خبرگزاری کار ایران

رئیس بنیاد شهید:

بنیاد شهید به جامعه ایثارگران ۶ هزار میلیارد تومان بدهی دارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۱۰۸

تعداد افراد نیازمند اشتغال در جامعه ایثارگری بیش از ۶۰ هزار نفر است / به مناسبت ۲۲ اسفندماه سال ۵۸ مصادف با تشکیل بنیاد با فرمان امام راحل، این روز به نام روز شهید نام گذاری شده است.

ایلنا: رئیس بنیاد شهید در رابطه با پرداخت مطالبات ایثارگران گفت: یک سوم از مطالبات ایثارگران در این مدت پرداخت شده است و ما به جامعه ایثارگران ۶ هزار میلیارد تومان بدهی داریم که تنها ۳هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان آن مصوب شده است و جامعه ایثارگر درخواست پرداخت مطالباتشان را دارند.

به گزارش ایلنا، " سیدمحمدعلی شهیدی " نماینده ولی فقیه، معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری، مهم‌ترین دستاورد فعالیت ۱۰۰ روزهٔ این بنیاد را برقراری آرامش در میان پرسنل بنیاد و جامعه ایثارگران عنوان کرد و گفت: نگرانی‌هایی از پیش در میان ایثارگران به وجود داشت که یکی از عوامل شکل گیری آن تقابل میان مجلس و مسئولان بنیاد بود که به رسانه‌ها کشیده شد و در ادامه منجر به تحقیق و تفحص از بنیاد شد.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: نگرانی دوم آن بود که با روی کار آمدن دولت جدید وضعیت انتصاب‌ها و عزل و نصب‌ها در بنیاد چه می‌شود؟ از این رو از ابتدای ورود به بنیاد اعلام کردم که می‌خواهم با همین عزیزانی که در بنیاد مسئولیت دارند همکاری کنم، براین اساس کوشیدم؛ تغییر و تحولات از درون بنیاد باشد. با این تفکر که تغییرات از درون بنیاد باشد تنها ۴ نفر از خارج بنیاد با خود آوردم و سایر مدیران ابقا شدند.

وی افزود: برنامه‌هایی بنیاد در این صد روز با رویکردهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تدوین شده و نخستین رویکرد ما طبق رهنمود مقام معظم رهبری توسعه فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است. مقام معظم رهبری همواره بر تکریم والدین شهدا سفارش دارند چرا که آن‌ها اسراری در سینه دارند که باید دریافت شود و بر همین اساس در راستای دیدار با خانواده معظم شهدا و ایثارگران برنامه‌هایی تدوین کردیم. در این زمینه با رییس جمهور هم مشورت داشتیم که مدتی است این برنامه انجام می‌شود. آخرین دیدار تا امروز که به مناسبت ایام کریسمس و میلاد حضرت مسیح(ع) دیداری با یک خانواده با دو شهید و یک جانباز از ایثارگران مسیحی داشتیم ادامه داشت.

بدهی ۶ هزار میلیارد تومانی

شهیدی در رابطه با پرداخت مطالبات ایثارگران گفت: یک سوم از مطالبات ایثارگران در این مدت پرداخت شده است و ما به جامعه ایثارگران ۶ هزار میلیارد تومان بدهی داریم که تنها ۳هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان آن مصوب شده است.

وی با بیان اینکه جامعه ایثارگر درخواست پرداخت مطالباتشان را دارند، ادامه داد: دولت در گذشته نیروگاهی از هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، نیروگاه دماوند و زاگرس کرمانشاه را در مقابل این بدهی‌ها به بنیاد واگذار کرده بود. ‌‌ همان روزهای اول خوشبختانه هلدینگ خلیج فارس به فروش رفت و یک هزار و صد میلیارد تومان بابت فروش پتروشیمی خلیج فارس به حساب بنیاد واریز شد. و در قدم نخست، توانستیم حدود ۳۲ درصد از بدهی خودمان به جامعه ایثارگران را بپردازیم.

نماینده ولی فقیه ادامه داد: تلاش کردیم مجددا نیروگاه را به وزارت نیرو واگذار کنیم و پول آن را دریافت کنیم و در اقدام بعدی تلاش شد به بخش خصوصی داده شود تا از این راه بتوانیم درصد بیشتری از مطالبات ایثارگران را پرداخت کنیم اما متاسفانه بخشی که بتواند خریدار نیروگاه ما باشد به دلیل داشتن ارزش افزوده و گران بودن پیدا نشد.

شهیدی افزود: به دنبال این مشکلات تلاش کردیم تا مطالبات را به شکل سهام به ایثارگران واگذار کنیم که عده‌ای از عزیزان ایثارگر آمادگی خود را اعلام کردند و عده‌ای هم گفتند نیاز به پول داریم، در حال حاضر هم نا‌امید نیستیم و امیدواریم بتوانیم نیروگاه‌ها را به فروش برسانیم.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه گفت: نیروگاه دماوند را در بورس قرار دادیم و گروهی از افراد کار‌شناس را نیز در بورس قرار دادیم که هرکس مایل به فروش سهام خود است با این گروه در میان بگذارد و سهام خود را به فروش برساند. اگر از این راه موفق شدیم می‌توانیم درصد بالایی از مطالبات و معوقات ایثارگران را بپردازیم و سپس در قسط سوم به سراغ نیروگاه زاگرس خواهیم رفت.

ایجاد صندوق سلامت

رئیس بنیاد شهید در رابطه با تامین هزینه‌های پزشکی جانبازان گفت: پیش از این یک صندوق فنی در بنیاد وجود داشت که ساز و کار آن به این شکل بود که جانبازان زمانی که برای ویزیت به پزشک مراجعه می‌کردند و دارو برای آن‌ها تجویز می‌شد، زمانی که برخی از اقلام دارویی را بیمه قبول نمی‌کرد، آن صندوق هزینه‌ها را پرداخت می‌کرد اما حدود ۴ سالی بود که صندوق فنی به دلیل مشکلات اعتباری تعطیل شده بود. ما تدبیری داشتیم که در حال حاضر صندوق سلامت جایگزین شده است و اعلام کردیم که اگر بیمه اقلامی را پرداخت نمی‌کند از صندوق سلامت آن اقلام پرداخت شود.

جلوگیری از تخریب گلزار شهدا

شهیدی در مورد بهسازی گلزار شهدا افزود: در رابطه با ساماندهی و یکسان سازی گلزارهای شهدا دستورالعملی داده شده بود که در این راستا با استانداری‌ها همکاری و تامین بودجه شود. در بودجه سال‌های ۹۰،۹۱ و ۹۲ بودجه‌ای برای بهسازی گلزار‌ها تخصیص داده شده بود اما ابلاغ و اجرایی نشد. دراین زمینه برنامه‌ای در دست تدوین داریم و با معاونت برنامه ریزی دولت صحبت کردیم و می‌کوشیم در زمان عید و یا تا پایان امسال حداقل گلزارهایی که تاکنون خراب شده است را سر و سامان دهیم و جلوی تخریب بقیه را نیز گرفتیم.

اجرای قانون جامع بدون تامین تودجه ممکن نیست

معاون رییس جمهور در رابطه با قانون جامع حمایت از ایثارگران گفت: این قانون در ابتدا طرحی بود که در مجلس تصویب و به صورت قانون به شورای نگهبان ارائه شد اما به دلیل بار مالی بعضی بندهای آن، رد شد و سپس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال و پس از مدتی در مجلس تصویب و برای اجرا به دولت ابلاغ شد. ار آنجا که بنیاد متولی اجری قانون جامع حمایت از ایثارگران است، ما بلافاصله هیاتی معین کردیم که چه موادی از این طرح قابل اجرا و چه موادی قابل اجرا نیست و باید گفت برخی از مواد اجرایی شده و در حال اجرا است اما برخی از مواد بار مالی دارد که اگر دولت بار مالی آن را تامین نکند، برای ما قابل اجرا نیست در این رابطه ما به دولت اعلام کردیم که بودجه بدهند و منتظر پاسخ دولت هستیم.

۶۰ هزار نفر در جامعهٔ ایثارگری نبازمند اشتغال هستند

شهیدی تعداد افراد نیازمند اشتغال در جامعه ایثارگری را بیش از ۶۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: در این راستا تدابیری اندیشیده شده است. در ابتدا همه تشکل‌ها جمع شدند و مرکزی برای آن‌ها شکل دادیم و مشخص شد حدود ۶۰ هزار نفر از عزیزان ما در سطح کشور نیاز به کار دارند و باید اشتغال برای آن‌ها ایجاد کرد. همچنین برای ایجاد اشتغال فرزندان ایثارگران در درون بنیاد نیز برنامه ریزی کرده؛ قرار شده است عزیزانی که در بنیاد مامور هستند مرخص شده و به ارگان خودشان بازگردند و یا آن‌ها که ۳۰ سال خدمتشان پر شده، بازنشست کنیم تا بتوانیم فضایی برای اشتغال جامعه ایثارگری در بنیاد به خصوص در برنامه‌های اقتصادی در هیات مدیره و نیز برنامه‌هایی که در سازمان کوثر شکل خواهیم داد؛ ایجاد کنیم.

شهیدی افزود: تصمیم مهم دیگری که گرفته شده در رابطه با موضوع روز شهید بود که به مناسبت ۲۲ اسفندماه سال ۵۸ مصادف با تشکیل بنیاد با فرمان امام راحل، که این روز به نام روز شهید نام گذاری شده است و با سازمان صدا و سیما در پر رنگ کردن این روز به توافق رسیدیم و بناست در بنیاد گروهی معین شود تا برنامه ریزی کنند که چه کارهایی قرار است برای روز شهید انجام شود.

رئیس بنیاد شهید در پایان به ایجاد بانک اطلاعاتی شهدا و ایثار گران، احداثمجتمع‌های سه گانه فرهنگی، ورزشی و توانبخشی و شروع طرح یکپارچه سازی ساختمان‌ها و معاونت‌های بنیاد شهید نیز اشاره کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز