خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خبر داد؛

ابتلای ۱۱ هزار نفر به سل در سال گذشته

asdasd
کد خبر : ۱۵۳۰۶۳

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از هر ۱۰۰هزار نفر جمعیت ۱۴۰ مورد ابتلا به سل داشتیم اما اکنون به ۱۴ مورد رسیده است.

ایلنا: رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: سال گذشته ده هزار ۹۸۷ بیمار مبتلا به سل را شناسایی و تحت درمان قرار دادیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ " محمد مهدی گویا " در نشست خبری برنامه‌های حوزه بهداشت که امروز دروزرات بهداشت برگزار شد، با اشاره به روز جهانی سل؛ ۴ فروردین ماه، گفت: قرار است تا سال ۲۰۵۰ سل در دنیا حذف شود، افزود: منظور از حذف سل این است که به میزان هر ۱ میلیون جمعیت فقط یک نفر به سل مبتلا شود.

وی با اشاره به اینکه بیماری سل در یک مریض دیابتی ۴ برابر یک فرد عادی است، افزود: مطالعه نشان داده است افرادی که سیگار و دخانیات مصرف می‌کنند دو برابر افراد عادی به سل مبتلا می‌شوند.

گویا با بیان اینکه یکی از بیماریهای که بعد ازپیروزی انقلاب اسلامی بسیار مورد توجه قرار گرفت بیماری سل بود، افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از هر ۱۰۰هزار نفر جمعیت ۱۴۰ مورد ابتلا به سل داشتیم اما اکنون به ۱۴ مورد رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: در طول ۲۱ سال گذشته میزان بروز سل در کشور ۳۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

گویا با اشاره به اینکه مرگ و میر ناشی از سل در ۲۱ سال گذشته ۳۶ درصد کاهش پیدا کرده است، افزود: از مهم‌ترین کارهایی که در طول این سال‌ها در مورد بیماری سل انجام داده‌ایم این است که تشخیص و درمان این بیماری به صورت رایگان انجام می‌شده است. و همچنین کنترل بیماری سل را در برنامه مراقبتهای بهداشتی اولیه ادغام کردیم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه آزمایشگاههای تشخیص بیماری سل را به حداکثر نیاز کشور رسانیدم، افزود: در حال حاضر ۴۸۷ آزمایشگاه در بخش دولتی داریم که آزمایشهای ساده سل را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: ۴۸ آزمایشگاه با قدرت تشخیص پیشرفته‌تر در مراکز استان‌ها راه اندازی کرده‌ایم و همچنین ۸ آزمایشگاه فوق پیشرفته در شهرهای مهم کشور که یا شیوع بیماری در آنجا بالا بوده یا دسترسی سایر استان‌ها به آنجا می‌سر‌تر بوده است، راه اندازی کردیم.

گویا بابیان اینکه مدرن‌ترین تجهیزات را برای تشخیص بیماری سل فراهم کردیم، افزود: قبل از این باید برای نوع سل و نوع دارویی که مصرف می‌شد دوماه باید صبر می‌کردیم اما اکنون با امکانی که فراهم شده است این کار در ظرف دو ساعت انجام می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز