خبرگزاری کار ایران

بازرس انجمن پزشکان پوست ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

دستگاه‌های وارداتی لیزر کیفیت لازم را ندارند

asdasd
کد خبر : ۲۴۵۴۷۷

متاسفانه پزشکان پوست به دلیل عدم نظارت کافی از سوی ارگان‌های ذیربط شاهد دخالت افرادی هستند که صلاحیت علمی لازم برای انجام کارهای تخصصی پوست را ندارند / ما هیچگونه حرکتی را در زمینه اصلاح این رویه غلط نمی‌بینیم، چرا نباید آیین‌نامه‌ها و قوانین رعایت شود؟

بازرس انجمن پزشکان پوست ایران از بی توجهی مسئولان نسبت به دخالت افراد غیرمتخصص در حوزه پوست و مو انتقاد کرد.

حسن اعتمادزاده در گفت‌وگو با ایلنا در این باره گفت: متاسفانه پزشکان پوست به دلیل عدم نظارت کافی از سوی ارگان‌های ذیربط که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی و دانشگاه‌هاست، شاهد دخالت افرادی هستند که صلاحیت علمی لازم برای انجام کارهای تخصصی پوست را ندارند.

وی گفت: به طور مثال گزارش‌هایی داریم در رابطه با دخالت آرایشگرها که با مدرک دیپلم یا فوق‌دیپلم در مقام تکنسین کارهای تخصصی پوست انجام می‌دهند.

اعتمادزاده با اشاره به اینکه این کارهای غیرتخصصی از کاشت مو تا لیزر را شامل می‌شود، گفت: متاسفانه مسئله لیزر تنها به غیر متخصص بودن فرد انجام دهنده مربوط نمی‌شود، بلکه حتی نظارت دقیقی هم بر دستگاه‌های وارداتی این رشته صورت نمی‌گیرد.

این پزشک متخصص پوست افزود: در برخی موارد شاهد هستیم که دستگاه‌های وارداتی کیفیت لازم را ندارند و بازرسی خوبی نیز درباره کیفیت دستگاه‌ها صورت نمی‌گیرد. یک نمونه از این دستگاه‌ها لیزر لیکولیز است که برای عمل‌های لاغری و از بین بردن چربی ها استفاده می‌شود اما به دلیل استفاده از این دستگاه شاهد سوختگی‌های شدید روی پوست به خصوص در ناحیه شکم هستیم.

وی افزود: بحثروی ورود دستگاه‌ها نیست، زیرا تکنولوژی جدیدی است، اما مسئله این است که چقدر این دستگاه‌ها برای کشور نیاز است، در شرایطی که ما برای خروج ارز نگران هستیم، آیا کسی نباید نظارت مناسبی بر روی ورود این دستگاه‌ها داشته باشد؟

اعتمادزاده گفت: معمولا هیچ جای دنیا تجهیزات پزشکی گرانقیمت به راحتی وارد نمی‌شود، ضمن اینکه نظارت مناسبی بر روی این وجود ندارد که چه کسانی از این دستگاه‌ها استفاده می‌کند.

وی افزود: وقتی دستگاه‌ جدید در رشته‌ای وارد می‌شود، گروه تخصصی موظف است آموزش استفاده از این دستگاه را به پزشکان متخصص رشته خود بدهد. ما همه این قوانین را داریم اما نظارت مناسبی برای اجرای قوانین صورت نمی‌گیرد.

این پزشک متخصص تاکید کرد: ورود افراد غیرمتخصص در رشته پوست و مو بسیار زیاد است. به نظر شما آیا کسی می‌تواند به صورت تجربی در کنار جراح متخصص چشم بایستد و فقط به همین خاطر پزشک تجربی چشم شود؟ این فرد هم باید پایه علمی و هم دوره‌های تخصصی ببیند اما در مورد پوست و مو شاهد موارد متعددی از این دست هستیم.

وی افزود: ما هیچگونه حرکتی را در زمینه اصلاح این رویه غلط نمی‌بینیم، چرا نباید آیین‌نامه‌ها و قوانین رعایت شود؟

اعتمادیان درباره شکایت از تخلفات صورت گرفته گفت: آمار این تخلفات بسیار بالاست. نظام پزشکی و پزشک قانونی به این موضوع رسیدگی می‌کنند اما بیش از ۹۰درصد این شکایت‌ها ربطی به متخصصین پوست ندارد.

وی همچنین درباره متضرر شدن بیمار از مراجعه به فرد غیرمتخصص گفت: فارغ از ضرر مالی، ضررهای متعدد دیگری برای بیمار وجود دارد. وقتی فردی به غیرمتخصص مراجعه می‌کند ممکن است عوارض کارهایی که انجام می‌شود روی پوست بیمار بماند و زمان زیادی صرف شود تا زخم‌های برجای مانده ترمیم شود.

اعتمادیان گفت: من موردی دارم که دربیمارستان تهران بستری است و ۳ پزشک متخصص در حال درمان او هستند تا هم جانش را نجات دهند و هم عوارض کار یک فرد غیرمتخصص را از بین ببرند.

وی گفت: این فرد پیوند مو زیر نظر یک تکنسین انجام داده است و با عفونت وسیع و شدید ناحیه سر به پزشک متخصص مراجعه کرده در حال حاضر آنتیبوتیک‌های بسیار قوی دریافت می‌کند. اگر در نهایت عفونت این فرد از بین برود پوست سرش مانند پوستی خواهد بود که ضربه‌های متعدد چاقو به آن زده باشند.

بازرس انجمن پزشکان پوست ایران گفت: ‌ در ارتباط با ورود افراد غیرمتخصص در رشته زیبایی تنها کاری که از دست انجمن برمی‌آید نامه‌نگاری با مسئولان است. وظیفه نظارت بر اجرای قوانین با مسئولین است اما توجه‌ای به این موضوع نمی‌شود.

وی تاکید کرد: ورود افراد غیر متخصص در رشته‌های پوست و مو به حدی رسیده که پزشکان این رشته بیشتر با بیماران ناشی از عوارض درمان یک فرد غیرمتخصص مواجه هستند.

این پزشک متخصص درباره موارد منجر به فوت گفت: یک یا دو مورد بوده است اما باید دراین باره از مسئولان مربوطه سوال شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز