خبرگزاری کار ایران

هشدار مدیر کل انتقال خون استان تهران در گفت‌وگو با ایلنا؛

ذخیره گروه خونی O منفی کافی نیست / مردم خون اهدا نکنند، دچار مشکل می‌شویم

asdasd
کد خبر : ۲۲۴۲۹۰

اگر افراد دارای گروه خونی O منفی بابت اهدای خون مراجعه نکنند، دچار مشکل خواهیم شد / گروه‌های خونی O منفی به‌دلیل اینکه در جامعه اندک هستند، سازمان با کمبود این گروه خونی مواجه می‌شود.

مدیر کل انتقال خون استان تهران گفت: اگر افراد دارای گروه خونی O منفی بابت اهدای خون مراجعه نکنند، در مورد ذخیره این گروه خونی دچار مشکل خواهیم شد.

«فاطمه نادعلی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: درخواست سازمان انتقال خون برای اهدای گروه خون O منفی همیشگی است و ما همیشه منتظر اهدای خون هم‌وطنانمان هستیم.

وی در خصوص ضرورت اهدای خون گروه خون O منفی گفت: در فصول گرما و سرما افراد دارای گروه خونی O منفی کمتر به مراکز سازمان انتقال خون مراجعه می‌کنند، و گروه‌های خونی O منفی به‌دلیل اینکه در جامعه اندک هستند، سازمان با کمبود این گروه خونی مواجه می‌شود.

نادعلی افزود: گروه‌های خونی مثبت ۸۰ درصد گروه‌های خونی جامعه را تشکیل می‌دهند و ما در زمینه ذخیره‌های این دسته از گروه‌های خونی مشکلی نداریم، ولی مشکل ما گروه‌های خونی O منفی است که در فصول سرد سال اهدا این گروه خونی کاهش یافته و ما از افراد دارای این گروه خونی می‌خواهیم که به مراکز اهدای خون مراجعه کنند.

وی در زمینه اطلاع‌رسانی به افراد برای اهدای خون گفت: فراخوان ما بابت دریافت گروه‌های خونی O منفی از طریق اینترنت، تلفن و… است.

نادعلی با اشاره به ارتباط سازمان انتقال خون و افراد اهداکننده گفت: ما اسامی افراد اهداکننده و گروه خونی آنها را داریم و در موارد لازم فراخوان عمومی داده و آنها را دعوت به اهدا می‌کنیم.

وی افزود: همه شبکه‌های خون‌رسانی سازمان انتقال خون کشور به یکدیگر مرتبط هستند و نیازهای خونی را تا حد امکان برآورده ‌می‌سازند.

مدیر کل انتقال خون استان تهران با بیان اینکه در مورد گروه‌های خونی O منفی این نیاز بیشتر حس می‌شود و ما نیازمند مراجعات مردم در این خصوص هستیم.

وی تاکید کرد: به هیچ‌وجه واردات خون به کشور وجود ندارد و تنها منبع تامین‌کننده خون‌های گروه O ‌منفی مردم هستند.

نگرانی در مورد مراکز خالکوبی در کشور وجود دارد

مدیر کل انتقال خون استان تهران با ابراز نگرانی از مراکزی که در آنجا خالکوبی‌ بر روی بدن افراد صورت می‌گیرد، افزود: استریل نشدن ابزار خالکوبی باعثاشاعه بیماری‌های عفونی شده که این بیماری‌ها از طریق خون فرد را دچار بیماری‌هایی چون هپاتیت و حتی ایدز می‌کند.

نادعلی در خصوص نحوه نظارت بر این مراکز گفت: وزارت بهداشت بر مراکز درمانی حجامت نظارت دارد، همچنین معاونت‌ بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز بر مراکزی که کارهای خالکوبی را انجام می‌دهد، نظارت می‌کند.

وی تصریح کرد: هر چند معاونت‌ بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی بر روی آرایشگاه‌ها و مراکز زیبایی نظارت دارد، اما ممکن است، مشکلاتی به وجود آید.

مدیرکل انتقال خون استان تهران افزود: در حال حاضر در کشور دستورالعمل‌هایی وجود دارد که بر اساس استانداردهای بین‌المللی است و ما این استاندارد‌ها را تعقیب کرده و به مراکز مربوطه اعلام کرده‌ایم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز