خبرگزاری کار ایران

دسترسی ۴ میلیون کاربر به سامانه مدیریت بازرسی سلامت محیط و کار

کد خبر : ۱۴۶۶۹۸

هر فردی در هر نقطه کشور می‌تواند از وضعیت مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی به عنوان مثال رستوران‌ها، هتل‌ها و سایر محیط‌ها مطلع شده و مختار به انتخاب و خرید موادغذایی و یا صرف غذا در رستوران خاص باشد.

ایلنا: مدیر سامانه جامع مدیریت بازرسی سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از انجام ۷۰ فرآیند کاری در این سامانه و دسترسی ۸ هزار بازرس و ۴ میلیون کاربر به این سامانه خبر داد.

به گزارش ایلنا، بهزاد بیگلو گفت: این سامانه پس از مطالعات گسترده در فرآیندهای متعدد اجرایی بهداشت محیط، بهداشت حرفه‌ای و طب کار در کلیه سطوح(از سطح خانه بهداشت تا وزارتخانه) توسط مرکز سلامت محیط و کار طراحی و نهایتاً در سال ۱۳۹۱ تحت آدرس:http: / / samanehjmb. behdasht. gov. irمستقر و توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور به مورد اجرا گذاشته شد.

وی افزود: این سامانه بیش از ۷۰ فرآیند کاری مرکز سلامت محیط و کار را در سطوح مختلف تحت پوشش قرارداده و دارای قابلیت‌های عمل کردی بسیار خوبی است.

بیگلو ادامه داد: از اهداف کلی طراحی و تهیه این سامانه می‌توان، صرفه جویی در هزینه‌های خرید تجهیزات اداری، چاپ و تکثیر فرم‌ها، چک لیست‌های بازرسی، دفا‌تر ثبت عملکرد‌ها، مدیریت زمان در انجام فعالیتهای بازرسی، دستیابی سریع به اطلاعات بازرسی واحدهای مورد بازرسی توسط ۸۰۰۰ بازرس بهداشت محیط و حرفه‌ای کشور و گردش سریع این اطلاعات بازرسی به منظور تحلیل و ارزیابی و تصمیم گیری و مداخله به موقع در راستای تامین سلامت عمومی است.

مدیر سامانه جامع مدیریت بازرسی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، بخشهای متعدد سامانه را چنین توضیح داد: بخش مدیریت پرسنلی و کاربران سامانه که در این بخش اطلاعات کاملی از تمامی بهورزان خانه‌های بهداشت، کار‌شناسان بهداشت محیط وحرفه‌ای، سرپرستان مراکز بهداشتی درمانی، روسای مراکز بهداشت، معاونان بهداشتی دانشگاه‌ها و کار‌شناسان ستاد وزارتخانه که کاربران درون سازمانی سامانه خواهند بود که بالغ بر ۴۵۰۰۰ نفر هستند.

وی افزود: عده‌ای دیگر از کاربران برون سازمانی سامانه هستند که از مدیران شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی، کارفرمایان و صاحبان صنایع و کارخانجات و کارگاه‌ها و در ‌‌نهایت متصدیان مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی در سراسر کشور خواهند بود که بالغ بر ۴ میلیون نفر هستند.

بیگلو ادامه داد: بخش واحدهای مورد بازرسی در سطح کشور که در این بخش اطلاعات عمومی و بازرسی تمامی صنایع، کارخانجات و کارگاه‌ها، مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی، منابع آب(چاه‌ها و چشمه‌ها و…) و شبکه‌های توزیع آب آشامیدنی و نیز نتایج کنترل کیفی آب آشامیدنی تمامی اجتماعات اعم از شهری و روستایی که توسط بازرسان بهداشت محیط و حرفه‌ای کشور مورد بازرسی قرار می‌گیرند ثبت و به منظور تحلیل و آنالیز داده‌ها و تدوین برنامه‌های عملیاتی جهت تامین سلامت عمومی در اختیار سطوح مختلف مدیریتی قرار می‌گیرند.

وی بیان داشت: بخش مردمی سامانه که در این بخش اطلاعات ۳ بازرسی اخیر وزارت بهداشت از کلیه مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی که به صورت شاخصهای کیفی(مطلوب، مطابق و یا عدم تطابق با استانداردهای وزارت بهداشت) در بستر اینترنت به آدرس http: / / samanehjmb. behdasht. gov. ir / webgis / به صورت لایه‌های اطلاعاتی GIS پهنه بندی می‌شوند و قابل رویت مردمی توسط گوشی‌های موبایل آنهاست.

بیگلو گفت: هر فردی در هر نقطه کشور می‌تواند از وضعیت مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی به عنوان مثال رستوران‌ها، هتل‌ها و سایر محیط‌ها مطلع شده و مختار به انتخاب و خرید موادغذایی و یا صرف غذا در رستوران خاص باشد.

وی در ادامه با اشاره به بخش خود اظهاری و خود کنترلی سامانه گفت: در این بخش سامانه، به ازای هر کارفرما و متصدی مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی یک دسترسی ایجاد شده و صاحب آن مرکز قادر خواهد بود وارد سامانه شده و وضعیت بهداشتی محل کسب خود و یا وضعیت کارگاه و کارخانه خویش چک لیست‌های خود اظهاری ارائه کرده و دائماً وضعیت بازرسی بهداشتی مرکز مورد تصدی خود را از نظر کار‌شناسان بهداشت محیط و حرفه‌ای دیده و با خوداظهاری خود مقایسه و اقدام به کنترل وضعیت بهداشتی مرکز خود کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز