خبرگزاری کار ایران

مدیر منطقه سازمان جهانی بهداشت بیان کرد:

توجه ویژه به کارگران به عنوان گروه هدف سیاستگذاری سلامت

asdasd
کد خبر : ۱۶۳۴۷۵

«سازمان جهانی بهداشت به شدت بر این باور است که نیروی کار سالم برای دستیابی توسعه پایدار اجتماعی و اقتصادی در تمام سطوح حیاتی است و نیروی کار یک گروه کلیدی هدف برای سیاستگذاری سلامت است.»

مدیر منطقه سازمان جهانی بهداشت گفت: به نیروی کار به عنوان یک گروه کلیدی هدف برای سیاستگذاری سلامت باید توجه شود.

به گزارش ایلنا، اعلاء الوان امروز در پیام ویدئویی خود به نخستین کنفرانس بین‌المللی سلامت نیروی کار در سمنان اظهار داشت: سازمان جهانی بهداشت به شدت بر این باور است که نیروی کار سالم برای دستیابی توسعه پایدار اجتماعی و اقتصادی در تمام سطوح حیاتی است و نیروی کار یک گروه کلیدی هدف برای سیاستگذاری سلامت است.

وی گفت: محل کار یک نقطه ورود مهم و یک فضای مناسب برای مداخلات بهداشت عمومی در نظر گرفته می‌شود؛ علی‌رغم اینکه بیانیه آلماتا در زمینه مراقبت بهداشت اولیه در آن خواستار شده که خدمات بهداشتی تا حد امکان منطبق بر محل کار و زندگی مردم باشد؛ اما مناسب بودن محل کار در مورد تحقق چنین امر مهمی غالبا مورد چشم‌پوشی قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول در سازمان بهداشت جهانی افزود: به علت برخی عوامل و شرایط ما تاکنون نتوانسته‌ایم به وضعیت مطلوب برسیم؛ این چالش به خاطر تخصیص منابع به اولویت‌های بهداشتی دیگر، عدم آگاهی کافی سیاستگذاران در زمینه این موضوع، هماهنگی نامناسب بین بخشی و نبود پرسنل بهداشتی آموزشی دیده می‌شود.

مدیر منطقه سازمان جهانی بهداشت افزود: همچنین باید به پیچیدگی زیاد در زمینه تخصیص منابع برای ارائه خدمات بهداشتی مورد نیاز برای تعداد رو به رشد افرادی که در بخش‌های غیررسمی کار می‌کنند، نیز پرداخته شود؛ در سال‌های اخیر، ما شاهد افزایش چشمگیر پرداختن به موضوع سلامت حرفه‌ای در میان کشورهای عضو، خصوصا بعد از تایید در مجمع عمومی سازمان جهانی بهداشت، هستیم.

این مسئول ادامه داد: برنامه اجرایی جهانی در زمینه سلامت کارگران یک رویکرد کلی‌نگر در زمینه بهداشت عمومی را به وجود آورده که سلامت حرفه‌ای و ایمنی با ارتقا و حفاظت از سلامت را ادغام می‌کند و هدف آن توجه به کارگران، خانواده‌ها و جوامع است.

مدیر منطقه سازمان جهانی بهداشت افزود: این برنامه همچنان به عوامل اجتماعی موثر بر سلامت می‌پردازد و خدمات بهداشتی متناسب با نیازهای خاص نیروهای کار را فراهم می‌آورد و همچنین تاکید بیشتری را روی حمایت و ارتقای سلامت نیروهای کار و گروه‌های آسیب‌پذیر دیگر دارد.

وی تصریح کرد: کنفرانس جهانی سازمان جهانی بهداشت با موضوع سلامت و کار به سلامت حرفه‌ای در مراقبت بهداشت اولیه می‌پردازد و یک قدم مهم دیگر در جهت تدوین یک نقشه راه برای ارائه بهداشت حرفه‌ای در بافت مراقبت بهداشت اولیه را ترسیم می‌کند.

مدیر منطقه سازمان جهانی بهداشت گفت: یکی از برنامه‌های ابتکاری اما چالش‌برانگیز که فرصت‌هایی برای سلامت کارگران به وجود آورده است، برنامه رو به تکامل پوشش برای دسترسی به پوشش همگانی سلامت بوده که بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: خدمات یک‌پارچه سلامت با تمرکز بر مردم، کار‌شناسان سلامت حرفه‌ای و نظام سلامت را گرد هم می‌آورد تا به بررسی این چالش و تدوین مدل‌ها باشد؛ گردهمایی حاضر به نحوی که همه نیروهای کار خصوصا آنهایی که در معرض بیشترین خطر و نیاز هستند، از ارائه مراقبت بهداشتی بهره‌مند شوند، بسیار مهم است.

مدیر منطقه سازمان جهانی بهداشت افزود: خوشبختانه ما در منطقه مدیترانه شرقی، یک مدل الهام‌بخش ایرانی داریم؛ عبارت از ادغام سلامت حرفه‌ای در مراقبت‌های بهداشت اولیه بوده و لازم است از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در این‌باره تشکر و اعلام کنم که این تجربه در حال بازبینی توسط گروه‌های بین‌بخشی مرکب از کار‌شناسان بین‌المللی و منطقه‌ای است.

این مسئول ادامه داد: بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری‌های محیط کار در ارتباط است؛ بیانیه سیاسی مجمع عمومی سازمان ملل در ارتباط با بیماری‌های غیرواگیر و برنامه اجرایی جهانی سازمان جهانی بهداشت برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر برای سال‌های اخیر فرصت‌هایی را برای تقویت تلاش‌ها به منظور پرداختن به بیماری‌های غیرواگیر میان کارگران و خانواده‌های آن‌ها در محل کار به وجود می‌آورد.

وی تصریح کرد: امیدوارم این رویداد مهم علمی، شواهدی را در جهت فراهم آوردن بهترین مداخلات برای ارتقای پوشش خدمات سلامت نیروی کار به ارمغان آورد؛ امیدورام نتایج و رهنمودهای این اجلاس، در جلسات عالی هم‌اندیشی منطقه‌ای طی امسال مورد بحثو تبادل نظر قرار گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز