خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان نظام پرستاری:

مردم نباید تاوان بلبشوی بیمه‌های کشور را بدهند

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۹۶۷

ما اگر انحصارات بیمه‌ای را از بین ببریم، خرید راهبردی خدمات داشته باشیم و به خدمات اولیه و پیشگیری بها بدهیم، در خیلی از جا‌ها خود منابع، خودشان را جبران می‌کنند. این راهی است که دنیا آن را طی کرده و موفقیت آمیز بوده است.

ایلنا: رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: رضایتمندی مردم باید قطب‌نمای بیمه‌ها باشد اما واقعیت این است که رضایتمندی مردم از خدمات بیمه‌ها بسیار پایین است، چرا مردم باید تاوان بلبشوی بیمه‌های کشور را بپردازند؟

به گزارش ایلنا به نقل از سازمان نظام پرستاری، محمد میرزابیگی در برنامه نبض جمعه شب در شبکه خبر صدا و سیما در تشریح وضعیت بیمه‌ای کشور گفت: اگر ما نگاهی به وضعیت بیمه‌ها در دنیا بکنیم و مقایسه‌ای با آنچه در کشور خودمان داریم، انجام دهیم، متوجه می‌شویم که در کشور ما بیمه به معنای واقعی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر سیستم تأمین اجتماعی با ۳۶ میلیون جمعیت بزرگ‌ترین صندوق بیمه‌ای کشور محسوب می‌شود، منتها خوب است از بیمه شدگان آن یک نظر سنجی صورت گیرد تا میزان رضایتمندی آن‌ها از این صندوق مشخص شود.

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به تجربه خود در طول چند هفته اخیر گفت: بنده خود شاهد مثالی هستم که از نزدیک در جریان میزان خدمات دفترچه‌های بیمه بودم که متأسفانه نزدیک به صفر بود زیرا به هر مرکزی که مراجعه می‌کردیم، دفترچه را نمی‌پذیرفتند و اعلام عدم قرارداد می‌کردند و برای دریافت خدمات بیمه‌ای ما را به بیمارستان میلاد و صف‌های طویل آنکه حداقل نصف روز یک فرد را از بین می‌‌برد، ارجاع می‌دادند.

وی افزود: در حقیقت دفترچه تأمین اجتماعی در بسیاری از مراکز ارائه دهنده خدمات درمانی در حد یک کاغذ پاره مورد استفاده قرار می‌گیرد و این تجربه‌ای است که خود بنده از نزدیک شاهد آن بودم و بحثی نیست که بر اساس شنیده‌ها باشد.

میرزابیگی اضافه کرد: بنده حاضرم پا به پای مسئولان و کار‌شناسان سازمان تأمین اجتماعی در مورد وضعیت رضایتمندی مردم از بیمه تأمین اجتماعی نظرسنجی انجام دهیم تا ببینیم که واقعاً رضایت مردم به چه میزان است.

وی ادامه داد: جای تأسف است در کشور ما که تمام تلاش دولت، مجلس و سیستم‌های مختلف بر این است که قوانینی وضع و اجرا شود تا نتیجه‌ای مطلوب در بحثسلامت و درمان مردم حاصل شود، وضعیت به این گونه است.

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به وضعیت بیمه‌ای دنیا گفت: سه مرحله اصلاحات در نظام‌های سلامت برای کارآمد‌تر شدن بیمه‌ها و افزایش امنیت اجتماعی مردم در دنیا اتفاق افتاده است که اولین مرحله آن بین سالهای ۱۹۴۰ تا ۱۹۵۰ میلادی بود که نظام ملی مراقبت و سلامت را پایه گذاری کردند.

وی اصلاحات دهه ۷۰ برای متناسب سازی هزینه‌های مردم را گام دوم خواند و افزود: بالاخره در ۱۹۸۰ به این نتیجه رسیدند که با کمک مردم و برای افزایش رضایتمندی و مشارکت آن‌ها باید طرف عرضه را با طرف تقاضا متعادل کرد.

میرزابیگی اضافه کرد: در همین راستا آمدند، در سنین جوانی و سلامتی، حق بیمه هدفمند را بیشتر لحاظ کردند و در عوض در زمان بیماری و سالمندی که مردم نیازمند خدمات بیمه‌ای بیشتری هستند، حق بیمه را تقریباً رایگان محسوب کردند.

وی خرید راهبردی خدمات را موجب شکسته شدن انحصار بیمه‌ای برشمرد و گفت: ما در بحثبیمه‌ها، گیرندگان خدمت و ارائه دهندگان خدمت داریم. در بحثارائه دهندگان خدمت در حال حاضر در جایی مثل شورای عالی بیمه می‌بینیم که تعرفه‌هایی ویژه یک گروه گذاشته‌اند و بر اساس نظام پرداخت فی فور سرویس، هر چه برگه‌های دفترچه بیمه کنده شود به ازای آن پول از مردم، دولت و بیمه‌ها کسر شده و پرداخت صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان نظام پرستاری، ادامه داد: از طرف دیگر، خدمات نتیجه محور نیست و هیچ ارزیابی مدونی صورت نمی‌گیرد که آیا خدمات واقعاً ارائه شده و نتیجه خدمت چه بوده است. در حالی که در دنیا موضوع عکس است و خدمات را نتیجه محور، ارزش محور و فرایند محور، کرده‌اند.

وی اضافه کرد: به این معنا که گایدلاین‌هایی تعریف کرده‌اند. استاندارد‌ها مشخص هستند و درمان به صورت مدیریت شده ارائه می‌شود و اجازه داده نمی‌شود که نیازهای القائی بیمه‌ها را از پا درآورد.

محتوای خدمات بیمه‌ها از تغییرات شکلی مهم‌تر است

میرزابیگی افزود: ما در کشورمان آمده‌ایم به لحاظ شکلی صندوق سلامت ایرانیان را تعریف کرده‌ایم اما باید در نظر داشت که اصل محتوا است که باید درست شود، تا این نشود که نهایتاً یک تأمین اجتماعی دیگری راه بیفتد و در آن ارائه دهندگان خدمات و گیرندگان خدمات، رضایتمندی لازم را دارا نباشند.

وی با تأکید بر لزوم هدف گذاری بیمه‌ها گفت: ما باید ببینیم به کجا می‌خواهیم برسیم و منابع نظام سلامت را از طریق رضایتمندی مردم، کیفیت خدمات، قیمت پایین، عادلانه و در درسترس تأمین کنیم. زیرا اگر مردم واقعاً راضی باشند، مشارکت نیز می‌کنند اما در حال حاضر مردم نه راضی به مشارکت هستند و نه اینکه از خدمات بیمه‌ای راضی هستند.

رئیس سازمان نظام پرستاری ادامه داد: در حال حاضر در فصل بودجه قرار داریم و معضلی اساسی که باید درمان شود، افزایش سرانه است. این بحثی است که همگی بر روی آن توافق داریم و شکی در آن نیست. ولی آیا نباید ابعاد این سرانه مشخص شود و وزن خدمات مختلف اعم از پیشگیری، درمانی، مراقبتی و… در آن تعیین شود؟

وی اضافه کرد: اگر ما بدانیم که مثلاً وزن خدمات پیشگیری، n درصد است دیگر نمی‌آییم همه بودجه را در بالین صرف کنیم و برای پیشگیری چیزی باقی نماند. متأسفانه هنوز وزن خدمات شفاف نیست.

میرزابیگی با تأکید بر اینکه دنیا این مسیر را طی کرده است، گفت: در کشور ما هم باید این فرایند طی شود زیرا اگر به عنوان مثال ما وزن مراقبت را در سرانه تعیین کنیم آن وقت وضعیت قوانینی مانند قوانین تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیز مشخص می‌شود.

رضایتمندی مردم باید قطب نمای بیمه‌ها باشد

وی افزود: ما باید رضایتمندی مردم را قطب نمای اول قرار دهیم اما متأسفانه در خدمات بیمه‌ای ما، خدمات سلامت محوری مثل مشاوره و آموزش خیلی جایگاه برجسته‌ای ندارند.

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به خدمات القائی و غیر قانونی در بیمه‌ها گفت: پزشک یا پرستار وقتی با تجویز راهکارهای تشخیصی و درمانی پیشرفته و گرانقیمت مثل‌ام آر آی هزینه‌های زیادی را به بیمار تحمیل می‌کند، بدون اینکه وقت و زمان مناسب و کافی برای معاینه بیمار صرف کند، هزینه‌های القائی و غیر قانونی به وجود می‌آید.

وی افزود: متأسفانه امروزه بیمه‌ها حتی پول زیرمیزی‌هایی که در نظام سلامت گرفته می‌شود را نیز می‌پردازند که باید این رویه اصلاح شود.

جایگاه نظارت بر بیمه‌ها کجاست

میرزابیگی از نبود جایگاه مشخص برای نظارت بر بیمه‌ها انتقاد کرد و گفت: واقعاً جایگاه این نظارت کجاست، اگر وزارت بهداشت متولی این امر است پس باید مجلس، دولت و همه دستگاه‌ها، قدرت کافی را به وزارت بهداشت بدهند تا بالاخره این بازار بلبشو و از هم گسیخته، درمان شود. این نمی‌شود که مردم تاوان این بلبشو بازار بیمه‌ها را پس بدهند.

وی ادامه داد: در خیلی جا‌ها می‌توان مشکلات را با مدیریت منابع از بین برد زیرا مهم‌تر از کمبود منابع، مشکل در مدیریت آن است.

رئیس سازمان نظام پرستاری اضافه کرد: ما اگر انحصارات بیمه‌ای را از بین ببریم، خرید راهبردی خدمات داشته باشیم و به خدمات اولیه و پیشگیری بها بدهیم، در خیلی از جا‌ها خود منابع، خودشان را جبران می‌کنند. این راهی است که دنیا آن را طی کرده و موفقیت آمیز بوده است.

وی افزود: بیمه یعنی تأمین امنیت سلامت مردم تا اگر روزی سلامتشان به مخاطره افتاد، بدانند که جایی هست که از آن‌ها به طور کامل حمایتهای مادی و معنوی کند. زیرا در حال حاضر در دنیا اگر کسی بیمار شود از ابتدا تا انتهای بیماری، خدمات بیمه‌ای به او ارائه می‌شود.

میرزابیگی ادامه داد: نحوه هدایت بیمار برای مراجعه به تخصص‌های مختلف، تأمین آمبولانس، تامین پروتکل درمانی و حق انتخاب جملگی مسائلی است که بیمه‌ها در مورد آن‌ها به بیماران خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهند. لذا ما هنوز آن بیمه لازم را در کشور نداریم و بایستی به این سمت حرکت کنیم که ایده آل‌ها را تعریف کنیم.

وی افزود: ما‌‌ همان طور که به خدمات پیشگیری فکر می‌کنیم باید برای ادامه درمان بعد از بیمارستان نیز پیش بینی‌های لازم را داشته باشیم. به عنوان مثال برای پدیده سالمندی و بیماری‌های ویژه این دوران، مواردی است که خدمات باید در منازل ارائه شود و می‌توان با یکسری تدابیر به این مهم دست یافت.

رئیس سازمان نظام پرستاری این ایده‌ها را رویایی و دست نیافتنی ندانست و گفت: این طریقی است که دنیا طی کرده و قانون است و می‌توان با کمی مدیریت آن‌ها را عملیاتی کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز