خبرگزاری کار ایران

در آستانه برپایی بیست و دومین کنگره سالیانه انجمن جراحان کودکان ایران عنوان شد:

جراحی پلاستیک پرطرفدار‌ترین و جراحی کودکان کم طرفدار‌ترین رشته نزد جراحان جوان

asdasd
کد خبر : ۱۶۵۸۳۰

رعایت نشدن تعرفه در رشته جراحی پلاستیک زیبایی و لحاظ کردن حداقل تعرفه برای جراحی کودکان، جراحان جوان را به سمت رشته‌های درآمد زا سوق داده است.

عضو هیات مدیره انجمن جراحان کودکان ایران گفت: در میان رشته‌های جراحی، جراحی پلاستیک زیبایی به دلیل درآمدزا بودن، پرطرفدار‌ترین و رشته جراحی کودکان به دلیل اعمال تعرفه‌های حداقلی از سوی وزارت بهداشت کم طرفدار‌ترین رشته جراحی نزد جراحان جوانی است که در آزمون‌های فوق تخصصی جراحی شرکت می‌کنند.

به گزارش ایلنا، " هوشنگ پورنگ " در آستانه برپایی «بیست و دومین کنگره سالیانه انجمن جراحان کودکان ایران» که از ۲۰ اردیبهشت ماه در مرکز همایش‌های رازی تهران آغاز به کار می‌کند با اعلام این خبر افزود: در یک آزمون تخصصی که چندی پیش با حضور ۷۶ جراح عمومی برگزار شد، ۵۷ نفر برای رشته جراحی پلاستیک زیبایی شرکت کردند و تنها کمتر از ۵ نفر داوطلب شرکت در رشته جراحی کودکان شدند.

وی با اشاره به اینکه دستمزد جراحان پلاستیک برای یک عمل جراحی، میلیون‌ها تومان است، خاطر نشان ساخت: این درحالیست که دستمزد یک جراح کودکان برای سخت‌ترین عمل جراحی بر اساس تعرفه درمانی «۲۹ کا»(۲۹۰ هزار تومان) تعیین شده است.

پورنگ، تعهدهای نامعقول خدمتی و حمایت ناکافی مسئولان مربوط را از دیگر موانع گرایش جراحان جوان به رشته جراحی کودکان عنوان کرد و گفت: مجموعه عوامل فوق سبب شده، حتی عده‌ای هم که به دلیل علاقه، این رشته را انتخاب می‌کنند در نیمه راه انصراف داده به سراغ دیگر رشته‌های جراحی بروند.

وی با اشاره به اینکه جراحان کودکان در کشور از توانمندی مناسبی برخوردارند تا جایی که نتایج جراحی‌های سخت توسط آن‌ها در حد استانداردهای بین المللی است، اظهار داشت: مهم‌ترین مشکل کنونی در زمینه جراحی کودکان، کمبود نیروی انسانی است.

دبیر برد جراحی کودکان با ابراز نگرانی از اینکه در صورت رفع نشدن این موانع در آینده با بحران کمبود جراح کودکان در کشور
رو برو خواهیم شد، تصریح کرد: مجموعه شرایط فوق سبب شده، تعداد فارغ التحصیلان رشته جراحی کودکان به چند نفر در سال تقلیل یافته که با توجه به اینکه فقط در تهران چهار مرکز تخصصی جراحی کودکان داریم با کمبود دستیار در این رشته رو برو خواهیم شد.

وی تصریح کرد: هم اینک چهار بیمارستان دولتی شامل حضرت علی اصغر، مفید، بهرامی و مرکز طبی کودکان جزو بیمارستان‌های دانشگاهی هستند که نقش آموزشی و تربیت نیروی متخصص را برعهده دارند، اما به دلیل کمبود نیرو با بازنشستگی جراحان کودکان این مراکز موافقت نمی‌شود.

پورنگ با تاکید بر اینکه رشته جراحی کودکان جزو رشته‌های تخصصی است که با وجود جوان بودن جمعیت کشور و اینکه ۴۰ درصد جمعیت کشور را افراد زیر ۱۸ سال تشکیل می‌دهند، نیاز به آن روز به روز افزایش می‌یابد، ادامه داد: طبق آمارهای موجود هم اینک در کشور۸۰ پزشک جراح کودک وجود دارد که از این تعداد ۲۵ نفر در تهران ساکنند و در بسیاری از استان‌های کشور اصلا جراح کودک وجود ندارد.

وی گفت: با توجه به اینکه هم اینک بسیاری از این افراد در حال بازنشسته شدن هستند، آمار واقعی جراحان کودکان در کشور از این تعداد نیزکمتر خواهد شد.

عضو هیات مدیره انجمن جراحان کودکان ایران با اشاره به اینکه انجمن جراحان کودکان برای حل این معضلات راهکارهای عملی دارد، اظهار داشت: با وجود درخواست وقت ملاقات از وزیر بهداشت برای طرح این معضلات و ارایه پیشنهادهای عملی و کار‌شناسی، هنوز طی ۹ ماه اخیر این ملاقات رخ نداده است که امید می‌رود با موافقت شخص وزیر، فرصت ارایه راهکارهای مذکور هر چه سریع‌تر میسر شود.

وی همچنین از برپایی «بیست و دومین کنگره سالیانه انجمن جراحان کودکان» طی روزهای ۲۰ تا ۲۲ اردیبهشت ماه امسال در مرکز همایش‌های رازی تهران خبر داد و گفت: این کنگره با محوریت بیماری‌های تکاملی و اکتسابی روده بزرگ(کولورکتال) در کودکان برگزار می‌شود.

پورنگ افزود: دراین کنگره در کنار پرداختن به مباحثی از قبیل آپاندیسیت در کودکان، پولیپ‌ها و ناهنجاری‌های ناحیه روده بزرگ از
بدو تولد، خونریزی‌های قسمت تحتانی دستگاه گوارش در کودکان و… معضلات مربوط به کمبود تعداد متخصصان کودکان در کشور، پایین بودن تعرفه‌های درمانی و دیگر مسایل صنفی مربوط به جراحان کودکان نیز مورد بحثو بررسی قرار می‌گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز