خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز توسعه پیشگیری در گفت‌وگو با ایلنا:

تشتت مراکز ارائه‌دهنده مشاوره به نفع مردم نیست

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۷۹۰

مطابق مصوبه معاونت حقوقی ریاست جمهوری صدور مجوز هر گونه مرکز مشاوره بر عهده سازمان بهزیستی است / تشتت مراکز ارائه دهنده مشاوره نه به نفع مردم است و نه به نفع کشور.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: صدور مجوز برای مراکز یک عمل حاکمیتی است و سازمان بهزیستی به عنوان یک نهاد دولتی قانونا مسئول این مهم است و به تازگی نیز معاونت حقوقی ریاست جمهوری بر این موضوع صحه گذاشته است.

مجید رضازاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه تعدد مراجع صدور مجوز به مراکز ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان‌شناسی باعثتشتت و تفرقه در یک کار تخصصی و حرفه‌ای می‌شود، گفت: این امر بر خلاف اصل ۴۳ قانون برنامه پنجم که دولت را مکلف به سامان‌دهی مراکز مشاوره و روان‌شناسی می‌کند نیز هست و هرگونه تلاشی برای جداسازی بخشی از خدمات مشاوره‌ای از مراکز تخصصی، بر خلاف این قانون مصوب مجلس به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی با برگزاری دوره‌های آموزشی متعدد برای حفظ و تحکیم بنیان خانواده، تحت عنوان «آموزش مهارتهای زندگی»، «آموزش پیش از ازدواج» و «آموزش زندگی خانواده» از سوی دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و مراکز مشاوره، نگاهی فرآیندی به این موضوع دارد.

رضازاده تاکید کرد: «مشاوره ازدواج و خانواده» چیزی جدا از کل این فرآیند نیست. همچنین باید این نکته را نیز در نظر گرفت که ممکن است افرادی که برای مشاوره خانواده مراجعه می‌کنند، بنا به تشخیص مشاور، نیاز به «روان درمانی»، «مشاوره تخصصی تحصیلی فرزندان»، «مشاوره کودک» و حتی نیاز به روانپزشکی هم داشته باشند و نمی‌توان برای دریافت هر یک از این خدمات، مراجعین را به مراکز متعدد فرستاد. به همین دلیل بر این باوریم که تشتت مراکز ارائه دهنده مشاوره نه به نفع مردم است و نه به نفع کشور.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی با بهره‌مندی از بیشترین تعداد روان‌شناس، مشاور و مددکار، تنها نهاد حاکمیتی است که در دو دهه گذشته در این عرصه فعالیت داشته و دارد. علاوه بر این هیچ نهاد دیگری هم وظایفش در حیطه «بهتر زیستن» تعریف نشده است.

صدور مجوز ۱۳۰۰ مرکز مشاوره از سوی سازمان بهزیستی

وی با بیان اینکه برای «بهتر زیستن» مردم نیاز به مشاوره و مددکاری دارند، افزود: سازمان بهزیستی تنها نهاد ارائه دهنده این خدمات به اقشار مختلف است. آموزش و مشاوره به عموم مردم در حوزه «خانواده»، «آسیب دیدگان اجتماعی»، «پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی»، «توانبخشی»، «روان‌شناسی» و… نیز برای همین منظور از سوی سازمان بهزیستی ارائه می‌شود.

رضازاده با اشاره به صدور مجوز برای ۱۳۰۰ مرکز مشاوره خصوصی از سوی سازمان بهزیستی و با همکاری سازمان نظام روان‌شناسی، ابراز امیدواری کرد که همکاری بیش از پیش این دو سازمان به ارتقا و کیفیت ارائه خدمات به مردم بیافزاید.

به گفته وی، سازمان بهزیستی با داشتن بیشترین تعداد روان‌شناس و مشاور و مددکار در غالب نیروی انسانی شاغل در این سازمان، امکان بهترین نوع نظارت را در اقصی نقاط کشور داراست. سازمان و با داشتن یک شبکه مویرگی از نیروی انسانی در سراسر ایران این امکان را دارد که بر اساس پروتوکل‌های نظارتی تخصصی که با همکاری سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره تهیه و تنظیم خواهد شد؛ این موضوع را به بهترین شیوه ممکن به اجرا درآورد.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری با اشاره به اینکه در مهرماه امسال تفاهمی میان سازمان بهزیستی با سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره صورت گرفته و هر دو سازمان در معاونت حقوقی ریاست جمهوری بر همکاری با یکدیگر تاکید داشته‌اند، افزود: مطابق مصوبه معاونت حقوقی ریاست جمهوری صدور مجوز هر گونه مرکز مشاوره بر عهده سازمان بهزیستی می‌باشد و تایید صلاحیت علمی هر مشاور و روان‌شناس نیز بر عهده سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره است. این همکاری دو جانبه می‌تواند بهترین روش برای ایفای نقش حاکمیتی و علمی به صورت همزمان باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز