خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشت:

نرخ باروری کلی باید به بیش از ۱ / ۲ افزایش یابد

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۳۴۰

براساس برآوردهای انجام شده پیش بینی می‌شود که در سال ۱۴۳۰،۲۰درصد جمعیت ایران در گروه سنی زیر ۱۰ سال، ۱۵درصد جمعیت در گروه سنی بالای ۶۵ سال و بیش از ۶۰درصد جمعیت در گروه سنی بین ۱۵ تا ۶۴ سال قرار گیرد.

ایلنا: معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: ‌نرخ باروری کلی در کشور باید به بیش از ۱ / ۲ افزایش یابد.

به گزارش ایلنا، علی اکبر سیاری در اولین نشستی که با هیات مدیره انجمن جمعیت‌شناسی ایران داشت، گفت: مسئله جمعیت در کشور موضوعی ملی، فرابخشی، علمی و چند تخصصی است و ارتباط تنگاتنگی با مسئله توسعه کشور و اقتدار ملی دارد.

وی در ادامه افزود: بر طبق فرمایش مقام معظم رهبری ضرورت دارد بحث‌های اقناعی در ارتباط با مسئله جمعیت انجام شود.
معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: از آنجا که شاخص باروری کلی طی چند سال گذشته به کمتر از حد جایگزین ۱ / ۲ رسیده است لذا ضروری است ضمن حفظ و ارتقای سلامت باروری، این شاخص را با سیاست‌های تشویقی مناسب و عملی در حد بالا‌تر از جایگزینی و به رقم مناسب تری که امکان پذیر باشد، برسانیم.

سیاری اصلاح خدمات سلامت باروری و تنظیم خانواده وزارت بهداشت را در راستای ارتقای نرخ باروری کلی حفظ و ارتقای سلامت مادران و کودکان و جلوگیری از افزایش انتقال بیماری‌های قابل انتقال از طریق جنسی را ضروری دانست و بر همکاری و تعامل بین وزارت بهداشت و انجمن جمعیت‌شناسی ایران تاکید کرد.

وی گفت: از طریق برگزاری نشست‌های مشترک، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، سمینار‌ها و همایش‌های علمی و تحقیقات کاربردی از قبیل گرفتن پایان نامه‌ها می‌توان به اهداف خود در خصوص زمینه سازی در فرایند افزایش نرخ رشد جمعیت در کشور دست یابیم.

براساس این گزارش، رئیس انجمن جمعیت‌شناسی ایران نیز با بیان اینکه در حاضر دوران شکوفایی جمعیتی در کشور است، گفت: فرزندخواهی و فرزندآوری از مهم‌ترین تصمیمات خانواده‌ها است.

محمد میرزایی افزود: در سطح خرد، این خانواده‌ها هستند که برای افزایش یا کاهش تعداد فرزندان خود تصمیم می‌گیرند و ضروری است دستگاههای مرتبط در امر جمعیت از جمله وزارت بهداشت به گونه‌ای عمل کنند که خانواده‌ها قادر به اجرا کردن خواسته‌های خود و سیاستهای جدید باشند.

وی تنظیم خانواده را ابزاری برشمرد که می‌تواند در عین حفظ و ارتقای امر مهم سلامت مادران و کودکان سبب کاهش، تثبیت و یا افزایش نرخ باروری شود و در همین راستا است که اغلب کشورهایی که نرخ باروری کلی آن‌ها کمتر از حد جایگزینی و یا میزان رشد جمعیت منفی دارند، خدمات تنظیم خانواده را حفظ کرده‌اند.

رئیس انجمن جمعیت‌شناسی ایران افزود: در ایران هم باید برنامه تنظیم خانواده محفوظ بماند و جنبه‌های بازدارنده آن باید اصلاح شود.

میرزایی بیشترین مشکل فعلی جمعیت را در سطح خرد دانست و گفت: در دهه ۶۰ نرخ باروری کلی بالا بود و پس از آن با سرعت بیشتری رو به کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه در ده سال گذشته این تغییرات جمعیتی تقریبا حالت تثبیتی به خود گرفته است، گفت: این امر نشان دهنده این است که نرخ باروری در حالت تعدیل قرار دارد.

رئیس انجمن جمعیت‌شناسی ایران تغییر نگاه خانواده‌ها به فرزندان را از دید اقتصادی به دید عاطفی از عوامل کاهش نرخ باروری کلی برشمرد و تاکید کرد: بهبود امید جامعه به آینده، ارتقای امنیت اقتصادی و کاهش فشارهای اقتصادی می‌توانند سهم قابل قبولی در ارتقای نرخ باروری کلی دارد.

میرزایی گفت: براساس برآوردهای انجام شده پیش بینی می‌شود که در سال ۱۴۳۰،۲۰درصد جمعیت ایران در گروه سنی زیر ۱۰ سال، ۱۵درصد جمعیت در گروه سنی بالای ۶۵ سال و بیش از ۶۰درصد جمعیت در گروه سنی بین ۱۵ تا ۶۴ سال قرار گیرد.

برنامه‌های سلامت باروری از مرگ مادران و بارداری‌های ناخواسته جلوگیری می‌کند

رئیس انجمن جمعیت‌شناسی ایران با اشاره به اینکه برنامه‌های سلامت باروری و تنظیم خانواده از مرگ مادر، بارداری‌های ناخواسته و برنامه ریزی نشده، سقط جنین و پدیده ناهنجار کودک سرراهی جلوگیری می‌کند، گفت: خدمات تنظیم خانواده باید ادامه یابد ولی شیوه ارایه خدمات متناسب سازی شود و آموزش‌های جدیدی برای این امر داده شود.

میرزایی با بیان اینکه با توجه به برخی پیش بینی‌ها که درصد سالمندی را بیش از ۲۵ تا ۳۰ درصد اعلام کرده‌اند، گفت: این درصد غیرواقعی است زیرا همانگونه که سطح باروری در طی دهه گذشته به حد نسبتا ثابتی رسیده است، این امر برای شاخص میزان سالمندی نیز رخ خواهد داد.

وی افزود: با توجه به رهنمود مقام معظم رهبری درخصوص رشد نرخ جمعیت در کشور، لازم است با همکاری‌های مشترک و بین بخشی دستگاه‌های مرتبط و دسترسی به تحقیقات انجام شده و بانک‌های اطلاعاتی موجود حاصل از بررسی‌های می‌دانی، به تصمیم گیری متکی بر شواهد کمک شود.

در این جلسه دکتر فاطمه ترابی و دکتر حسین محمودیان و دکتر رسول صادقی اعضای هیات مدیره انجمن، دکتر ناصر کلانتری قائم مقام معاون بهداشت، دکتر محمد اسماعیل مطلق مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس، دکتر عینی زیناب جمعیت‌شناس و مشاور دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس و دکتر محمد اسلامی مشاور این دفتر نیز حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز