خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن ژنتیک ایران:

بنیاد ژنتیک در تهران راه‌اندازی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۶۸۵۶۳

درصد قابل توجهی از بیماری‌های ژنتیکی ناشی از ازدواج‌های فامیلی است که متأسفانه همچنان در کشور خصوصاً در مناطق روستایی بسیار شایع است.

بنیاد ژنتیک تهران در راستای کمک به پیشگیری و درمان بیماری‌های ژنتیکی به همت انجمن ژنتیک ایران و همکاری بهزیستی تهران راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی انجمن ژنتیک ایران، مختار جلالی جواران، رئیس انجمن ژنتیک ایران با اعلام این مطلب گفت: با توجه به وجود حدود دو هزار بیماری با منشاء ژنتیکی که درد و رنج فراوانی به بیماران و خانواده‌های آن‌ها و هزینه‌های سنگینی را به جامعه تحمیل می‌کند، انجمن ژنتیک در راستای کمک به کاهش آلام بیماران با حمایت و همکاری بهزیستی استان تهران اقدام به راه‌اندازی بنیاد ژنتیک تهران کرده است.

مراسم افتتاحیه‌ این بنیاد، سوم خرداد همزمان با افتتاح نخستین کنگره بین‌المللی و سیزدهمین کنگره ژنتیک ایران با حضور جمعی از مسئولان کشوری، اساتید و محققان داخلی و خارجی در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بنیاد ژنتیک در بدو تأسیس عمدتاً در زمینه مشاوره و فرهنگ‌سازی در زمینه پیشگیری از بیماری‌های ژنتیک فعالیت خواهد داشت و در ادامه با تأمین تجهیزات آزمایشگاهی لازم در زمینه تشخیص پیش از تولد بیماری‌های ژنتیکی و نهایتاً درمان بیماران به مردم خصوصا اقشار محروم جامعه ارائه خدمت خواهد کرد.

جلالی تصریح کرد: هدف بنیاد، توسعه فعالیت‌ها به سراسر کشور است، خصوصاً اینکه انجمن ژنتیک ایران حتی در دور‌ترین شهرهای کشور نیز اعضایی دارد که می‌توانند برنامه‌های بنیاد ژنتیک را در اقصی نقاط ایران اجرایی کنند؛ با این حال با توجه به حمایت سازمان بهزیستی استان تهران و روند طولانی‌تر کسب مجوز فعالیت در سطح ملی در بدو تاسیس بنیاد بر تهران متمرکز شده‌ایم.

وی با اشاره به خیریه بودن بنیاد از عموم مردم خصوصاً خیران دعوت کرد با کمک به بنیاد ژنتیک صالحات باقیاتی برای خود به یادگار بگذارند.

فروزنده محجوبی، عضو هیات مدیره انجمن ژنتیک نیز که پیگیری امور مربوط به راه‌اندازی بنیاد ژنتیک را عهده‌دار بوده است، اظهار داشت: بنیاد ژنتیک در حوزه آموزش ژنتیک از سطح عموم جامعه تا پزشکان و متخصصان این حوزه، ارائه مشاوره‌های ژنتیک و خدمات آزمایشگاهی در زمینه بیماری‌های مادرزادی و ارائه درمان‌های مناسب به مبتلایان فعالیت خواهد داشت.

عضو هیأت امنای بنیاد ژنتیک تهران خاطرنشان کرد: از آنجا که بنیاد، موسسه‌ای خیریه و متکی به کمک‌های مردمی است از هر گونه کمک و حمایت مالی و معنوی هموطنان به بنیاد در راستای کمک به گروه‌های نیازمند خصوصاً محرومان جامعه استقبال می‌کنیم.

رئیس شاخه ژنتیک انسانی انجمن ژنتیک ایران با ابراز تأسف از شیوع نسبتاً بالای بیماری‌های مادرزادی در کشور اظهار داشت: درصد قابل توجهی از بیماری‌های ژنتیکی ناشی از ازدواج‌های فامیلی است که متأسفانه همچنان در کشور خصوصاً در مناطق روستایی بسیار شایع است.

وی گفت: یکی از برنامه‌های محوری بنیاد در حوزه اطلاع‌رسانی؛ آشنا کردن خانواده‌ها و جوانان با خطرات ازدواج‌های فامیلی به ویژه در خانواده‌های دارای فرزندان بیمار و حداقل ترغیب خانواده‌ها به شناسایی ناقلان ژن بیماری در بین اعضا و پیشگیری از ازدواج فامیلی آن‌ها یا تشویق به استفاده از روش‌های تشخیص ژنتیکی پیش از تولد نوزادان است.

وی ابراز امیدواری کرد: با افزایش آگاهی عمومی و توجه به تکنیک‌های تشخیص بیماری‌های ژنتیکی از تولد نوزادان مبتلا به این بیماری‌ها، پیشگیری و زمینه ارائه خدمات درمانی مناسب به عموم بیماران فراهم شود.

نخستین کنگره بین المللی و سیزدهمین کنگره ژنتیک ایران، سوم تا پنجم خرداد در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز