خبرگزاری کار ایران

رئیس هفدهمین کنگره سالیانه طب فیزیکی:

مرجعی مشخصی برای ساماندهی طب فیزیکی وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۳۳۲

فرض کنید داروهای غضروف ساز و امثال آن در جامعه‌ای زیاد تجویز شود. متخصصان طب فیزیکی کاری می‌کنند که نه تنها مصرف این دارو‌ها برای بیماری آرتروز قطع شود بلکه با هزینه بسیار کم افراد مبتلا به آرتروز را توانمند می‌کند و به جامعه باز می‌گرداند.

ایلنا: رئیس هفدهمین کنگره سراسری سالیانه طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران از نبود مرجع مشخصی در وزارت بهداشت به منظور ساماندهی و استفاده از ظرفیت طب فیزیکی و توانبخشی ابراز تاسف کرد و گفت: حیطه فعالیت متخصصان طب فیزیکی محدود شده و این رشته مغفول مانده است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی هفدهمین کنگره طب فیزیکی و توانبخشی و الکترودیاگنوز، بیژن فروغ تاکید کرد: حوزه کاری متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی در درمان بیماری‌ها از طریق درمان فیزیکی، ارزیابی عملکرد و توان بدنی افراد، شناسایی مشکلات فرد در انجام فعالیت‌ها و ارتقای فعالیت‌های وی است.

وی با بیان اینکه در حوزه توانبخشی توانایی و ناتوانی را مشخص می‌کنیم اظهار کرد: به عنوان مثال فردی که دچار‌ ام. اس یا سکته مغزی شده با بیماری‌های عمومی نظیر برخی نارسایی‌ها که منجر به یک سری ناتوانی می‌شود روبروست.

مدیر گروه طب فیزیکی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: در اینجا یک متخصص طب فیزیکی میزان این ناتوانی‌ها را مشخص کرده و تلاش می‌کند آن را به حد طبیعی برساند. در واقع ارزش سیستم توانبخشی همین جاست که روشن می‌شود. این علم افرادی را که بنا به دلایل مختلفی ناتوان شده‌اند و ممکن است سربار جامعه باشند با تمهیداتی به انسان‌های ارزشمند تبدیل می‌کند.

فروغ با تاکید بر اینکه اگر سیستم سلامت ما سرمایه گذاری مناسبی روی موضوع توانبخشی انجام دهد می‌تواند به بازسازی چنین افرادی کمک کند، گفت: از دیدگاه سلامت استفاده از روش‌های غیر دارویی و غیر جراحی جایگاه قابل توجهی را به این رشته بخشیده است. زیرا به عنوان مثال با کمک این روش‌ها می‌توان از پوکی استخوان جلوگیری کرد، در مرحله بعد، از عوارض آن جلوگیری کرد و نهایتا کاری کرد که فرد از عوارض پوکی استخوان دچار عارضه و صدمه در قسمت‌های دیگر بدن نشود.

وی ادامه داد: فرض کنید داروهای غضروف ساز و امثال آن در جامعه‌ای زیاد تجویز شود. متخصصان طب فیزیکی کاری می‌کنند که نه تنها مصرف این دارو‌ها برای بیماری آرتروز قطع شود بلکه با هزینه بسیار کم افراد مبتلا به آرتروز را توانمند می‌کند و به جامعه باز می‌گرداند.

رئیس هفدهمین کنگره سراسری سالیانه طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران با ابراز تاسف از اینکه هیچ مرجع مشخصی در وزارت بهداشت برای این امر وجود ندارد، اظهار کرد: حتی تنها بیمارستانیکه به این حوزه می‌پرداخت(بیمارستان نور افشار) منحصر به درمان بیماری‌هایی مثل کمر درد و زانو درد و… شده است و در واقع حیطه فعالیت متخصصان طب فیزیکی محدود گردیده و مغفول مانده است.

وی در ادامه به وضعیت فارغ التحصیلان این رشته و نیازسنجی متخصصان طب فیزیکی پرداخت و اظهار کرد: تعداد متخصصان طب فیزیکی مورد نیاز در کشور حدود سه هزار نفر است، در حالی که اکنون ۳۰۰ متخصص طب فیزیکی در کشور مشغول طبابت هستند و دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، شهید بهشتی، تبریز، اصفهان، بقیه الله و ارتش این رشته را آموزش می‌دهند.

فروغ تاکید کرد: لازم است برای تربیت دستیار سرعت بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم سطح کشور را پوشش دهیم. زیرا علیرغم نیازی که وجود دارد، این رشته حتی از قابلیت گسترش توریست درمانی برخوردار است به طوری که از کشورهای عربستان، عراق، کویت، افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان و تاجیکستان برای درمان به ایران سفر می‌کنند.

بر اساس این گزارش، هفدهمین کنگره سراسری سالیانه طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران از ۱۳ تا ۱۵ آذر ماه سال جاری به همت دانشگاه علوم پزشکی ایران و انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران و با همکاری گروه‌های آموزشی سراسر کشور در تهران - مرکز همایشهای بین المللی رازی با حضور اساتید و سخنرانان خارجی و داخلی برگزار خواهد شد.

علاقه مندان جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند بهwww. Isprm۲۰۱۳. irمراجعه و یا با تلفن ۶۶۹۷۲۳۲۸ و ۶۶۹۷۲۲۸۶ تماس حاصل کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز