خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران:

بیمارستان‌ها هزینه‌های خون را پرداخت نمی‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۹۷۷۵۵

بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ما عادت کرده‌اند که خون رایگان دریافت کنند و حاضر نیستند، هزینه‌های آن را پرداخت کنند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: به همت بیش از دو میلیون اهدا کننده خون در کشور، امروز از این منظر جزء کشورهای بی‌نیاز به واردات و خودکفا هستیم.

به گزارش ایلنا، علی اکبر پورفتح الله اظهار داشت: امسال چهلمین سالگرد تأسیس سازمان انتقال خون را جشن گرفتیم و اکنون در آغاز ورود به دهه پنجم حداقل ۱۲محصول را از خون تهیه می‌کنیم که با استانداردهای جهانی برابر است.

وی افزود: از پلاسمای مازاد خون نیز هشت محصول تهیه می‌شود که مورد نیاز بیماران هموفیلی و تالاسمی است و با تدابیر اتخاذ شده، سالانه ۱۵۰ هزار لیتر پلاسما ذخیره می‌شود که معادل ۴۷ میلیارد تومان صرفه جویی ارزی در بخش داروست و در نظر داریم با تفاهمنامه‌ای که با سازمان نظام پزشکی به امضا رسیده، به سمت جانشین کردن محصولات نوین خونی به جای پلاسما گام برداریم.

پورفتح اله گفت: در حال حاضر به ازای هر هزار نفر ۲۷ واحد خون داریم و امیدواریم این رقم در پایان دهه پنجم به ۳۷ واحد برسد، با این حال به لطف مردم فهیم و خوب کشورمان ۵۰۰ هزار اهدا کننده مستمر خون داریم که ۵/۲ برابر سایر کشورهای در حال توسعه دنیاست.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه متأسفانه در بحثاقتصاد خون، بیمه‌های ما اقتصادی نمی‌اندیشند، اظهار داشت: در دنیا و کشورهای توسعه یافته، خون یک کالای بسیار با ارزش و پر اهمیت است و این محصول به صورت رایگان در اختیار مراکز درمانی قرار نمی‌گیرد. به عنوان نمونه قیمت هر یک واحد گلبول قرمز در اروپا و آمریکای شمالی رقمی بین ۱۲۰ تا ۲۲۰ یورو قیمت گذاری می‌شود.

پورفتح اله ادامه داد: دلیل این امر هم این است که بیمه‌ها در آن کشور‌ها به فکر کم کردن هزینه‌های پرداختی به بیماران و درآمد بیشتر هستند. در اروپا و آمریکا گلبول سفید را از خون جدا می‌کنند و این امر سبب کاهش ۲/۱تخت روز اقامت بیمار در مرکز درمانی می‌شود و بیمه‌ها روی همین عدد حساب کرده و به مراکز درمانی می‌گویند ما واحد خون جداسازی نشده را قبول نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه موضوع پلاکت‌ها در دنیا جزو بحرانهای اصلی بحثخون است، اظهار داشت: علت این امر رایج شدن سرطان‌ها و پیر شدن سن جوامع پیشرفته است و افراد سالمند استعداد بیشتری در مبتلا شدن به سرطان‌ها دارند. در کشور ما نیز متأسفانه مصرف پلاکت از ۳۰۰ هزار واحد در شش سال گذشته به بیش از یک میلیون واحد در سالهای اخیر رسیده که این امر خوب نیست.

پورفتح اله تصریح کرد: ما مصرانه می‌گوییم ورود بیمه به چرخه فعالیت‌های انتقال خون یک بازی برد برد است و خواستار این نیستیم که هزینه‌ای به مردم تحمیل شود؛ زیرا بیمه‌ها با قبول هزینه تولید محصولات نوین خونی، هزینه‌های پرداختی به درمان را کاهش می‌دهند، مردم از محصولات با کیفیت تری استفاده می‌کنند و طول درمان آنها کاهش می‌یابد و سازمان انتقال خون نیز با جدیت امکانات به روز‌تر محصولات بهتر را تولید می‌کند.

وی با بیان اینکه متأسفانه شاخص انتقال خون خودی در کشور صفر است، گفت: بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ما عادت کرده‌اند که خون رایگان دریافت کنند و حاضر نیستند، هزینه‌های آن را پرداخت کنند و جالب اینجاست که مردم به رایگان خون اهدا می‌کنند، همکاران ما نیز بدون چشم داشت وسایل مورد نیاز را بکار می‌گیرند اما در پایان این بیمارستان‌ها هستند که پول مثلا سرنگ تزریق خون مصرفی را نیز از بیمار می‌گیرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز