خبرگزاری کار ایران

معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

هنوز مشکل فقر در مناطق حاشیه تهران وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۲۲۲۲۷۲

با تشکیل سه کمیسیون در دبیرخانه شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی به دولت در زمینه صرفه‌جویی هزینه‌ها و تخصیص مناسب منابع مالی حمایت‌های اجتماعی یاری خواهیم رساند.

معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نخستین جلسه دبیرخانه شورای‌عالی رفاه و تامین اجتماعی اظهار داشت: بانک اطلاعات رفاه و تامین اجتماعی که بر اساس قانون ساختار نظام جامع رفاه کشور است، پس از گذشت ۱۰ سال دوباره راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «احمد میدری» اعلام کرد: بعد از گذشت این مدت هنوز از بانک اطلاعاتی رفاه در کشور محروم هستیم و این موضوع مشکلاتی را در عرصه سیاست‌های حمایتی و اجتماعی ایجاد کرده است.

وی یکی از کارکردهای اصلی شورای‌عالی رفاه و تامین اجتماعی را یاری به تصمیم‌گیری کشور اعلام کرد و ادامه داد: اختلافات بین دستگاه‌های اجرایی باید از بین برود؛ البته از بیان این اختلافات پرهیز می‌شد، اما در این شورا به‌عنوان یک موضوع به این مسئله نگریسته شده و اعلام می‌کنم دستگاه‌های اجرایی در خصوص تقسیم کار اختلاف نظر دارند.

معاون رفاهی وزارت کار ادامه داد: با تشکیل سه کمیسیون در دبیرخانه شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی به دولت در زمینه صرفه‌جویی هزینه‌ها و تخصیص مناسب منابع مالی برای حمایت‌های اجتماعی یاری خواهیم رساند.

میدری هدف از تشکیل جلسه دبیرخانه شورای عالی رفاه را که با مشارکت نمایندگان اجرایی عضو شورای‌عالی رفاه شکل گرفت را ایجاد ساختار مدیریتی مشخص برای تشکیل بانک اطلاعاتی رفاهی در کشور اعلام کرد.

معاون رفاهی وزارت کار ادامه داد: اگر منابع موجود یارانه‌ها به شکل درستی صرف فقرزدایی می‌شد، کسی را نباید به عنوان فقیر داشتیم بنابراین منابع مالی حمایتی غیرهدفمند توزیع شده‌اند.

میدری با بیان این‌که یکی از مشکلات یارانه دریافتی صندوق‌های حمایتی هستند، گفت: امسال بودجه تخصیص داده شده به صندوق‌های رفاهی بالغ بر ۲۱ هزار میلیارد تومان بوده است که شامل هزینه‌های رفاهی دولت به بیماران خاص، زنان بی‌سرپرست و… می‌شد؛ این یارانه‌ها هزینه‌های زیادی را بر عهده دولت گذارد و تا زمانی که بانک اطلاعاتی مشخصی نداشته باشیم، نمی‌توانیم در عرصه رفاه اجتماعی موفق باشیم.

وی در خصوص «اجرایی نشدن این بانک اطلاعاتی» با گذشت ۱۰ سال اظهار داشت: اختصاص اطلاعات به یک وزارت‌خانه موجب شد تا دستگاه‌های اجرایی مرتبط اطلاعات لازم را به وزارت‌خانه ذیربط ارائه ندهد.

وی با مهم خواندن اطلاعات درست و در دسترس دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده اجرایی اظهار داشت: تشکیل بانک‌های اطلاعاتی جزیره‌ای دستگاه‌های مرتبط با مسائل اجتماعی، اجرای سیاست‌های رفاهی و اقتصادی در کشور را دچار مشکل کرد.

معاون رفاهی وزارت کار با اشاره به اینکه ۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی وزارت بهداشت به بیماران خاص اختصاص یافته است، افزود: همچنین وام‌های مسکن ارزان قیمتی در اختیار افراد قرار گرفته، اما هنوز مشکل فقر در مناطق حاشیه تهران وجود دارد و مشکلات دیگر سازمان‌ها نشان می‌دهد در طرح هدفمندی یارانه‌ها و تخصیص درست منابع مالی موفق نبوده‌ایم.

میدری کمیسیون دوم دبیرخانه شورای رفاه را ساماندهی وضعیت صندوق‌های بازنشستگی در کشور اعلام کرد و افزود: این صندوق‌ها به‌عنوان یکی از عوامل تورم‌زا در کشور شناخته شده‌اند، زیرا ۵۰ درصد از یارانه‌های نقدی مختص صندوق‌ها بوده و با ساماندهی این صندوق‌ها ۶۰ هزار میلیارد تومان به بودجه دولت کمک خواهد شد.

وی ادامه داد: کمیسیون بعدی، کمیسیون اصلاح نظام بودجه فصل رفاه تامین اجتماعی است که تاکنون اقدام جدی در این زمینه صورت نگرفته و برای حل مشکلات این موضوع مطالعاتی عمیقی باید صورت بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه حل مشکلات اجتماعی تنها به یک دستگاه مربوط نمی‌شود، افزود: به طور نمونه در زمینه کاهش اعتیاد ۳۶ دستگاه دخالت دارند و بودجه‌ای که دولت در اختیار این دستگاه‌ها قرار می‌دهد، منطبق با استاندارد‌ها و رویه‌های روز دنیا نیست.

میدری عدم طبقه‌بندی آماری و اطلاعات در کشور را مستلزم همکاری‌های بین دستگاهی دانست و اعلام کرد: در فصل رفاه اجتماعی چاره‌ای جز تکثر دستگاهی و همکاری با هم نداریم.

معاون رفاهی وزارت کار در خاتمه گفت: اگر شورای‌عالی رفاه وظایف قانونی خود را انجام دهد، هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید و باید بر اهمیت تمرکز اطلاعات تاکید کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز