خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشتی وزیر بهداشت:

سالانه ۱۲۰ هزار سقط جنین غیر قانونی در کشور انجام می‌شود

کد خبر : ۱۸۶۲۲۴

«۳۲ درصد جمعیت کشور در سن ۲۰ تا ۳۴ سالگی و در زمان کار و ازدواج هستند و یکی از مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد کاهش نرخ باروری است.»

معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: سالانه ۲۲۰ هزار سقط جنین در کشور انجام می‌شود که ۱۲۰ هزار مورد از آن غیرقانونی است که مسائل اقتصادی و تداخل فرزندآوری با تحصیل از دلایل آن عنوان شده است.

به گزارش ایلنا، علی‌اکبر سیاری امروز در همایش روز جهانی جمعیت گفت: روز جهانی جمعیت فرصتی است که به چالش‌ها و مشکلات جمعیتی بپردازیم و سیاست‌های ابلاغی رهبری راهگشای این معضلات است.

وی ادامه داد: اصول کار در وزارت بهداشت عقلانیت، بهره‌گیری از کار کار‌شناسی و جنبه اعتقادی به کار است و این در حالی است که سالی یک میلیون نفر طی صد سال گذشته به جمعیت افزوده شده و روند مرگ رو به کاهش بوده است.

وی با اشاره به جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال به عنوان جمعیت فعال گفت: ۷۰ درصد جمعیت کشور را جمعیت فعال تشکیل می‌دهد و در واقع ما دوران طلایی جمعیت را داریم و هنر ما این است این جمعیت را در جهت توسعه کشور به کار بگریم.

سیاری ادامه داد: ۳۲ درصد جمعیت کشور در سن ۲۰ تا ۳۴ سالگی و در زمان کار و ازدواج هستند و یکی از مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد کاهش نرخ باروری است چرا که در دهه ۶۰ هر خانواده ۶/۸ فرزند داشت که اکنون به ۱/۸ رسیده است.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت افزود: بیش از ۱۱ میلیون نفر در کشور در سن ازدواجند و ازدواج نکرده‌اند و از طرفی سن ازدواج نیز بالا رفته است به طوری که در مردان ۲۶.۷ و در زنان ۲۳/۴ است.

وی با اشاره به کاهش آمار ازدواج در بین سال‌های ۸۵ تا ۹۲ ادامه داد: این در حالی است که سیاست‌های ابلاغی بر تسهیل ازدواج و فرزندآوری تأکید دارد و یکی از عوامل عدم ازدواج، بیکاری است به طوری که ۲۰ تا ۲۵ درصد از جمعیت جوان بیکار هستند.

سیاری ادامه داد: اگر در ساختار فعلی ۱۰ درصد طلاق کاهش پیدا کند نرخ باروری ۱/۸۵ می‌شود و اگر ۱۰ درصد از جوانان ازدواج کنند نرخ باروری ۲/۶ می‌شود.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: توانمندسازی جوانان برای هنجارهای مفید فرزندآوری جزو ارزش‌های ماست و این اقناعی است البته جز تصمیمات شخصی است که افراد می‌گیرند و باید مهارت‌های لازم را به آن‌ها یاد داد به طوری که ۱۲ میلیون دانش‌آموز و ۴ میلیون دانشجو در سطح کشور وجود دارد.

وی از افزایش روند طلاق بین سال‌های ۸۵ تا ۹۲ خبر داد و گفت: از ۸۰۰ هزار واقعه ازدواج که سالانه ثبت می‌شود ۲۰ درصد به طلاق منجر می‌شود که ۵۰ درصد آن‌ها در ۵ سال اول زندگی رخ می‌دهد.

سیاری فقر و اختلافات مالی، اعتیاد، ازدواج تحمیلی و عدم تفاهم را از دلایل افزایش طلاق در کشور دانست و گفت: ۳ عامل سازگاری، معیشت و سلامتی باعثتحکیم ازدواج می‌شوند.

وی بر انجام مشاوره قبل از ازدواج برای توانمند شدن زوجین و تصمیم به فرزندآوری تأکید کرد و گفت: ۲۸ درصد زوجین تک فرزند هستند و بین ازدواج تا فرزند اول ۳/۵ سال، بین فرزند اول و دوم ۵/۵ سال فاصله می‌گذارند که باید اصلاح شود.

وی با اشاره به وجود ۳ میلیون زوج نابارور در کشور گفت: این را هم باید دانست که اگر زنان زیر ۱۸ سال باردار شوند خطر مرگ در آن‌ها افزایش می‌یابد، بارداری بالای ۳۵ سال ۲۷ درصد، بارداری ناخواسته ۲۱ درصد، بیش از ۴ فرزند ۱۸ درصد و فاصله بارداری کمتر از دو سال خطر مرگ را ۳۴ درصد افزایش می‌دهد.

وی گفت: در چنین شرایطی برخی افراطیون می‌گویند کاری به خطرات و پیشگیری نداشته باشیم در حالی که خطرات را متوجه نیستند و این موضوع باعثافزایش سقط می‌شود و مادران باید ۸ بار در طول بارداری مراقبت شوند.

سیاری گفت: مراقبت‌های قبل و حین بارداری و تسهیلات ماما در پایان بارداری از جمله اقداماتی است به صورت رایگان در نظر گرفته شده و بهتر است مکمل‌های دارویی مثل قرص آهن نیز به صورت رایگان داده شود.

سیاری از مشارکت وزارت رفاه برای انجام خدمات مشاوره ژنتیک در کشور خبر داد و گفت: ۳ درصد از افراد جامعه ممکن است مشکلات ژنتیک داشته باشند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت در مورد آمار سقط در کشور گفت: ۲۲۰ هزار سقط جنین در سال انجام می‌شود که ۱۲۰ هزار سقط غیرقانونی است. مسائل اقتصادی و تداخل فرزندآوری با تحصیل از دلایل سقط عنوان شده که باید راهی برای آن پیدا کرد.

سیاری تصریح کرد: روزانه ۸ نفر بر اثر اعتیاد در کشور فوت می‌کنند، ۵۵ درصد از والدین از اعتیاد فرزند خود بی‌خبرند، ۵۸ درصد از معتادان در سن کمتر از ۳۵ سالگی و ۱۴ درصد در بین سن ۱۵ تا ۱۹ سالگی به سر می‌برند و اعتیاد یکی از دلایل عدم فرزندآوری عنوان شده است.

وی گفت: امیدواریم بتوانیم نرخ باروری را به بالای ۲/۱ برسانیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز