خبرگزاری کار ایران

تدوین یک برنامه جامعه نگر برای آموزش به بیمار ضروری است

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۳۶۹

عدم وجود متولی مشخص و آشکار برای آموزش بیمار در نظام سلامت، عدم وجود برنامه مشخص و مدون برای آنجام آموزش بیمار به روش کاملا علمی، عدم وجود ساختارهای لازم برای تحقق اهداف آموزش بیمار در نظام سلامت از جمله خلاهای پیش روی عدم استقرار برنامه‌ای جامع برای آموزش به بیمار هستند.

ایلنا: دبیر اجرایی دومین کنگره ملی «آموزش به بیمار»، به نقش وزارت بهداشت در فرهنگ سازی برای آموزش به بیمار اشاره و پیشنهاد کرد: لازم است یک کمیته و یا گروه کار‌شناسی قوی در معاونت درمان وزارت بهداشت با حضور متخصصین مجرب رشته‌های آموزش پزشکی، بالینی، بهداشتی و آموزش بهداشت تشکیل شود که بتوانند برنامه‌ جامعه‌نگر عملیاتی تدوین نموده و اجرای آن را مورد رصد و پایش قرار دهند.

به گزارش ایلنا، سیما گرشاسبی به بررسی موانع پیش روی عدم گسترش آموزش به بیمار در کشور پرداخت و گفت: عدم وجود متولی مشخص و آشکار برای آموزش بیمار در نظام سلامت، عدم وجود برنامه مشخص و مدون برای آنجام آموزش بیمار به روش کاملا علمی، عدم وجود ساختارهای لازم برای تحقق اهداف آموزش بیمار در نظام سلامت از جمله خلاهای پیش روی عدم استقرار برنامه‌ای جامع برای آموزش به بیمار هستند.

وی همچنین عدم وجود برنامه درسی مشخص برای آموزش بیمار در کوریکولوم آموزش علوم پزشکی را نیز در عدم گسترش این امر دخیل دانست و گفت: در حال حاضر آموزش به بیمار یک برنامه آموزشی پنهان است و به دلیل اهمیت موضوع لازم است از پنهان به آشکار و جدی تغییر جهت دهد.

دبیر اجرایی دومین کنگره ملی آموزش به بیمار افزود: کمبود نیروی انسانی نیز به عدم انجام موفق آموزش به بیمار دامن زده است. البته مشکل اصلی کمبود نیروی انسانی نیست. گرچه تعداد نیروی انسانی به لحاظ کمی بسیار مهم است و نبود آن می‌تواند مشکل جدی ایجاد نماید اما در حوزه آموزش بیمار کیفیت و کفایت حائز بیشترین درجه از اهمیت است.

گرشاسبی در ادامه به تبیین برخی راهکارهای موجود به منظور ارتقای آموزش به بیمار پرداخت و گفت: تبیین برنامه درسی آشکار و عملیاتی برای موضوع آموزش بیمار در کوریکولوم آموزش علوم پزشکی ضروری به نظر می‌رسد. زیرا آموزش دانشجویان علوم پزشکی در رشته‌های مختلف سال‌هاست در کشور ما در حال انجام است و یک فرصت طلایی برای اجرا و نهادینه کردن آموزش بیمار در نظام آموزشی و سلامت محسوب می‌شود.

وی افزود: لازم است از این فرصت به بهترین شیوه ممکن استفاده کرد. علاوه بر این لازم است موضوع آموزش بیمار در برنامه‌های آموزش مداوم جامعه پزشکی به عنوان یک اولویت برجسته گنجانده شود.

دبیر اجرایی دومین کنگره ملی آموزش به بیمار به نقش وزارت بهداشت در این خصوص نیز اشاره کرد و گفت: تشکیل یک کمیته و یا گروه کار‌شناسی قوی کشوری در معاونت درمان وزارت بهداشت با حضور متخصصین مجرب آموزش پزشکی، بالینی، بهداشتی و آموزش بهداشت که بتوانند برنامه‌های جامعه‌نگر عملیاتی تدوین نموده و اجرای آن را مورد رصد و پایش قرار دهند، پیشنهاد می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت برجسته کردن موضوع آموزش بیمار در حاکمیت بالینی به عنوان حق اساسی بیمار اظهار کرد: همچنین تامین نیروی انسانی متخصص و متعهد آموزش دیده، حمایتهای قانونی و تصویب و تامین بودجه کافی برای اجرای موفق آموزش بیمار در کشور بدون اینکه در هزینه‌های قابل پرداخت از سوی بیمار تاثیر بگذارد، از جمله راهکارهای موثر در ارتقای آموزش به بیمار هستند.

دومین کنگره ملی آموزش به بیمار از تاریخ ۱۸ تا ۲۰ دی ماه سال جاری در تالار امام مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز