خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران در گفت‌و‌گو با ایلنا:

آمار دقیقی از پناه‌جویان افغانی مبتلا به هموفیلی در دست نیست

کد خبر : ۲۳۲۹۵۵

برخی از آنان نیز در اردوگاه‌های پناهندگان در ساوه، سمنان، مشهد و شیراز ساکن هستند و اطلاعات برخی از این بیماران محدود به شماره تلفن است.

مدیرعامل‌ کانون‌ هموفیلی‌ ایران در رابطه با وضعیت بیماران هموفیلی افغانی در کشور گفت: بر اساس اطلاعات این موسسه غیردولتی، تعداد بیماران هموفیلی افغانی که اطلاعاتی از آنها در این موسسه وجود دارد، ۱۳۵ نفر است که متاسفانه برخی از این اطلاعات کامل نیست.

احمد قویدل در گفت‌و‌گو با ایلنا با اشاره به اینکه حدود ۹۷ پناهنده افغانی مبتلا به هموفیلی در سطح کشور به جز استان سیستان و بلوچستان وجود دارد، گفت: از این تعداد ۴ نفر مونثو ۸۳ نفر مذکر هستند، برخی از آنان نیز در اردوگاه‌های پناهندگان در ساوه، سمنان، مشهد و شیراز ساکن هستند و اطلاعات برخی از این بیماران محدود به شماره تلفن است.

قویدل گفت: اطلاعات رسمی از ابتلای پناهجویان در استان‌های مرزی به بیماری هموفیلی نداریم، اما بنابر اطلاعات غیررسمی تعداد بیماران هموفیلی افغانی در سیستان و بلوچستان بالغ بر ۱۷ نفر است.

مدیرعامل‌ کانون‌ هموفیلی‌ ایران گفت: لازم به ذکر است که برخی بیماران هموفیلی افغانی که پاسپورت دارند، جهت مداوا به ایران وارد می‌شوند و توقع دارند رفتاری مشابه پناهندگان با آن‌ها شود. در صورتیکه اساسا این قبیل بیماران به عنوان تبعه رسمی کشورشان به قصد درمان به یک کشور دیگری مسافرت کرده‌اند و قاعدتا می‌بایست هزینه‌های درمانی خود را پرداخت نمایند و نمی‌توانند از خدمات حمایت شده بیماران هموفیلی ایرانی و یا از خدمات پناهندگان بهره‌مند شوند.

وی افزود: سالهاست دولت ایران فارغ از تابعیت این پناهجویان تلاش کرده است که بیماران مذکور از خدمات درمانی مناسب برخوردار شوند و عملا این بیماران تا قبل از اجرای طرح بازگشت، همانند بیماران هموفیلی ایرانی از یارانه‌های بسیار قابل توجه دارویی و درمانی برخوردار شده‌اند. حتی برخورداری از حقوق شهروندی تا آنجا پیش رفت که دو بیمار افغانی در زمره دریافت کنندگان غرامت در پرونده حقوقی هموفیلی‌ها قرار گرفتند.

قویدل افزود: با توجه به تغییراتی سیاسی در افغانستان و اجرای طرح بازگشت آوارگان افغانی به کشور خودشان، بازهم دولت ایران با نگاه انسان دوستانه و خیرخواهانه، بازگشت بیماران خاص و دیر درمان افغانی را در رتبه‌های آخر طرح بازگشت قرارداده و تلاش کرده است با رعایت وضعیت این بیماران از به وجود آمدن صدمه به آنان جلوگیری کند. بی‌تردید این نوع حمایت از پناهنده‌گان بیمار بسیار ارزشمند و در سالهای گذشته مورد تقدیر رسمی فدراسیون جهانی هموفیلی نیز بوده است.

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران افزود: نکته مهمی که در اجرای این نوع طرح‌های حمایتی از پناهندگان وجود دارد و می‌بایست مورد توجه مسئولین در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی قرار گیرد، این است که اگر ساز و کار‌های معینی برای ارایه خدمت به پناهجویان از مبادی رسمی اندیشیده نشود، عملا با شناخت و آشنایی که این بیماران از مراکز درمانی دارند و همزبانی آن‌ها با بیماران هموفیلی و احساس همدردی بیماران هموفیلی ایرانی با بیماران هموفیل افغانی در بازاری از ارتباطات غیررسمی این نیاز‌ها برطرف می‌شود که می‌تواند با انگیزه‌های خیرخواهانه و انسان دوستانه و یا متاسفانه با انگیزه‌های اقتصادی محقق شود.

وی افزود: پیدا کردن چنین ارتباطاتی با توجه به گستردگی بیماران در سطح کشور کار چندان سختی به نطر نمی‌رسد و صدمات آن به شبکه توزیع دارو جبران ناپذیر است.

مدیرعامل‌ کانون‌ هموفیلی‌ ایران تصریح کرد: اخیرا یک نوجوان هموفیلی پناه‌جو افغانی در بیمارستان امام خمینی(ره) تحت عمل جراحی قرار گرفته است که فقط هزینه داروی آن بالغ بر ۱۵۰میلیون تومان است و یا در نمونه‌ای دیگر هزینه یک بیمار افغانی که نیاز به دیالیز داشته، در یکی از بیمارستان‌های شیراز بالغ بر ۸۰ میلیون تومان بود. مسئولین بیمارستان فارغ از مباحثمالی، خدمات لازم را به این بیمار افغانی ارایه کرده بودند. لذا ضرورت دارد؛ وزارت بهداشت به صورت ادواری گزارش‌هایی از چگونگی رسیدگی‌های درمانی و دارویی به پناهجویان افغانی را منتشر کند.

مدیرعامل‌ کانون‌ هموفیلی‌ ایران افزود: هربار که اقامت این پناهجویان به هر دلیلی از طرف مراجع ذیربط تایید می‌شود، عملا بار مسئولیت تامین سلامت آن‌ها بر عهده وزارت بهداشت قرار می‌گیرد و این وزارتخانه‌ می‌بایست با سیاستگذاری‌ در این حوزه راه ارایه خدمات درمانی به این پناهجویان را هموار کند.

قویدل تاکید کرد: مقایسه آمار‌های سالهای قبل از اجرای طرح بازگشت، با آمار فعلی نشان می‌دهد که حضور بیماران هموفیلی افغانی حداقل به نصف کاهش یافته است، اما به نظر می‌رسد حتی کسانی که به افغانستان بازگشته‌اند با اخذ پاسپورت برای اموردرمانی کماکان به ایران مراجعه و از امکانات دارویی و درمانی کشور ایران استفاده می‌کنند.

قویدل با اشاره به اینکه در حال حاضر بیمه آسیا مسئولیت بیمه پناهندگان افغانی را که به بیماری خاص مبتلا هستند را بر عهده دارد، گفت: این بیمه ۹۰ درصد هزینه‌های این بیماران را پرداخت می‌کند. بر اساس آخرین اطلاعات موضوع پوشش بیمه‌ای پناهندگان بین سازمان‌های بیمه‌گر به مناقصه گذاشته شده است و بیمه آسیا تا تاریخ دهم دی ماه سال‌جاری اعتبار پوشش بیمه‌ای این پناهجویان را تمدید کرده است.

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران افزود: باید توجه کرد در حال حاضر همه اقلام دارویی بیماران هموفیلی به جز فاکتور ۷ که تحت عنوان آریو سون در کشور تولید می‌شود، با قیمت‌های یارانه‌ای در سیستم توزیع جاری است.

وی گفت: در رابطه با حوزه‌های رفاهی و اجتماعی نیز کانون هموفیلی ایران به عنوان یک موسسه غیردولتی، هر کمکی را که به بیماران ایرانی می‌کند، عینا به مددجویان افغانی نیز انجام می‌دهد.

قویدل در پایان تاکید کرد: این مساعدت‌ها شامل بیماران هموفیلی افعانی است که با اخذ مجوز‌های قانونی در ایران حضور دارند و عملا ارایه هر خدمتی به پناهندگانی افغانی که موقعیت غیرقانونی دارند، میسر نیست. بر اساس آخرین اطلاعات این موسسه علیرغم حضور غیرقانونی برخی از خانوار‌های افغان در ایران دولت در یک اقدام انسانی، اجازه صدور مجوز اقامت یک نفره بیمار را جهت برخورداری از درمان و دارو با استفاده از پوشش بیمه فراهم کرده است که این اقدام نیز شایسته تقدیر است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز