خبرگزاری کار ایران

۳۳ درصد بودجه وزارت بهداشت صرف دارو می‌شود / ضعف نظارت بر نسخ دارویی

asdasd
کد خبر : ۱۶۶۳۴۰

در شرایطی که در کشور میوه‌های متنوع و قابل دسترس می‌تواند جایگزین مناسبی برای اینگونه دارو‌ها باشد و حتی هموطنان با وجود مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها، مجدد اقدام به خوردن داروهای ویتامین می‌کنند.

عضو هیئت مدیره جامعه جراحان ایران، ضعف در نظارت و کنترل دقیق و جدی بر نسخ دارویی را یکی از علل مصرف بی‌رویه و نادرست دارو در کشور دانست که موجب صرف هزینه‌های فراوان و بودجه‌های کلان بهداشت و درمان می‌شود.

به گزارش ایلنا، " کاظم عباسیون " با بیان این مطلب که براساس اعلام وزارت بهداشت، حدود ۳۳ درصد از بودجه تخصیص داده شده به این وزارتخانه برای تامین داروی مورد نیاز هموطنان هزینه شده است گفت: اگر به خانواده‌های ایرانی اعلام عمومی شود که داروهای مصرف نشده در منزل را جمع‌آوری کرده تحویل دهند، بدون شک می‌توان کوهی از دارو ساخت.

وی افزود: اگر دفترچه‌های بیمه هموطنان بررسی آماری شود مشاهده خواهیم کرد، بیمار برای عارضه‌‌ای مشخص مراجعه کرده اما متاسفانه چندین قلم داروی متنوع تجویز شده که شاید درصد قابل توجهی از آن برای وی ضرورت نداشته و در هنگام مصرف فقط یک یا دو قلم استفاده شود و بقیه تجویز‌ها به عنوان داروی مصرف نشده در منازل انبار می‌شود.

دبیر اجرایی سی و هشتمین کنگره جامعه جراحان ایران با اشاره به اینکه به طور معمول در اغلب نقاط دنیا نسخه‌های پزشکان بین یک تا سه قلم دارو را شامل می‌شود، تاکید کرد: تجویز داروهای متعدد، هفت قلم داروی مختلف و یا دو نسخه متفاوت پشت سر هم در بسیاری از نقاط دنیا مرسوم نیست و به طور جدی با آن برخورد می‌شود از اینرو باید نمایندگان پزشکان، مدیران وزارت بهداشت و حتی داروسازی‌های کشور گرد هم جمع شوند و یک الگوی تمیز، علمی و مناسب تعریف و به صورت دستورالعمل اجراء کنند.

عباسیون گفت: در این میان مصرف ویتامین‌ها نیز از روندی فزاینده و غیرمنطقی برخوردار است؛ در شرایطی که در کشور میوه‌های متنوع و قابل دسترس می‌تواند جایگزین مناسبی برای اینگونه دارو‌ها باشد و حتی هموطنان با وجود مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها، مجدد اقدام به خوردن داروهای ویتامین می‌کنند.

دبیر اجرایی جامعه جراحان ایران افزود: این روند مناسب و در شأن کشور ما نیست که در گوشه‌ای از ایران بیماری به دلیل نبود آنتی‌بیوتیک ضروری و حیاتی جان خود را از دست بدهد اما برای یک فرد ۸۰ ساله مبتلا به سرطان داروهای جدید و گران‌قیمت تجویز کنیم که شاید طول عمر این بیمار فقط چند روز افزایش احتمالی داشته باشد.

هیئت علمی بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تحریک بیماران سرطانی به اینکه اگر داروی جدید ضد سرطان را مصرف نکنید جان خود را از دست می‌دهید و… با هدف تجویز داروهای گران قیمت که شاید تنها چند درصد جزئی تاثیر داشته باشد، اقدامی غیر اخلاقی است و در برخی اوقات همین تجویز‌ها موجب افزایش میزان تقاضا در کشور و فشار بر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی خواهد شد تا مجبور به واردات داروهای گران قیمت جدید با ارزبری بسیار زیاد شود و نظام دارویی را از تعادل خارج سازد.

این جراح مغز و اعصاب با اشاره به مراکز متعدد تصویربرداری پزشکی از جمله سی‌تی‌اسکن و‌ام. آر. آی در کشور به عنوان تهدیدی بر اقتصاد درمان و معیشت خانواده‌ها افزود: برای مثال فردی با کمردرد و انجام سه مورد‌ام آر آی در یک سال به مطب مراجه می‌کند، پس از معاینه بالینی بیمار، تشخیص نهایی اسپاسم عضلانی بین مهره‌ها است که نیاز به استراحت، فیزیوتراپی استفاده از استخر و… دارد و متاسفانه این تعداد تصویر‌برداری‌ام. آر. آی از بیمار به هیچ عنوان کمکی نکرده است.

عضو هیئت مدیره جامعه جراحان ایران با بیان اینکه باید از امکانات در کشور، صحیح و منطقی استفاده کنیم و بهتراست هزینه خدمات سرپایی بر عهده خانواده باشد، گفت: از این رو افراد برای یک عارضه ساده پزشک خود را چندین بار تغییر نمی‌دهند و اگر قرار شد هزینه واقعی اینگونه خدمات کلینیکی و پاراکیلنیکی را بیمار از جیب خود به طور کامل و با قیمت اصلی و واقعی بپردازد دیگر برای یک کمر درد ساده، چندین مرتبه‌ام. آر. آی نخواهد داشت و تلاش می‌کند که با دقت هزینه ‌کند.

وی تصریح کرد: با این کار پزشکانی که روزانه ۷۰ تا ۸۰ بیمار ویزیت می‌کنند سعی خواهند کرد برای ارتقای کیفی تشخیص و درمان، وقت و دقت بیشتری صرف کنند؛ چون در برابر مراجعات سرپایی و عمومی بیماران تا آخرین لحظه تشخیص و اقدامات درمانی مسئول هستند.

عباسیون افزود: در مقابل این مسئله، باید حداکثر پرداخت‌ها برای بستری در بیمارستان توسط بیمه‌ها و یا بهداشت و درمان کشور انجام شود تا از ضرر و زیان‌های مالی و جانی و آسیب اقتصادی بر پیکر خانواده جلوگیری کرد؛ گاهی به مجرد اینکه یکی از اعضاء خانواده نیاز به بستری و جراحی در بیمارستان پیدا می‌کند، روند تعادل معیشتی خانواده بر هم خورده و حتی به زیر خط فقر خواهند رفت.

دبیر اجرایی سی و هشتمین کنگره سالانه جامعه جراحان ایران، با یادآوری اینکه هر سال در این همایش با برگزاری میزگرد پرسش و پاسخ پیرامون اقتصاد درمان به ابعاد تنگناهای موجود توجه می‌کنیم، گفت: امسال نیز لایه‌های عمیقتری از آسیب‌شناسی بهداشت و درمان با حضور کار‌شناسان خبره، کالبد شکافی خواهد شد.

سی و هشتمین کنگره جامعه جراحان ایران با حضور بیش از ۷۰۰ سخنران و دو هزار جراح و متخصص از ۲۰ تا ۲۴ اردیبهشت ۹۳ در مرکز همایشهای رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز