این ۲۵۰ خدمت در حقیقت خدماتی است که در سراسر کشور پرستاران آن را انجام می‌دهند و دارای تعرفه است. اما مساله این است که پرستاران کارانه این خدمات را دریافت نمی‌کنند، بلکه گروه‌های دیگر این کارانه را دریافت می‌کنند.

وی گفت: به طور مثال برخی از این خدمات توسط پرستاران انجام می‌شود، اما کارانه آن به پزشکان پرداخت می‌شود و مردم نیز پول این خدمات را بر اساس تعرفه پزشکی پرداخت می‌کنند.

نجاتیان تاکید کرد: اگر این خدمات به عنوان تعرفه‌های پرستاری ثبت‌ شود، هم پول کمتری از سوی مردم پرداخت می‌شود و هم اینکه کارانه این خدمات را خود پرستاران دریافت می‌کنند.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری درباره پرستاران بخش خصوصی گفت: به پرستاران بخش خصوصی در حقیقت اجحاف می‌شود. قوانینی که دولت و مجلس مصوب می‌کنند، باید شامل همه پرستاران شود.

وی افزود: قوانینی مانند کاهش ساعت کاری شامل همه پرستاران می‌شد، اما با تاخیر چند ساله در بخش خصوصی اجرا شد و هنوز هم برخی از بیمارستان‌ها این قانون را اجرا نمی‌کنند.

نجاتیان با اشاره به اینکه کارانه پرستاران در بخش خصوصی نیز قانون مشخصی ندارد، افزود: ما از انجمن صنفی کارفرمایان بخش خصوصی درخواست کرده‌ایم که جلساتی برای رفع این موضوع برگزار شود، اما هنوز به درخواست ما جواب نداده‌اند.

وی افزود: حداقل دستمزد پرستار در بخش خصوصی با شرایط فعلی نباید کمتر از ۲ میلیون تومان باشد، اما در برخی از بیمارستان‌های بخش خصوصی مبلغ ۸۰۰ هزار تومان به پرستان پرداخت می‌شود.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: اگر بحثتعرفه‌ها نهایی شود، بیشترین سهم آن نصیب بخش خصوصی می‌شود چرا که تعرفه‌های پزشکی در بخش خصوصی بالا‌تر است و با کاهش آن بیشتر به پرستاران توجه می‌شود.

وی درباره کارانه پرستاران نیز گفت: بحثکارانه‌ها نیز وابسته به بحثتعرفه‌ها است. وزیر اعلام کرده‌اند که کارانه پرستاران افزایش پیدا کند. به هر حال تا تعرفه‌ها تصویب و به بیمارستان‌ها ابلاغ شود، طول می‌کشد.

به گفته قائم مقام سازمان نظام پرستاری کارانه‌های جدید بعد از تصویب تعرفه‌ها اعلام می‌شود.

نجاتیان گفت: تعرفه‌ها که در بیمه تصویب شود، بار مالی زیادی را بر دوش بیمه‌ها نمی‌گذارد، مهم‌ترین مساله‌ای که با تصویب تعرفه‌ رخ می‌دهد، این است که کار‌های پرستاری هویت پیدا می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز