خبرگزاری کار ایران

کاهش شیوع سرطان دهانه رحم با انجام تست‌های غربالگری

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۱۴۷

در خانم هایی که وضعیت اقتصادی و اجتماعی پایینی دارند، شیوع سرطان رحم بیشتر است شاید به این دلیل که مراقبت ها و غربالگری ها فراموش می‌شود.

دبیر علمی سمینار استراتژی‌های جدید تشخیص و درمان سرطان دهانه رحم، بر ضرورت انجام تست پاپ اسمیر برای شناسایی ضایعات پیش بدخیم سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه و کاهش میزان مرگ و میر زنان، تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، طاهره اشرف گنجویی افزود: سرطان دهانه رحم در کشورهای در حال تکامل شیوع اش بالاست به طوری که اگر بخواهیم آمار ارائه دهیم دومین سرطان شایع در کشورهای در حال تکامل است ولی در کشورهای پیشرفته شیوع آن به مراتب کمتر شده و علت اصلی آن اهمیت انجام تست‌های غربالگری از جمله پاپ اسمیر است که می‌تواند شیوع سرطان دهانه رحم را کم کند.

این متخصص زنان و مامایی، گفت: افرادی که در ریسک ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار دارند، شامل افرادی با شروع رابطه جنسی زیر سن ۱۸ سالگی، افرادی که ارتباط جنسی با افراد متعدد دارند، خانمی که همسرش شرکای متعدد دارد و همچنین خانم‌های سیگاری و تحقیقات نشان داده خانم هایی که همسرانشان سیگاری هستند به طور غیر مستقیم در ریسک بیشتر ابتلا به سرطان دهانه رحم قراردارند و عامل دیگر در خانم هایی که وضعیت اقتصادی و اجتماعی پایینی دارند در آنها هم شیوع سرطان رحم بیشتر است شاید به این دلیل که مراقبت ها و غربالگری ها فراموش می شود.

دبیر علمی سمینار استراتژی های جدید تشخیص و درمان سرطان دهانه رحم عنوان کرد: بیشترین فاکتور در ابتلا به سرطان دهانه رحم، در روابط جنسی خارج از عرف است و زمانی که شریک جنسی یک نفر باشد قطعا ویروس های متعدد امکان انتقال را ندارند و از طرفی بدن می تواند به طور طبیعی یک ویروس را پاک کند اما زمانی که بدن در تماس با ویروس های متعدد از طریق پارتنرهای متعدد قرار می گیرد اینجاست که سیستم ایمنی توان پاک کردن ویروس ها را ندارد و فرد با ریسک بالاتری به سمت ابتلا به سرطان دهانه رحم می رود.

این فلوشیپ آنکولوژی اظهار داشت: انجام تست های پاپ اسمیر در زمینه غربالگری سرطان دهانه رحم فوق العاده اهمیت دارد و لازم به ذکر است از زمانی که این تست ابداع شد و در کشورهای پیشرفته بکار برده شد، توانست شیوع این سرطان را کم کند و به همین دلیل اگر ما به انجام تست های غربالگری به خصوص پاپ اسمیر اهمیت بدهیم این تست ها می توانند ضایعات پیش بد خیم را در مرحله اولیه شناسایی کنند.

وی بهترین زمان جهت انجام تست های پاپ اسمیر را از سن ۲۱ سالگی توصیه کرد و گفت: از ۲۱ سالگی تا ۳۰ سالگی هر ۳ سال یکبار و از ۳۰ سالگی به بعد هر ۳ تا ۵ سال می توانیم این تست ها را انجام دهیم وانجام تست تا سن ۶۵ تا ۷۰ سالگی الزامی است و بعد از سن ۷۰ سالگی بستگی به این دارد که آیا این خانم فاکتور خطر خاصی داشته باشد یا خیر. به عنوان مثال خانم هایی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند باید مادام العمر تست پاپ اسمیر را انجام دهند چرا که می توان این ضایعات پیش بدخیم را به موقع شناسایی کرد و از ابتلا به سرطان دهانه رحم جلوگیری کرد.

اشرف گنجویی خاطرنشان کرد: در اغلب سرطان ها امکان تشخیص اولیه وجود ندارد و خیلی اوقات سرطان بدون علامت می‌باشد ولی اگر سرطان دهانه رحم بخواهد علامتی داشته باشد می توان به مواردی چون ترشحات غیر طبیعی رحمی به صورت علائم عفونت، خونریزی های رحمی غیر طبیعی و بی موقع، لکه بینی‌های بی موقع و لکه بینی بعد از نزدیکی اشاره کرد.

وی همچنین گفت: این ها علائمی هستند که ما را قویا مشکوک می کند که شاید ضایعات پیش سرطانی در کار است و حتما خانم ها باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنند تا بررسی های لازم انجام شود.

سمینار استراتژی های تشخیص و درمان سرطان دهانه رحم، ۲۷ و ۲۸ آذرماه جاری در هتل سیمرغ تهران برگزار می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز