خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشت:

سالانه ۱۱ هزار مرگ مرتبط با سیگار در کشور ثبت می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۰۲۶

سالانه ۳۸۰ هزار مرگ در کشور اتفاق می‌افتد که ۹۱ هزار مورد آن مربوط به سکته‌های قلبی است و متاسفانه سن ابتلا به سکته قلبی در کشور کاهش یافته است.

ایلنا: معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به تغییر هرم جمعیتی ایران از ۱۰ سال گذشته تاکنون اظهار کرد: از ۳۰ سال دیگر با بار عظیم جمعیت سالمندی در کشور روبرو خواهیم شد که نگران کننده است و در این راستا سیاست‌های کلان جمعیتی شکل گرفته است و در حال کار بر روی آن‌ها هستیم.

به گزارش ایلنا، " سیاری " در چهارمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران؛ مرگ را بد‌ترین حادثه ممکن در هر خانواده‌ای عنوان کرد و افزود: سالانه ۳۸۰ هزار مرگ در کشور اتفاق می‌افتد که ۹۱ هزار مورد آن مربوط به سکته‌های قلبی است و متاسفانه سن ابتلا به سکته قلبی در کشور کاهش یافته است.

وی سکته‌های مغزی را دومین و حوادثترافیکی را سومین علت بیشترین مرگ و میرهای در کشور برشمرد و با اشاره به اینکه حدود ۱۰ درصد از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال(پنج میلیون نفر) کشور اقدام به استعمال دخانیات می‌کنند، گفت: متاسفانه این جمعیت رو به افزایش است و سالانه ۱۱ هزار مرگ مرتبط با سیگار در کشور ثبت می‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه ۲۴ میلیون نفر در کشور کم تحرک هستند، گفت: بیماری‌هایی نظیر دیابت و فشار خون در این کم تحرکی نهفته است و با وجود آنکه مصرف پنج نوبت سبزی و میوه جزو اصول سبک زندگی سالم است، اما ۸۸ درصد مردم کمتر از این میزان، سبزی مصرف می‌کنند.

سیاری با اشاره به وقوع ۸۱ هزار مرگ در کشور سالانه بر اثر ابتلا به افزایش فشار خون تاکید کرد: مشکلات تغذیه‌ای، فشار خون بالا و اضافه وزن سه عامل عمده بیماری‌زا هستند که در ۲۰ سال اخیر گسترش یافتند که ضروری است سیستم جامعی، طراحی شود و برنامه‌ای با بهره‌گیری از تجارب جهانی و کمک مردم در نظر گرفته شود تا بتوان از بار ناشی از بیماری‌های غیرواگیر کاست.

سالانه یک درصد به افراد چاق کشور اضافه می‌شود

براساس این گزارش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز پژوهشکده غدد دانشگاه را یکی از پژوهشکده‌های موفق در سطح کشور برشمرد و ضمن تقدیر از زحمات آنان در برگزاری این همایش اظهار امیدواری کرد این گردهمایی علمی منجر به کاهش هزینه‌های نظام سلامت شود.

پیوندی در ادامه با اشاره به کاهش بیماریهای واگیر و روند رو به تزاید بیماریهای غیر واگیر اظهار داشت: در سالهای اخیر به دلیل افزایش پوشش واکسیناسیون، ارتقای سطح بهداشت و هدایتهای سازمان بهداشت جهانی WHOدر کل جهان شاهد کاهش بیماریهای واگیر و افزایش طول عمر به تبع آن بودیم. اما متاسفانه شیوع بیماریهای غیر واگیر نظیر دیابت، چاقی، افزایش فشار خون به دلیل تغییر سبک زندگی، عدم تحرک و تغذیه نامناسب رو به افزایش است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز خاطرنشان کرد: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی ۵۰۰ میلیون نفر در دنیا مبتلا به چاقی هستند و در ایران نیز این آمار بسیار نگران کننده است بطوری که حدود ۲۵ میلیون نفر مبتلا به چاقی و هفت میلیون نفر چاق هستند و ۱۸ میلیون نفر نیز اضافه وزن دارند.

پیوندی چاقی را منشا بسیاری از بیماری‌ها برشمرد و افزود: اگر با تغییر در سبک زندگی مردم، تغذیه مناسب و کاهش استرس مداخلاتی در این خصوص انجام دهیم مطمئنا خواهیم توانست گامهای موثری در راستای ارتقای سطح سلامت جامعه برداشته و هزینه‌های سلامت در کشور را کاهش دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه با اشاره به روند رو به رشد شیوع چاقی در جامعه گفت: افزایش وزن متاسفانه در خانم‌ها بیشتر از آقایان و در کودکان نیز رشد فزاینده‌ای یافته است. براساس آمار‌ها در ایران ۱۵ تا ۱۷ درصد کودکان ما دچار اضافه وزن هستند که علت این عارضه تغذیه نامناسب و در راس آن‌ها فست فود‌ها، کم تحرکی و بازیهای رایانه‌ای است که این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا کودکان و آینده سازان ما درگیر این معضل شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این مطلب که برای پیشگیری از بروز چاقی باید تلاش دسته جمعی و کوشش همگانی انجام پذیرد، خاطرنشان کرد: براساس آمار یک سوم جمعیت ۷۵ می‌لون نفری کشور ما دچار عارضه چاقی هستند که مطمئنا با مداخله در سبک زندگی مردم، تغذیه مناسب و تحرک بیشتر خواهیم توانست چاقی، دیابت، فشار خون و سایر بیماریهای غیرواگیر را به شدت کاهش دهیم.

پیوندی کاهش چاقی که منشا بسیاری از بیماریهای غیر واگیر است را سبب کاهش این بیماری‌ها و هزینه‌های ناشی از درمان آن‌ها برشمرد که می‌تواند کمی از بار سنگینی که بر دوش نظام سلامت است بکاهد و باعثسهولت حرکت روبه جلوی آن در مسیر ارتقای سلامت جامعه شود.

وی با اشاره به اینکه چاقی باید درمان شود و گاهی نیز درمان طبی و حتی جراحی صورت می‌گیرد خاطرنشان کرد: در این وادی تجارت نیز ورود پیدا کرده و شاهد انواع محصولات لاغری اعم از چسب، گن، قرص و گوشواره لاغری در جامعه هستیم که منشا علمی ندارند و کارایی که تبلیغ می‌شود از این محصولات در عمل دیده نمی‌شود.

پیوندی در خاتمه سخنان خود این موضوع که بر طبق آمار‌ها سالانه یک درصد به افراد چاق کشور اضافه می‌شود را نگران کننده برشمرد.

وی با تاکید مجدد بر لزوم گسترش و رواج اقدامات پیشگیرانه در این مورد ضمن تقدیر از زحمات دکتر عزیزی و مجموعه پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه در برگزاری این گردهمایی علمی اظهار امیدواری کرد این همایش علمی منتج به نتایج پرباری شود که بتواند راهکارهای مناسبی را به نظام سلامت و سایر ارگانهای مربوطه برای پیشگیری و درمان چاقی در جامعه ارایه دهد تا بتوانند براساس این خط مشی و استراتژی در این مسیر گام برداشته و با مداخله در سبک زندگی مردم در آینده شاهد کاهش بروز و شیوع چاقی در جامعه باشیم.

به گزارش ایلنا، چهارمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران با حضور دکتر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت، دکتر پیوندی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، حجت الاسلام والمسلمین عبدالجباری مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، دکتر جیهان طویلا نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران، رئیس مرکز بیماریهای غیرواگیر دفتر مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی، دکتر فریدون عزیزی رئیس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر مسجدی رئیس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات و جمعی از متخصصان و دانشجویان نیز حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز