خبرگزاری کار ایران

کینوا؛ دریچه‌ای نو به سمت تغذیه سالم

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۷۶۰۵

از گذشته تا کنون، تغذیه از مهم‌ترین بخش‌های زندگی آدمی بوده و هر روزه با بروز مشکلات و بیماری‌های جدید، تحقیقات به سمت و سوی تغذیه سالم و اصولی بر پایه مواد ارگانیک خواهد رفت.

عوامل مختلفی مانند استرس و کم خوابی می‌تواند برای تغذیه تأثیرگذار باشد که امکان کم اشتهایی یا پرخوری عصبی را فراهم کند اما؛ توجه داشته باشید که با رژیم غذایی سالم و مغذی می‌توان مقدار کمی از این مواد ارگانیک را دریافت کرد و در طول روز انرژی لازم برای سوخت و ساز بدن قابل دسترس باشد.

کینوا، دانه مغذی است که ارزش غذایی بالایی دارد و سرشار از مواد معدنی لازم و ضروری برای بدن است که می‌توان جایگزین ویژه‌ای به‌جای مواد حجیم و کم ارزش غذایی ما باشد.

کینوا؛ راز سلامتی

کینوا که به خاویار گیاهی معروف است، منبع بسیار غنی از پروتئین، کربوهیدرات، مواد معدنی و ویتامین‌ها محسوب می‌شود. همچنین، این ماده ارزشمند سرشار از کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم، آهن، مس، منگنز و زینک بیشتری نسبت به گندم، جو و ذرت است. با این حساب، می‌تواند در رده بالاتری از ارزش غذایی برنج و نان قرار گیرد و به همین علت توجه بسیاری از افراد آگاه به تغذیه سالم را به خود جذب کرده است.

 پروتئین غنی در کینوا، حدود ۱۵ گرم در هر ۱۰۰ گرم اندازه گیری شده که دارای سطح پروتئین بالایی است و مورد توجه متخصصان تغذیه گرفته است. غلات متنوعی مانند برنج و ذرت، میزان کمتری پروتئین را شامل می‌شوند و راه مناسب برای دریافت پروتئین به میزان لازم، کینوا است. کینوا همچنین تمام اسید آمینه‌های ضروری را شامل می‌شود؛ به همین علت از آن به عنوان پروتئین کامل گیاهی یاد می‌شود.

فواید مصرف کینوا

متخصصان تغذیه و دوستداران زندگی سالم، از مصرف کینوا به رضایت حداکثری رسیده‌اند و از این طریق، راهکارهایی برای مصرف این ماده مغذی در زمینه‌های مختلف را ارائه دادند. در ادامه با خواص و کاربرد کینوا آشنا خواهیم شد:

تأثیر کینوا بر کاهش وزن و لاغری

همانطور که می‌دانید، رژیم‌های غذایی زمانی اثربخش هستند که شامل کمترین حجم غذا با بیشترین ارزش غذایی باشد و انرژی مورد نیاز به بدن برسد. همچنین ورزش و تناسب اندام در کنار تغذیه اصولی، نتیجه بخش خواهد بود. از این جهت کینوا، راه حل مناسبی به‌عنوان مکمل غذایی برای این دسته افراد است.

به طور کلی ورزشکاران بالاتر از یک فرد متوسط نیاز به پروتئین و مکمل غذایی دارند، پس باید منابع مغذی متنوعی مانند کینوا را مصرف کنند تا به میزان مورد نیاز انرژی خود پاسخ دهند. بدنسازانی که قصد کاهش پروتئین حیوانی در رژیم غذایی خود دارند یا در دریافت پروتئین خود به مشکل می‌خورند، کینوا یک راهکار غذایی عالی برای آن‌هاست.

کنترل قند خون با کینوا

فیبر موجود در کینوا به میزان بالاتری از محتوای بسیاری از غلات‌هایی رایج در رژیم غذای ایرانیان است. اصولاً، فیبر در حالی که باعث کاهش کلسترول می‌شود، به کنترل سطح مناسب و حفظ پایداری قند خون در بدن نیز کمک می‌کند و اثر گذاری انسولین را بهبود می‌بخشد، همان‌طور که می‌دانیم این امر برای افرادی که دیابت دارند بسیار مفید و کاربردی است.

خصوصیات دانه ی کینوا آن را به منبع بسیار خوبی برای افراد دیابتی تبدیل کرده است. یکی از این مواد، کربوهیدرات پیچیده است که سرعت هضم آن به مراتب، از کربوهیدرات ساده مانند قند، کمتر خواهد بود. این اهمیت باعث شده تا شاخص گلایسمی پایین این دانه، مناسب با تغذیه افراد دیابتی باشد. افراد مبتلا به دیابت همیشه به دنبال راهی برای جایگزین کربوهیدرات ساده مانند قند با کربوهیدرات پیچیده یعنی مواد غیر قندی هستند که کینوا این سردرگمی را پاسخ می‌دهد.

کینوا و بارداری

دوران بارداری از مهم‌ترین دوران برای سلامت فرد و همچنین کودک است. به همین جهت بسیاری از افراد باردار، به رژیم غذایی دوره‌ای مانند گیاه‌خواری رو می‌آورند تا هیچ عاملی سلامت خود و فرزندشان را تهدید نکند.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، کینوا را به خاویار گیاهی می‌شناسند و حال می‌توان گفت به عضو اصلی رژیم گیاهی تبدیل شده است. این دانه‌های گیاهی فوق‌العاده، مقادیر قابل توجهی ویتامین‌های گروه B، کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم و زینک را دارد. همچنین برای خانم‌های باردار، بخشی از مواد معدنی و ویتامین‌های موردنیاز روزانه را تأمین می‌کند که بهترین جایگزین در رژیم غذایی آنهاست.

توجه کنید که کینوا، منبع خوبی از فیبر گیاهی است که به کاهش و کنترل یبوست در دوران بارداری کمک می‌کند.

کینوا در قالب چه محصولاتی ارائه می‌شود؟

تا به این لحظه با خاصیت بی‌نظیر کینوا آشنا شدید و حالا می‌خواهیم بگوییم که این دانه‌های طلایی به شکل محصولاتی چون کوکی‌، پاف، کروتان، آرد و پرک قابل مصرف است که منجر به حفظ سلامت بدن و رشد و بهبود پوست و مو خواهد شد. این محصول شگفت‌انگیز، راهی برای ساخت آینده‌ای روشن در حوزه سلامت خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز