خبرگزاری کار ایران

رئیس طرح فیشور سیلنت به ایلنا خبر داد:

اجرای طرح جامع مراقبت‌های دهان و دندان از ۷ آذر

asdasd
کد خبر : ۲۲۱۶۵۶

در این طرح هزار دندان در یک‌روز شیارپوش می‌شوند و در کنار آن دهان مراجعان فلورایدتراپی می‌شود؛ هم‌زمان نیز به آموزش والدین در زمینه آموزش پیشگیری و بهداشت دهان و دندان پرداخته می‌شود.

رئیس طرح فیشور سیلنت از اجرای طرح جامع مراقبت‌های دهان و دندان از ۷ آذرماه در کلینیک دندانپزشکی بیمارستان چمران و همزمان با اجرای آن در دیگر استان‌های کشور خبر داد.

«مهدوی‌زاده» با اعلام این خبر به خبرنگار ایلنا گفت: این طرح با حمایت وزارت بهداشت، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ‌شهرداری تهران و آموزش و پرورش در یک‌روز انجام خواهد شد.

رئیس طرح فیشور سیلنت ادامه داد: در این طرح هزار دندان در یک‌روز شیارپوش می‌شوند و در کنار آن دهان مراجعان فلورایدتراپی می‌شود؛ همزمان نیز به آموزش والدین در زمینه آموزش پیشگیری و بهداشت دهان و دندان، ‌شیوه کشیدن نخ دندان و مسواک‌زدن و آموزش رژیم غذایی مناسب در سالن آمفی‌تئا‌تر بیمارستان پرداخته می‌شود.

وی افزود: این طرح با همکاری دانشکده‌های علوم پزشکی و حمایت‌های انجمن دندان‌پزشکی ایران و دندانپزشکی تخصصی اطفال انجام خواهد شد.

مهدوی‌زاده ادامه داد: طرح سیشور سیلنت یا شیارپوش از هفت تا هشت سال پیش توسط وزارت بهداشت آغاز شد و وزارت بهداشت بیمه‌ها را مکلف کرد تا دندان شماره ۶ را بیمه کنند اما این طرح عملا اجرا نشد و با وجود آن‌که قوانین لازم موجود بود و وزارت بهداشت بیمه‌ها را مکلف به اجرای آن کرده بود، موفق نشد.

به گفته رئیس طرح فیشورسیلنت، برای سنین ۶ تا ۱۲ سال در کشور به اجرا در می‌آید.

وی با بیان اینکه ترس از دندانپزشکی در بین افراد رواج دارد، اجرای طرح شیارپوش دندان را بدون هیچ‌گونه تزریق و تراشی به‌عنوان عملی ساده عنوان کرد و افزود: ظرف ده تا بیست دقیقه شیارهای دندان برس‌خورده، تمیز شده و با ماده‌ای که دارای خاصیت خزش‌دار است در سطوح شیارهای دندان‌ جای می‌گیرد.

مهدوی‌زاده در خصوص اهمیت دندان شماره ۶ گفت: این دندان قرار است از سن ۶ تا ۸۰ سالگی در دهان جای داشته باشد، اما والدین به گمان اینکه دندانی شیری است، توجهی به آن نکرده و فکر می‌کنند این دندان می‌افتد.

مسئول کلینیک دندانپزشکی بیمارستان شهید چمران با اعلام این‌که دندان شماره ۶ به‌عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین دندان ناحیه فکی است، تصریح کرد: این دندان کلید اوکلوژن(اتصال فک بالا و پایین دهان) را برعهده دارد.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین دندانی که در سن بزرگسالی از دست می‌دهیم و در جامعه بزرگ آماری ایران مهم است، دندان شماره ۶(دندان آسیاب بزرگ) می‌باشد که در سن ۶ تا ۷ سالگی همزمان با رویش اولین دندان دائمی در دهان ظاهر می‌شود.

مهدوی‌زاده ایران را به‌عنوان یکی از پیشگامان و رکورداران اجرای این طرح نام برد و اظهار داشت: ما در این زمینه نیز رکوردار گینس خواهیم بود و این جای بسی خوشحالی و امیدواری در عرصه بهداشت دهان و دندان در کشور است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز