خبرگزاری کار ایران

معاون سابق وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایلنا:

استانداردهای زمانی برای ویزیت بیماران رعایت نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۱۲۸۱۴

یک پزشک عمومی نباید در طول یک ساعت بیشتر از ۴ بیمار را ویزیت کند، در حالی که متاسفانه این استانداردهای زمانی در بسیاری از مراکز درمانی رعایت نمی‌شود.

معاون سابق وزارت بهداشت گفت: اگر آموزش‌های لازم برای درمان بیماری‌ها به مردم داده نشود مجبور خواهیم شد، بخش عمده‌ای از هزینه‌ها را صرف توانبخشی افراد کنیم.

فاطمه رخشانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در رابطه با آموزش بیماران در مراکز درمانی، تاکید کرد: آموزش اولین مرحله در سیستم ارائه خدمت محسوب می‌شود به این معنی که بدون آموزش هیچ ارتقایی در بحثسلامت جامعه صورت نخواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه آموزش در مراکز خدمات درمانی نادیده گرفته می‌شود و تنها چیزی که مورد توجه قرار می‌گیرد نسخه‌ای است که برای بیمار در نظر گرفته می‌شود، افزود: حتی بیمه نیز صرفا بابت نسخه پزشک پول پرداخت می‌کند اما به این موضوع که آیا به بیمار آموزشی ارائه شده یا خیر هیچ توجهی نمی‌شود بنابراین یکی از نکات مهم در رابطه با این موضوع به نظارتی برمی‌گردد.

رخشانی ادامه داد: چنانچه نظارتی هم صورت بگیرد تنها محیط فیزیکی کار را در نظر می‌گیرد اما به هیچ وجه نظارتی در خصوص ارتباط بیمار و پزشک وجود ندارد.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: نکته بعدی این است که اساسا ما امر آموزش دهی درست به بیماران و مراجعین را به پرسنل خود آموزش نمی‌دهیم، در صورتی که اگر سیستم ارائه خدمت در صدد ارتقای سلامت جامعه است باید به این نکته اساسی توجه داشته باشد.

وی با تاکیدبر بحثتوانمندسازی بیماران و مردم خاطر نشان کرد: اگر فرد سالم یاد بگیرد که چطور باید سلامت خود را حفظ کند و همچنین فرد بیمار آموزش‌های لازم را در خصوص اینکه چگونه می‌تواند درمان سریعتری دریافت کند و یا اینکه چگونه می‌تواند زندگی سالمی داشته باشد، به طور حتم هزینه‌های جامعه برای درمان بیماری‌ها نیز کمتر خواهد شد.

رخشانی یادآور شد: به عنوان مثال در سایر کشور‌ها اگر فردی دچار بیماری دیابت شود، بیمه بخشی از پولی که برای درمان این فرد در نظر می‌گیرد را به آموزش بیمار اختصاص می‌دهد زیرا اگر بیمار دیابتی یاد بگیرد که چگونه باید از خود مراقبت کند، در آینده دچار مشکلات ناشی از عوارض دیابت مانند از دست دادن بینایی و یا قطع پا نخواهد شد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: چنانچه آموزش‌های لازم برای درمان بیماری‌ها به مردم داده نشود مجبور خواهیم شد بخش عمده‌ای از هزینه‌ها را صرف توانبخشی افراد کنیم.

وی با بیان اینکه اکنون با آموزشی که باید در خدمات درمانی خصوصی و دولتی به بیماران ارائه شود فاصله زیادی داریم، ‌اظهار داشت: به مرور زمان این وظیفه به دست فراموشی سپرده شده چرا که جامعه به آن توجه نمی‌کند؛ به این معنی که هم مردم فراموش کرده‌اند که وظیفه مراکز درمانی این است که به بیماران آموزش دهد ازهمین رو از مراکز درمانی چنین چیزی را درخواست نمی‌کنند و هم متخصصین توجهی به این موضوع ندارند.

رخشانی با اشاره به استانداردهای زمانی که برای ویزیت بیماران وجود دارد، خاطرنشان کرد: براساس استاندارد جهانی حداقل زمانی که پزشک عمومی باید صرف معاینه بیمار کند ۲۰ دقیقه است و ما در کشور خودمان نیز تعیین کردیم که یک پزشک عمومی نباید در طول یک ساعت بیشتر از ۴ بیمار را ویزیت کند، در حالی که متاسفانه این استانداردهای زمانی در بسیاری از مراکز درمانی رعایت نمی‌شود.

به گفته وی زمان مشخصی که برای ویزیت هر بیمار تعیین می‌شود به این منظور است که بیمار به خوبی مورد معاینه قرار گیرد و آموزش درستی را در خصوص بیماری خود دریافت کند.

وی تصریح کرد: تا زمانی که بر روی این مسائل نظارت خاصی صورت نمی‌گیرد، با استانداردی که باید در خصوص آموزش بیماران در کشور وجود داشته باشد فاصله زیادی خواهیم داشت.

این استاد دانشگاه همچنین با تاکید بر نقش مهم دستگاههای نظارتی بر این موضوع، ‌گفت: اگر در بحثنظارتی به این قضیه توجه شود، درصد قابل توجهی از مشکلات حل خواهد شد.

رخشانی افزود: در خصوص پوشش بیمه‌ای نیز آموزش باید به عنوان بخشی از ارائه خدمت توسط بیمه مورد توجه قرار گیرد که البته منظور ما این نیست که برای آموزش باید پول اختصاصی داده شود.

وی با بیان اینکه هزینه زیادی برای طرح تحول نظام سلامت در نظر گرفته شده است، گفت: اگر از کل اعتبار در نظر گرفته شده برای طرح تحول نظام سلامت تنها یک درصد را به آموزش بیماران اختصاص دهیم آینده سلامت مردم بسیار بهتر از زمانی خواهد بود که این اعتبار را صرف پرداخت هزینه‌های درمانی کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز