خبرگزاری کار ایران

رئیس سابق بیمارستان بقیةالله در گفت‌وگو با ایلنا:

پرستاران هم می‌توانند رئیس بیمارستان باشند

asdasd
کد خبر : ۲۳۲۷۷۴

در کشور‌های دیگر شاهد این هستیم که یک پرستار رئیس بیمارستان و یا عضو هیات امنای بیمارستان‌ است، اما در ایران من حتی یک مورد هم ندیده‌ام که یک پرستار به عنوان رئیس بیمارستان تعیین شود.

رئیس سابق بیمارستان بقیةالله گفت: لازم است به نقش پرستاران در تصمیم‌گیری و حتی در مقام ریاست بیمارستان توجه ویژه شود.

محمد صادق مهدوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره بیمارستان‌های هیات امنایی گفت: قرار نیست که با هیات امنایی شدن بیمارستان‌ها آنها از حالت دولتی خارج شوند، هیات امنایی شدن به این خاطر انجام می شود که مشکلات بیمارستان کم شود.

به گفته وی هیات امنایی شدن بیمارستان‌ها در حقیقت به نفع بیماران و به منظور افزایش کیفیت و کاهش مشکلات بیمارستان‌ها است.

بیمارستان‌های دولتی و غیرهیات امنایی برای کوچکترین تغییرات دستگاه در بیمارستان مانند اضافه کردن بخش، دستگاه، ایجاد تخصص خاص و هر چیز دیگر باید وارد سیکل تصمیم‌گیری در دانشگاه‌ها و کمیته‌های مربوطه شود تا بودجه آن تصویب شود. به همین دلیل اگر رئیس بیمارستان تصمیمی اتخاذ کند، یک یا دو سال برای اجرایی شدن آن تصمیم به زمان نیاز دارد. که با هیات امنایی شدن بیمارستا‌ها این مشکلات برطرف می‌شود.

مهدوی درباره اینکه چه میزان اختیارات به هیات امنای بیمارستان داده می‌شود، گفت: اگر اشتباه نکنم اولین بیمارستانی که هیات امنایی شد، بیمارستان هاشمی‌نژاد بود. این بیمارستان از زمانی که هیات امنایی شد، سیستم درمان و خدماتش به طور کلی تغییر کرد و از یک بیمارستان ورشکسته که به شرکت‌های دارویی و پزشکان خود بدهکاری داشت به بیمارستانی بدل شد که رضایت ذی‌نفعانش را بدست آورد.

رئیس سابق بیمارستان بقیةالله با اشاره به اینکه افرادی باید در هیات امنا حضور داشته باشند که بتوانند منابع مالی بیمارستان را تامین کنند، گفت: حضور شهرداران یا نمایندگان مجلس می‌توانند در این مهم مورد توجه قرار بگیرد، البته حضور این افراد باید با توجه به نظر رئیس دانشگاه علوم پزشکی مربوطه باشد.

وی افزود: اعضای هیات امنا هم باید صاحب تصمیم باشند و هم باید بتوانند مشکلات بیمارستان را مرتفع کنند.

مهدوی تصریح کرد: خیلی از بیمارستان‌ها برای پرداخت پول آب و برق خود با مشکلاتی مواجه هستند، زمین یا ملک بیمارستان‌ها نیز همیشه با مشکلاتی همراه بوده است. اگر شهردار منطقه عضو هیات امنا باشد، به راحتی می‌تواند این مشکلات را رفع کند.

وی با تاکید بر اینکه هیات امنایی شدن بیمارستان به معنای خصوصی شدن آن نیست، افزود: هیات امنایی شدن بیمارستان‌ به این معنا نیست که کارهای بیمارستان به بخش خصوصی ارجاع شود. بلکه هدف این است که در بیمارستان‌ها، هیات امنایی ایجاد شود که بیمارستان را اداره کند. این موضوع با خصوصی سازی متفاوت است. آنچه در این مسیر مهم است اعضای حاضر در هیات امنای بیمارستان است.

رئیس سابق بیمارستان بقیةالله افزود: این موضوع مبنای علمی دارد، ما در بیمارستان ذی نفعانی داریم که یا تاثیر مثبت در بیمارستان دارند و یا از بیمارستان تاثیر مثبت می‌گیرند. بنابراین اگر این افراد توان گره گشایی دارند، باید در تصمیم‌گیری بیمارستان شریک شوند تا مشکلات بیمارستان رفع شود.

وی افزود: وقتی ذی‌نفعان در تصمیم‌گیری شریک باشند به راحتی مشکلات بیمارستان رفع می‌شود. این موضوع در دنیا اجرایی شده است اما در ایران به طور تخصصی به آن پرداخته نشده است.

مهدوی درباره حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی به عنوان عضو هیات امنا نیز گفت: به دلیل اینکه برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی تعداد زیادی از بیمارستان‌ها را زیر مجموعه خود دارند، از همین رو رئیس دانشگاه نمی‌تواند به طور مثال عضو هیات امنای ۲۵ بیمارستان باشد به همین دلیل ناچار است مسئولیت خود را تفویض کند و به افراد دیگر بسپارد، به همین دلیل بهتر است در دانشگاه‌هایی که تعداد بیمارستان‌هایشان زیاد است، رئیس دانشگاه عضو هیات امنای دانشگاه نباشد.

رئیس سابق بیمارستان بقیةالله درباره اعتراض پرستاران به آیین‌نامه بیمارستان‌های هیات امنایی نیز گفت: به طور کلی در کشور ما پرستاران در تصمیمات مدیریتی بیمارستان نقش کمی دارند. این نقص در همه بیمارستان‌ها وجود دارد و زیبنده نیست. پرستاران در مراقبت از بیماران نقش پررنگ و تاثیر گذاری دارند اما در تصمیم‌گیری نقش موثری ندارند.

وی افزود: در کشور‌های دیگر شاهد این هستیم که یک پرستار رئیس بیمارستان و یا عضو هیات امنای بیمارستان‌ است، اما در ایران من حتی یک مورد هم ندیده‌ام که یک پرستار به عنوان رئیس بیمارستان تعیین شود.

مهدوی تصریح کرد: لازم است به نقش پرستاران در تصمیم‌گیری و حتی در مقام ریاست بیمارستان توجه ویژه شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز