خبرگزاری کار ایران

یک متخصص مغز و اعصاب مطرح کرد:

مصرف مواد نیروزا از عوامل مهم بروز صرع در جوانان

asdasd
کد خبر : ۲۱۴۵۰۹

بیماری صرع ممکن است در اثر سایر بیماریهای مغزی و متابولیک و یا در دوره نوجوانی و جوانی در اثر ضربه‌های مغزی، انواع تومورهای مغزی و یا اختلالات متابولیک بروز کند.

دبیر یازدهمین کنگره بین المللی انجمن صرع ایران گفت: متاسفانه سو مصرف انواع مواد به خصوص داروهای نیروزا مانند ترومادول در جوانی یکی از علت‌های مهم بروز و ابتلا به صرع است.

به گزارش ایلنا، پرویز بهرامی درباره علت بیماری صرع گفت: درباره صرع باید بگویم صرع اختلالی در کارکرد مغز است تا یک بیماری و علت‌های زیادی می‌تواند داشته باشد و یا حتی ممکن است بدون علت خاصی بروز کند که بر اساس علت آن انواع متفاوتی دارد مثلاً در صرع‌های کانونی فقط قسمتی از مغز درگیر می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب افزود: ۶۰ درصد موارد صرع بدون علت است و زمان شیوع آن نیز می‌تواند از آغاز تولد تا سنین نوجوانی و بزرگسالی باشد. صرع می‌تواند به دنبال تروما‌ها و آسیب‌های حین زایمان به ناحیه سر در زمان نوزادی ایجاد شود، به دلیل عفونت در دوران شیرخوارگی اتفاق بیفتد و یا با علائمی همچون تب از سن پنج ماهگی تا پنج سالگی به عنوان شایع‌ترین علت تشنج، بروز کند.

وی خاطرنشان کرد: بیماری صرع ممکن است در اثر سایر بیماریهای مغزی و متابولیک و یا در دوره نوجوانی و جوانی در اثر ضربه‌های مغزی، انواع تومورهای مغزی و یا اختلالات متابولیک بروز کند. متاسفانه سو مصرف انواع مواد به خصوص داروهای نیروزا مانند ترومادول در جوانی یکی از علتهای مهم بروز و ابتلا به صرع است.

دبیر یازدهمین کنگره بین المللی انجمن صرع ایران گفت: بروز بیماری‌هایی هچون آلزایمر و یا سکته‌های مغزی در سنین بالا، ضایعات فراگیر‌تر مانند تومورهای مغزی، ضربه‌های مغزی و اختلالات عروقی مغز در اثر بیماری دیابت، ممکن است منجر به بروز صرع شود. بنابراین براساس علت ونوع صرع درمان دارویی و یا جراحی برای بیماران انتخاب می‌شود.

وی در پاسخ به این سئوال که با توجه به تشخیص پزشک، درمان صرع قطعی است یا خیر گفت: درمان صرع را نمی‌توان صدرصد عنوان کرد اما بین ۶۰ تا ۷۰ درصد بیماران مبتلا به صرع با دارو کنترل می‌شوند و هر دوره درمان لازم است به طور متوسط حدود سه سال ادامه داشته باشد و به جرات می‌توان گفت ۷۰ درصد بیماران صرع به درمان‌ها پاسخ می‌دهند و بهبود می‌یابند.

بهرامی افزود: خیرگی و قطع ارتباط شخص با محیط به عنوان مثال پلک زدن و بوهای خاص، تغییر در فاصله و شکل اشیاء، دست و پا زدن و خارج شدن کف از دهان، قرارگرفتن زبان در بین دندان‌ها و در بعضی از موارد بی‌اختیاری ادار، از علائم شایع بیماری صرع است که این علائم بین سه تا پنج دقیقه طول می‌کشد.

وی اظهار داشت: در دوران نوجوانی شایع‌ترین علت صرع ضربه‌های مغزی و سوء مصرف مواد مخدر از جمله روان گردان‌ها مانند ترامادول است که می‌تواند بسیار خطرناک باشد. طبق آمارهای جهانی تقریبا یک درصد مردم جهان مبتلا به صرع هستند که اگر جمعیت کشورمان را ۷۰ میلیون نفر در نظر بگیریم حدود ۷۰۰ هزار نفر مبتلا به بیماری صرع هستند.

دبیر یازدهمین کنگره بین المللی انجمن صرع ایران افزود: باورهای نادرست در باره صرع در تمام کشور‌ها وجود دارد به خصوص در ایران که کمی نسبت به سایر کشور‌ها پررنگ‌تر است به عنوان مثال این باور عمومی شایع است که یک فرد مبتلا به صرع نمی‌تواند ازدواج کند. باید بگویم با مصرف دارو این بیماری کنترل شده و حدود ۷۰ درصد قابل درمان و بهبود است بنابراین برای افزایش آگاهی افراد نیاز به برگزاری کلاس‌های آموزشی در جامعه است.

وی یادآور شد: در جهان دانشمندان بزرگی از جمله ناپلئون بناپارت، داستایوفسکی، آلفرد نوبل «برنده جایزه نوبل»، ژولیت سزار به صرع مبتلا بودند و به رغم فقدان درمانهای مناسب در آن زمان؛ به انجام فعالیتهای خود مشغول بودند. بنابراین با پیشرفت علم و درمان جدید صرع امروزه افراد مبتلا به صرع می‌توانند زندگی بهتری نسبت به گذشتگان داشته باشند.

بهرامی گفت: یازدهمین کنگره بین المللی انجمن صرع ایران در راستای تبادل تجربیات و ارتقاء هرچه بیشتر سطح دانش در زمینه صرع از تاریخ هشتم الی دهم بهمن ماه ۹۳ در سالن همایشهای رازی برگزار می‌شود.

وی محورهای اصلی کنگره را، پاتولوژی و پاتوفیزیولوژی صرع، pitfall‌های تشخیص در صرع، بررسی‌های پاراکلینیک، جنبه‌های روانی - اجتماعی صرع، توان‌بخشی، درمان دارویی، فارماکولوژی بالینی در صرع، صرع اطفال، سایکولوژی و صرع، درمان جراحی، داروهای ضد تشنج، روش‌های پیشگیری از صرع، کاربردهای MEG در صرع، صرع super status، صرع و تغذیه، تشخیص و درمان صرع در بخشهای مراقبت ویژه و گزارش موارد آموزنده و جالب عنوان کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز