خبرگزاری کار ایران

رئیس فراکسیون حمایت از حقوق معلولان:

اصلاح قانون جامع حمایت از معلولان، بیش از اندازه زمان برده است

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۴۱۴

باید برای استفاده از مترو، اتوبوس و بالابر، شرایط مناسبی برای معلولان فراهم شود / تا زمان تکمیل مناسب‌سازی وسایل نقلیه؛ حداقل بخشی از هزینه‌های ایاب و ذهاب به معلولین پرداخت شود.

ایلنا: ارائه اصلاح قانون جامع حمایت از معلولین توسط دولت، تاکنون بیش از حد تعیین شده زمان برده است.

فاطمه آلیا(رئیس فراکسیون حمایت از حقوق معلولین مجلس شورای اسلامی)، درمورد آخرین فعالیت‌های این فراکسیون به خبرنگار ایلنا گفت: درحال حاضر در این فراکسیون بیشتر به بحثاعتباراتی که در لابه‌لای بودجه برای بهبود زندگی و رشد مادی و معنوی معلولان درنظر گرفته شده، می‌پردازیم.

وی افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی باید به صورت مدیریت شده و عادلانه در جهت رشد مادی و معنوی معلولین این بودجه را به کار بگیرند و در عین حال نگاهی هم به سازمان‌های مردم نهاد و ان جی او‌ها داشته باشد.

نماینده مردم تهران ادامه داد: همچنین فراکسیون حمایت از حقوق معلولان که در مجلس فعال است؛ بر این است که دولت محترم لایحه اصلاح قانون جامع حمایت از حقوق معلولان را به مجلس ارائه دهد. این امر تاکنون بیش از حد تعیین شده زمان برده است.

آلیا گفت: باتوجه به اینکه این لایحه آماده است و با همکاری ان جی او‌ها، مجلس و دولت تهیه شده، اما مدت‌ها در کمیسیون اجتماعی دولت مانده است. ما در جلسه‌ای که دو ماه پیش با آقای ربیعی داشتیم؛ این مساله را مطرح کردیم و ایشان نیز وعده دادند که ظرف دو هفته آینده این اصلاحیه ارائه داده شود اما هنوز این اتقاق نیفتاده است.

وی افزود: از آنجا که این قانون بسیار برای زندگی معلولین مهم و موثر است، تشخیص داده شد در فرآیند اجرا نیازمند یکسری تغییرات و اصلاحات است. بنابراین ما همچنان منتظر ارائه این اصلاحیه هستیم.

رئیس فراکسیون حمایت از حقوق معلولین ادامه داد: بحثدیگری که از طریق مکاتبات با وزرای ذیربط پیگیری می‌کنیم، درخواست تسهیلاتی برای فراهم کردن خودروی مناسب سازی شده برای معلولین است. سال ۸۵ قانونی داشتیم که اجازه می‌داد خودروی مناسب سازی شده برای معلولین از خارج از کشور وارد شود یا شرایطی در اختیارآن‌ها قرار گیرد که بتوانند این خودرو‌ها را وارد کنند.

آلیا افزود: باتوجه رویکرد اقتصاد مقاومتی که اکنون داریم؛ بهتر است خودروسازان داخلی به این مسئله توجه کنند و خودروهای مناسب سازی شده، با کمک وزارت صنعت و معدن و وزارت تعان، کارورفاه اجتماعی در اختیار افراد واجد شرایط در چهارچوب قانون قرار بگیرد.

این نماینده مجلس گفت: نکته دیگر بحثمغفول واقع شده ایاب ذهاب معلولین است. همه معلولین به اندازه‌ای برخوردار نیستند که از وسایل نقلیهٔ شخصی یا آژانس استفاده کنند. بنابراین می‌طلبد که چه برای استفاده از مترو، اتوبوس و بالابر، شرایط مناسبی برای این عزیزان فراهم و تا زمان تکمیل این مناسب سازی حداقل بخشی از هزینه‌های ایاب و ذهاب معلولین لحاظ شود.

وی ادامه داد: اکنون شهرداری تهران و تاکسیرانی بعضی وسایل نقلیه را مناسب سازی کرده‌اند که کار بسیار خوبی است و ما هم تشکر می‌کنیم اما زمان استفاده از آن‌ها محدود است و رایگان هم نیست در حالی که در یارانه‌ای که به معلولین پرداخت می‌شود، این هزینه محاسبه نشده است.

آلیا افزود: علاوه بر این مسالهٔ اشتغال، ازدواج و مسکن معلولین نیز باید در دستور کار همه دستگاه‌ها باشد. در این سال‌ها اخیر در این مورد تلاش‌های بسیاری شده و بخش مهمی از آن هم محقق شده است همچنین این فرهنگ سازی انجام شده است که معلولین هم بتوانند مانند یک شهروند عادی بین مردم زندگی و فعالیت کنند و برای توانمند سازی خودشان بکوشند.

وی در مورد تحقق بیشتر قانون عصای سفید نیز گفت: همه جای دنیا قانون عصای سفید رعایت می‌شود یعنی راننده باید به محض دیدن عصای سفید مانند چراغ قرمز با آن برخورد کند. ما نیز در مجلس مطرح کردیم که اگر نیاز هست در قانون تخلفات رانندگی هم به آن بپردازیم و در مورد فرد خاطی اعمال قانون شود. اکنون هم درحال بررسی این مساله هستیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز