خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشت:

سالانه ۹۰ هزار نفر در ایران دچار سرطان می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۳۳۶

سرطان ریه، پوست، روده بزرگ، معده و پروستات ۵ سرطان عمده در ایران / شایع‌ترین علت ابتلا به سرطان، سن است / موتورهای دیزلی خطرناک‌ترین وسیله آلودگی هواست.

ایلنا: معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: سالانه ۹۰ هزار نفر در کشور دچار سرطان می‌شوند.

به گزارش ایلنا، " علی اکبر سیاری " در نشست خبری هفته مبارزه با سرطان ضمن اعلام این خبر گفت: سرطان یکی از عوامل خطرساز سلامتی مردم است و به علت هزینه بالای آن علاوه بر اینکه از نظر اقتصادی خانواده را دچار مشکل فقر می‌کند، باعثمشکلات تغذیه‌ای، افسردگی و روانی هم می‌شود.

وی با بیان اینکه سالانه در ایران ۹۰ هزار نفر دچار سرطان می‌شوند، گفت: در حال حاضر حدود ۳۰۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان در ایران وجود دارد که خانواده‌های بیماران سرطانی نیز در این روند درگیر می‌شوند.

شایع‌ترین علت ابتلا به سرطان، سن است

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: شایع‌ترین علت ابتلا به سرطان، سن است.

سیاری در ادامه افزود: با بالا رفتن سن به مرور تغییرات ژنی در بدن بوجود می‌آید و به همین دلیل است که در جوامع مسن به سرطان بیشتری مبتلا می‌شوند.

وی گفت: با توجه به سن جمعیتی ایران که در حال شکوفایی یعنی جوانی و می‌انسالی است، تا ۲۰ – ۳۰ سال آینده آمار سرطان در کشور بیشتر می‌شود.

با پیشگیری، از سرطان‌ها جلوگیری کنیم

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: با پیشگیری، می‌توانیم از رشد سرطان در جامعه جلوگیری کنیم زیرا سرطان یک سیر تدریجی دارد.

سیاری به زمینه‌های ابتلا به سرطان اشاره کرد و گفت: آلودگی هوا یکی از عوامل ایجاد سرطان است و افرادی که در محیط باز و آزاد زندگی می‌کنند بیشتر در خطر ابتلا به سرطان هستند.

موتورهای دیزلی خطرناک‌ترین وسیله آلودگی هواست

وی از عوامل ایجادکننده سرطان موجود در هوا به موادی که از اگزوز ماشین‌ها و موتور‌ها متصاعد می‌شود اشاره کرد و گفت: Co و ذرات معلق در هوا که از این وسایل متصاعد می‌شوند، سرطان‌زا هستند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: موتورهای دیزلی خطرناک‌ترین عامل آلودگی هوا هستند و حدود ۲۰ درصد آلودگی هوا توسط این موتور‌ها ایجاد ‌شده که باعثسرطان ریه می‌شوند.

سیاری از دیگر عوامل ایجاد کننده سرطان به مواد غذایی آلوده به نیترات که شامل صیفی جات و سبزیجات است اشاره کرد.

وی در ادامه، فلزات سنگین که دارای آرسنیک هستند و خشکبار که دارای آفلاتوکسین بیشتری از حد استاندارد جهانی هستند را نیز از عوامل ایجادکننده سرطان برشمرد.

سیاری مصرف سیگار و تریاک را از عوامل بسیار خطرساز در ایجاد سرطان عنوان کرد و گفت: ایران بیشترین مصرف تریاک در دنیا را داراست که باعثسرطان گوارش و مثانه در افراد می‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ویروس‌های هپاتیت B و C و ایدز را از عوامل ایجاد سرطان عنوان کرد و گفت: در ایران افرادی هستند که از هپاتیت خود اطلاع ندارند که اگر این افراد در بچگی دچار هپاتیت B شده باشند ویروس در کبد آن‌ها باقی مانده باشد و در بزرگسالی حدود ۹۰ درصد به سرطان کبد دچار خواهند شد در حالی که افرادی که در بزرگسالی دچار هپاتیت B شده‌اند درمان آن‌ها زود‌تر جواب داده و بهبود می‌یابند.

تزریق واکسن از برخی سرطان‌ها پیشگیری می‌کند

سیاری گفت: با تزریق واکسن هپاتیت B می‌توان از سرطان کبد پیشگیری کرد.

وی در ادامه به یک نوع ویروس که باعثزگیل در ناحیه تناسلی زنان می‌شود اشاره کرد و گفت: با تزریق واکسن می‌توان از سرطان در این گونه افراد نیز پیشگیری کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت مهم‌ترین عامل برای پیشگیری از سرطان‌ها را اطلاع‌رسانی و توانمندسازی مردم عنوان کرد و گفت: نقش رسانه‌ها در آشنایی مردم و فرهنگ‌سازی بسیار مهم است.

سیاری آگاه‌سازی مردم در مورد نقش تحرک و ورزش در زندگی را بسیار مهم برشمرد و گفت: مصرف روغن‌های جامد که با ترانس بالا که اسیدهای جرب اشباع دارند از دیگر عوامل ایجاد ابتلا در سرطان است.

وی راه‌های تشخیص سرطان از طریق مراجعه به پزشکان را در پیشگیری از سرطان عامل دیگری در آگاه سازی مردم عنوان کرد و گفت: افرادی که سابقه فامیلی بیماری سرطان دارند می‌توانند با مراجعه به پزشک و راه‌های تشخیصی از ابتلا به سرطان جلوگیری کنند.

سرطان ریه، پوست، روده بزرگ، معده و پروستات ۵ سرطان عمده در ایران

وی بد‌ترین و کشنده‌ترین سرطان در ایران را سرطان معده عنوان کرد و گفت: در زنان سرطان پستان و روده بزرگ و در مردان سرطان پوست و پروستات بیشترین افراد درگیر با سرطان در ایران را شامل می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز