خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی:

موفقیت و ناکامی طرح تحول سلامت را به دقت پیگیری می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۲۳۳۱۲۲

یکی از وظایف دانشگاه‌ها در مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت موضوع پرداختی به پرستاران و کارکنان غیرپزشک است که باید کمتر از دو هفته آنچه که به آنها وعده داده شده عملی شود.

وزیر بهداشت گفت: یکی از محوری‌ترین برنامه‌های دولت، طرح تحول نظام سلامت است و موفقیت‌ها و ناکامی‌های این طرح را با دقت لازم و از مسیرها و گزارش‌های مختلف پیگیری می‌کند.

به گزارش ایلنا از پایگاه خبری و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، سیدحسن هاشمی قاضی‌زاده در اجلاس رؤسا، معاونین بهداشت، درمان و توسعه مدیریت و منابع دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور که پیرامون مشکلات اجرایی طرح تحول نظام سلامت برگزار شد، ضمن بیان این مطلب گفت: امیدواریم که خداوند فرصتی که در اختیار ما برای خدمتگزاری داده است ذخیره‌ای برای آخرتمان باشد و تصمیماتی که می‌گیریم موجب رسیدگی به امور مردم شود و شرمنده مردم نباشیم.

وزیر بهداشت ضمن قدردانی از رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های غربی کشور از جمله خوزستان، ایلام و کرمانشاه که در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائرین اربعین حسینی تلاش کردند گفت: امیدواریم در هنگام بازگشت نیز این خدمات ارائه شود و البته این اقدامات برای سال‌های آینده نیاز به برنامه‌ریزی دارد.

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به فرازهایی از سخنان امیرالمؤمنین به مالک اشتر، بر ضرورت خدمت به مردم و رضایتمندی مردم تأکید کرد و گفت: طرح تحول نظام سلامت با لطف خداوند و تلاش شما و همکاران شما در سراسر کشور به خوبی پیش می‌رود.

وی با اشاره به حمایت رئیس جمهور از اجرای این طرح گفت: یکی از محوری‌ترین برنامه‌های دولت، طرح تحول نظام سلامت است و موفقیت‌ها و ناکامی‌های این طرح را با دقت لازم و از مسیرها و گزارش‌های مختلف پیگیری می‌کند.

هاشمی قاضی‌زاده همچنین به حمایت همه‌جانبه دولت از بودجه حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور تأکید داشت طرح تحول سلامت، جدا از سایر موضوعات، با همان کیفیت و شتاب در سال ۹۴ ادامه یابد، بنابراین در لایحه‌ای که دولت به مجلس تقدیم کرد این موضوع لحاظ شد.

وزیر بهداشت با بیان این که دولت با تمام قدرت از طرح تحول نظام سلامت حمایت می‌کند گفت: دولت، طرح تحول سلامت را متعلق به خود و کل نظام می‌داند و حمایت خود را از این طرح ادامه خواهد داد.

هاشمی در عین حال یادآور شد: البته دستگاه‌هایی هستند که خیلی از این موضوع خرسند نبوده و اظهار می‌دارند که اگر اعتبارات در دست آنها بود برای مردم بهتر کار می‌کردند و البته این گونه مسائل در همه دولت‌ها وجود دارد.

وزیر بهداشت همچنین به حمایت و همراهی مجلس از طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و گفت: مجلس نیز تمام تلاش خود را برای پایداری منابع حوزه سلامت انجام داد و اعتبارات لازم در تخصیص بودجه سلامت مدنظر قرار گرفت.

وزیر بهداشت اقدام مجلس در اختصاص بودجه مناسب به حوزه سلامت را ناشی از عملکرد خوب رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور عنوان کرد و گفت: این اقدام نشان می‌دهد که مردم و نمایندگان مردم در مجلس، به ویژه در مناطق محروم از اجرای طرح تحول نظام سلامت راضی هستند.

وی خاطرنشان کرد: مردم ما واقعاً شریف، قانع و قدرشناس هستند و باور دارند در پی رفع مشکلاتشان هستیم.

هاشی با بیان این که بعضی از نارضایتی‌هایی که از سوی برخی از دوستان اظهار می‌شود ناشی از این است که آنها نگران خودشان هستند، نه مردم گفت: حدود ۷۰ درصد از مردم از اجرای طرح تحول نظام سلامت رضایت نسبی دارند.

وزیر بهداشت در ادامه به واکنش و رفتار جامعه پزشکی از اجرای طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و گفت: طیف وسیعی از جامعه پزشکی و خدمتگزاران حوزه سلامت که شامل پزشکان، متخصصان، اساتید دانشگاه، پرستاران، ماماها، علوم آزمایشگاهی، رادیولوژیست‌ها و سایر گروه‌های پزشکی هستند و اکثریت خاموش را تشکیل می‌دهند، از اجرای این طرح راضی هستند.

وی گفت: اکثریت جامعه پزشکی با توجه به مقایسه‌ وضعیت حوزه سلامت در قبل و بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت اجرای این طرح را به لحاظ افزایش تعداد پزشک در مناطق روستایی، افزایش میزان دسترسی به دارو، افزایش امکانات و تجهیزات در مراکز درمانی به نفع مردم و رضایتمندی آنها می‌دانند و از اجرای آن راضی هستند.

وی در عین حال یادآور شد: یکی از وظایف دانشگاه‌ها در مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت موضوع پرداختی به پرستاران و کارکنان غیرپزشک است که باید کمتر از دو هفته آنچه که به آنها وعده داده شده عملی شود.

دکتر هاشمی در ادامه، گروه دیگر جامعه پزشکی را اقلیتی عنوان کرد که از اجرای این طرح ناراضی هستند و گفت: علت این امر فرهنگی است و اصولاً ما مردمی هستیم که توقعاتمان کم نیست و چون توقعاتمان برطرف نمی‌شود تبدیل به نارضایتی می‌شود و این افراد دائم در حال انتقاد کردن که ساده‌ترین کار است، هستند.

دکتر هاشمی دلیل دیگر نارضایتی اقلیت جامعه پزشکی از اجرای طرح تحول سلامت را کم اطلاعی آنان عنوان کرد و گفت: شاید به دلیل فشردگی و گسترده بودن اقدامات دردست اجرای ما، فرصتی برای توضیح و تبیین کردن کامل این طرح برای جامعه پزشکی وجود نداشته است و البته این نقص ماست و باید آن را بپذیریم.

وزیر بهداشت، طمع سیری ناپذیر برخی از افراد را از دیگر علل نارضایتی جامعه پزشکی از اجرای طرح تحول نظام سلامت عنوان کرد و گفت: سیری ناپذیر بودن از خصوصیات بشر است و البته تعداد این افراد زیاد نیست.

وزیر بهداشت با بیان اینکه جامعه پزشکی فقط تهران نیست خاطرنشان کرد: جامعه پزشکی کل کشور و تقریباً بیش از ۱۵۰ هزار نفر پرسنلی است که در قالب پزشک و متخصص، داروساز، دندانپزشک، پرستار، آزمایشگاه و دیگر گروه‌های پزشکی در سراسر کشور مشغول ارائه خدمات به مردم هستند و ما نباید تحت تأثیر فضاسازی‌های اقلیت قرار بگیریم.

هاشمی در عین حال یادآور شد: کتمان نمی‌کنیم که در تصمیم‌گیری برای برنامه‌ها و در اجرای آنها با نواقصی روبرو هستیم و همان‌گونه که قوانین نیز ممکن است در مقام اجرا با مشکلات و نواقصی روبرو شود و این مشکلات و موانع در این گونه جلسات و با نظارت اصلاح می‌شوند. بخش دیگری از نارضایتی‌ها نیز از خود جامعه پزشکی و از درون ماست که جان سخن ما با آنهاست.

وی با بیان این که این گروه همیشه می‌گویند وضع ما بد است و در جامعه پزشکی مشکل داریم، گفت: این افراد، اطلاعات و آمارهای نادرستی را نیز در برخی از رسانه‌ها اعلام کردند در حالی که ما می‌دانیم آنچه که امروز شاهد آن هستیم دستاورد رفتار آنها بوده است.

هاشمی با تاکید بر این که این سخنان مانع از آن نیست که جامعه پزشکی به نقد خود از درون نپردازد خاطرنشان کرد: ما بخشی از این جامعه هستیم و باید خود را نقد کنیم.

وی با بیان اینکه مسئولیت ما با همه گروه‌های مختلف اجتماعی و صنفی متفاوت است گفت: ما مسئول جان مردم هستیم و ضرورت دارد با خودمان صادق باشیم و اشکالات و نواقص کارمان را بدانیم و در صدد رفع آنها برآییم.

هاشمی تأکید کرد: نباید در روبرو شدن با واقعیات چشمان خود را ببندیم و آنها را کتمان کنیم و دیگران را مورد شماتت قرار دهیم. جامعه پزشکی باید از درون خود را نقد کند که کجا بوده است، کجا می‌رود و در کدام نقطه از مسیر ایستاده است.

وزیر بهداشت در ادامه به تشریح بسته‌های مختلف طرح تحول نظام سلامت پرداخت و گفت: مرحله اول طرح تحول نظام سلامت مربوط به حوزه درمان بود.

وی گفت: متأسفانه برخی از افراد دائم وزارت بهداشت را متهم به درمان محور بودن می‌کنند و می‌گویند وزارت بهداشت به پیشگیری و بهداشت اهمیت نمی‌دهد و درمان محور است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: اگر امروز، درمان، گریبان مردم را گرفته و باعثفقر و بدبختی یک عده‌ای در کشور شده است حاصل بهداشت است چرا که مسائل بهداشتی بعد از ۱۵ تا ۲۰ سال جواب می دهد و نمایان می‌شود.

دکتر هاشمی با تأکید بر اینکه نباید در این خصوص غیرمنصفانه قضاوت کنیم تصریح کرد: افتخار می‌کنیم که به درمان مردم توجه کرده‌ایم و به درد مردم که کمبود دارو، کمبود امکانات پزشکی و تجهیزات بود رسیدگی کرده‌ایم.

وی گفت: مناطق محروم، متخصص و پزشک عمومی نداشت و اکنون این مشکل برطرف شده و دسترسی مردم به دارو بیشتر شده و در حال حاضر تنها ۳۰ قلم کمبود دارو در کشور داریم و همه این اقدامات درمانی، رضایت مردم را در پی داشته است.

وزیر بهداشت همچنین گفت: در مورد ویزیت پزشکان نیز اقدامات خوبی صورت گرفته که البته نیاز به حمایت و تقویت دارد.

وی افزود: درخصوص زایمان طبیعی نیز تعداد بلوک‌های زایمان در بیمارستان‌ها افزایش یافته است و همچنین در مورد اورژانس و آمبولانس هوایی نیز اقداماتی صورت گرفته است ولی به دلیل مشکلاتی که وجود دارد هنوز موفق به خریداری آمبولانس‌ها نشده‌ایم.

وزیر بهداشت در ادامه به گام دوم اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت اشاره کرد و گفت: متأسفانه عده‌ای اظهار می‌دارند که برای حوزه بهداشت اقدامی صورت نگرفته است، در حالی که در هیچ دولتی به اندازه این دولت در حوزه بهداشت و روابط بین‌بخشی کار نشده‌ است.

وی گفت: در روستاها، شهرهای کوچک و مناطق دورافتاده اقدامات زیادی برای ارتقاء بهداشت حاشیه نشینان انجام شده است و رضایتمندی نمایندگان مردم به دلیل حضورمان در حوزه بهداشت و در این مناطق است.

وی در عین حال یاد آور شد: اعتبارات حوزه بهداشت بعد از هفت، هشت ماه و با تأخیر اختصاص یافت که اگر این اعتبارات به موقع تخصیص می‌یافت شاهد اقدامات سریعتر در این حوزه بودیم.

وزیر بهداشت با بیان این که آرزوی من تکمیل شبکه‌های بهداشتی است گفت: رؤسای دانشگاه‌ها باید در استان‌ها، مسئولان، فرمانداران، استانداران، شورای امنیت غذا، شورای عالی سلامت استان را برای بحث‌های پیشگیری و فرهنگسازی ترغیب نمایند و برای ارتقاء حوزه بهداشت کوشش کنند.

وزیر بهداشت بسته سوم طرح تحول نظام سلامت را مورد اشاره قرار داد و گفت: این مرحله سخت‌ترین قسمت طرح تحول نظام سلامت است و باید رؤسا و معاونین، وظیفه نظارت را خیلی جدی بگیرند و باید خودمان در این مرحله شروع کننده و پیش قدم باشیم.

هاشمی در ادامه تاکید کرد: باید برای جلوگیری از تجویز غیرضروری داروها باید نسخه الکترونیک ایجاد کنیم و راهنماهای بالینی را اجرا نماییم.

وزیر بهداشت یادآور شد در مرحله سوم طرح تحول سلامت باید نهایت دقت، اطلاع‌رسانی و پیشگیری از فضاسازی و نظارت صورت گیرد و اصلاً تردید نکنید که بزرگترین خدمت به جامعه پزشکی، صیانت از حرفه پزشکی و آموزش پزشکی در این مرحله از طرح تحول نظام سلامت است.

وزیر بهداشت با تاکید بر ضرورت و اهمیت نظارت در مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت، خطاب به معاونین درمان گفت: اگر بخش نظارت به رؤسای بیمارستان‌ها سپرده شده است و آنها به دلیل مشغله در اتاق عمل و دیگر مسائل کاری فرصت نظارت ندارند، فرد دیگری را مسئول نظارت قرار دهید و می‌توانید برای نظارت از پزشکان عمومی و یا افراد غیر پزشک استفاده کنید.

هاشمی سرکشی و بازدیدهای شبانه از سوی رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی را مورد تأکید قرار داد و گفت: رؤسای دانشگاه‌ها علاوه بر نظارت بر بیمارستان‌ها برای دانشجویان علوم پزشکی نیز وقت بگذارند و حرف‌های آنها را بشنوند و این مسئولیت را تنها موکول به وظیفه معاونین فرهنگی و دانشجویی نکنند.

وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت برای کل نظام مهم است گفت: در جلسه‌ای که در ماه مبارک رمضان با مقام معظم رهبری داشتیم ایشان اقدام جامعه پزشکی را در ارائه خدمات به مردم تعبیر به «رفتن به بهشت» کردند.

هاشمی گفت: خدمت به مردم بهترین عبادت و عمل صالح محسوب می‌شود و باید از این روزها و از فرصت‌هایی که خداوند در اختیار ما قرار داده است نهایت استفاده را ببریم.

وزیر بهداشت در خاتمه با تاکید بر ضرورت رعایت حقوق جامعه پزشکی در اجرای طرح تحول نظام سلامت گفت: در بحثنظارت باید حرمت جامعه پزشکی نگه داشته شود چرا که نگه داشتن حرمت افراد و رازداری از آموزه‌های دینی ماست و نباید آبروی افراد را در جمع برای نشان دادن مدیریت قاطع خود بریزیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز